6. 6. 2015

Speciál: Svět Jurského parku

Už je to dobrých čtrnáct let od premiéry posledního Jurského parku a dvaadvacet od prvního. Letos opět navštívíme majestátně vyhlížející vyhynulé tvory v pokračování pod názvem Jurský svět, který funguje nejen jako pokračování stále populární značky, ale také jako jakýsi restart. Psal se rok 1990 a studio Universal koupilo román od spisovatele Michaela Crichtona ještě před jeho zveřejněním. Kniha samotná byla úspěšná, ale skutečný humbuk přišel až s příchodem filmové verze, která zlomila nejeden rekord a zavedla dinosauří mánii. Po obřím úspěchu v revolučním kabátku se natočily ještě další dvě pokračování s letošním nově vzniknuvším přírůstkem. Ty už se setkali s rozporuplným přijetím, jak u kritiky, tak u diváků. 12. června má premiéru Jurský svět a uvidíme, zda napraví pošramocenou reputaci, nebo naplno pohřbí tuhle oblíbenou sérii. Steven Spielberg, který od třetího dílu přenechal režii jiným a soustředil se čistě na produkování, by určitě uvítal další výnosnou sérii po Transformers.

Steven Spielberg se o románu dozvěděl v roce 1989, přičemž o práva usilovala další studia v čele s Warnery (Tim Burton), Columbia Pictures (Richard Donner) nebo Foxové s Joe Dantem. Vedle 1,5 milionů dolarů vyplatil vítězný Universal Crichtonovi dalších půl milionů za možnost upravit si předlohu dle svých představ. Pro Universal to byl velký risk, protože měl finanční problémy a tohle byla jedna z posledních možností, jak uniknout hrobníkovi z lopaty. Podobně na tom byl například Marvel a podívejme, kam dokráčel. V roce 1990 tedy odklepl Universal natáčení s tím, že o režii se postará Spielberg. Původně Crichton svůj román koncipoval z pohledu malého chlapce, který navštívil park založený na klonování z DNA pterosaura. Spisovatel byl ale následně nucen knihu přepsat z kritických reakcí do dospělejší noty. Po více jak dvou letech pre-produkce se 24. srpna 1992 začalo natáčet na Hawaii jako ideálním místě pro ostrov Isla Nublar, kde se děj odehrává. Během natáčení se přes ostrov přehnal hurikán, díky čemuž se dostali tvůrci den do skluzu. Některé záběry z hurikánu se dostaly přímo do filmu.

9. června 1993 měl první díl světovou premiéru, aby se následně 11. června dostal k veřejnosti. Přijetí bylo nadšené především po technické stránce, která brala dech a i dnes si rozhodně ostudu neudělá. Asi nebudu daleko od pravdy, když napíšu, že Jurský park vypadá lépe (a uvěřitelněji) než většina dnešních digitálních patlanin. Právě v oblasti digitální technologie byl film revoluční a nahradil klasickou stop motion animaci. Přesto se ruční práce stala základem pro celou práci na Jurském parku, kde se těžilo ze zkušeností Phila Pippetta ohledně pohybů dinosaurů nebo fantastických animatronických modelů z dílny Stana Winstona. Počítačová tvorba ILM (Dennis Muren a spol.) už byla jakási třešnička na dortu při spojení starého a novátorského postupu. Dnes je Jurský park považován za trikový milník. A proč vypadá stále tak dobře? Díky střídmému využití trikové technologie a především té digitální, která není samoúčelně mlácená divákovi o hlavu, přesto dokáže nadchnout i po letech. Vždyť triky zabírají celkově přibližně šest minut z jinak dvou hodinového filmu.

Kritika se točila snad jen kolem zjednodušeného a osekaného děje a vývoje postav. To už je ale na každém, co mu vyhovuje. Líbí se mi Crichtonův román stejně jako samotný film. Spielberg si ponechal kostru s miliardářem Johnem Hammondem (Richard Attenborough), jenž investuje do vzniku ostrova s dinosaury, jenž jsou geneticky klonovaní a udržováni v jakémsi druhu ZOO. Po bouři a vypnutí elektřiny se zvířata dostanou ven a následně zabijí několik postav při zkušební projížďce. Fanoušci si oblíbili především archeologa Alana Granta v podání charismatického Sama Neila. Dodnes je to pro něho stěžejní a nejslavnější role, ke které se vrátil i v budoucnu. Jurský park se v tržbách stal nejúspěšnějším filmem historie, když vystřídal na první příčce jiný Spielbergův film a to E. T. Mimozemšťana. 914 milionů dolarů by bylo i dnes skvělý výsledek natož v roce 1993. Při obnovené premiéře v roce 2012 si připsal další miliony a dostal se tak přes miliardu, kterou zatím pokořilo na dvacet filmů. To si rozhodně zaslouží obdiv i bez započítání inflace. Vlastně, dodnes jde o komerčně nejúspěšnější film Stevena Spielberga, pro něhož byl onen rok tím nejlepším v kariéře – vedle Jurského parku sklidil obdiv a hromadu cen i za Schindlerův seznam.

Název: Jurassic Park
Premiéra: 11. června 1993
Studio: Universal Pictures, Amblin Entertainment
Režie: Steven Spielberg
Scénář: Michael Crichton
Hudba: John Williams
Herci: Sam Neill, Jeff Goldblum, Laura Dern, Richard Attenborough, Samuel L. Jackson, B. D. Wong, Martin Ferrero, Ariana Richards, Jospeh Mazzello
Délka: 127 minut
Tržby v USA: 402 milionů
Celkové tržby: 1, 029 miliardy
Tržby v USA (inflace): 746 milionů
Rozpočet: 63 milionů
Oskar: 3 (zvuk, střih zvuku, efekty)

Po královském tažení kiny fanoušci tlačili Crichtona do pokračování, ale ten se tomu vyhýbal. Až právě Spielberg měl dostatečnou moc a na jeho volání po pokračování odpověděl spisovatel románem pod názvem Ztracený svět: Jurský park. Snímek během premiéry zbořil hned několik rekordů, jenže v celkových číslech za jedničkou zaostal. Pomohly tomu rozporuplné recenze kritizující opět vývoj postav, změnu oproti předloze atd. Dost se na tom podepsala i změna v podání, kdy pokračování bylo podstatně temnější – jak obrazově, tak hudebně. John Williams pro první díl složil pompéznější a svůj klasičtější soundtrack, kdy se ústřední téma stalo stejně slavným jako to například z Indiany Jonese. U dvojky zvolil temnější partitury se silnými perkusemi atakující hororový žánr. V některých částech hudba připomíná Silvestriho džungli v Predátorovi.

Příběh se odehrává na druhém ostrově Isla Sorna, kde hlavní korporace In Gen stojící za vytvořením Jurského parku, chová dinosaury do věku, kdy jsou připraveni k převozu na Isla Nublar. Ten byl zničen a opuštěn, proto se In Gen rozhodne po čtyřech letech zvířata dostat z Isla Sorna na pevninu, kde by měla vyrůst „klasická“ ZOO. Tentokrát se hlavní postavou stává matematik Ian Malcolm (Jeff Goldblum), který má své zkušenosti s dinosaury už z jedničky. Pokud nepočítám děti, tak s Johnem Hammondem jde o jedinou navrátivší postavu z Jurského parku. Miliardář se ho snaží přemluvit, aby vedl expedici na druhý ostrov s dalšími vědci a zabránili jejich převozu na pevninu. Postupně se z toho stává záchranná operace, kdy je jak jeho tým, tak i ten s lovci postupně likvidován v nově nalezeném ztraceném světě.

Ztracený svět je jeden z těch nedoceněných filmů, který staví na dobovém nepochopení. Spielberg se v něm utrhl ze řetězu a nabízí mnohem intenzivnější zážitek prošpikovaný jak humorem, tak strhující akcí. Taková scéna s kamionem nad propastí je vzorová pro ostatní filmové tvůrce. Osobně mám druhý díl ze všech nejraději. Právě díky třetímu dílu se ukazuje, jakou nadstavbu dával Spielberg celé sérii. Na dvojce spolupracoval vesměs se stejným týmem jako u dílu předchozího, snad jen změnil kameramana, kdy Deana Cundeye nahradil oskarový Janusz Kamiński. Triky, střih nebo hudba zůstala ve stejných rukou jako minule. Celkovově rozporuplné přijetí potvrzují i různé filmové nominace – od těch pozitivních, až po ty negativní (nominace na Zlatou malinu za nejhorší pokračování nebo scénář - ona kritika změn oproti předloze).

Scénář vznikal ve stejném roce, kdy měla být vydána předloha, tedy v roce 1995. Nápady pro něj připravoval Spielberg a scénárista Koepp. Je zajímavé, že už v té době byl pro režii zvažován Joe Johnson (Jumanji), ale odmítl. K režii usedl až u třetího dílu. Šéf výpravy Rick Carter odjel do Karibiku, na Nový Zéland a do Střední Ameriky, aby nastudoval místní lokace zvažované pro natáčení, které začalo 5. září 1996. Konec se sice odehrává v San Diegu, ale ten má filmu pouze jedinou scénu – přelet vrtulníku nad molem směrem k městu, zbytek se točil v Burbanku v Kalifornii. Je zajímavostí, že útok Tyranosaura v San Diegu byl nápadem Spielberga jako odkaz na Doylův Ztracený svět z roku 1925. Těch odkazů je tam podstatně více stejně jako na původního King Konga (1933) – název lodi převážející Tyranosaura nebo jeho slavné podrbání za „uchem“.

Další zajímavost připadá k hlavnímu poradci přes vyhynulé druhy Jacku Hornerovi, který sloužil jako poradce už v Jurském parku. Ten si přál scénu, kdy T-Rex sežere v jeskyni pod vodopádem postavu Burka. Ten se podobá Hornerovu soupeři na poli archeologie Robertu Bakkerovi. Ano, narážka na něj byla už v jedničce. Scéna se překvapivě Bakkerovi líbila a vzkázal Hornerovi: „Vidíš, říkal jsem, že T-Rex je lovec!“

Snímek patřil k těm nejočekávanějším vůbec a podle toho vypadaly i tržby. Premiéra proběhla 23. května 1997, kdy si film urval rekordních 72 milionů dolarů za víkend, 92 milionů během čtyř dnů, což mluví za vše. Přesto šlo o zklamání, protože se čekalo, že film půjde přes miliardu. Celkově se stal ale druhým nejúspěšnějším filmem roku 1997 hned za fenomenálním Titanicem.

Název: The Lost World: Jurassic Park
Premiéra: 23. května 1997
Režie: Steven Spielberg
Scénář: David Koepp
Hudba: John Williams
Herci: Jeff Goldblum, Richard Attenborough, Julianne Moore, Ariana Richards, Jospeh Mazzello, Pete Postlethwaite
Délka: 129 minut
Tržby v USA: 229 milionů
Celkové tržby: 618 milionů
Tržby v USA (inflace): 405 milionů
Rozpočet: 73 milionů
Oskar: 1 nominace (efekty)

Díky novinářské i své vlastní kritice nakonec Spielberg upustil od režie třetího dílu a svěřil ji svému chráněnci Joe Johnsonovi. Trojka je považována z hlediska kvality za nejhorší díl série a přeměnila se v čistokrevnou akční šarádu bez zajímavých postav vyjma navrátivšího Alana Granta (Sam Neill). Jedinou zajímavostí se tak stal skvělý Spinosaurus, který nahradil Tyranosaura jako hlavního záporáka. Změnu doznali i velociraptoři, kteří nyní díky genetickým úpravám získali i vyšší inteligenci. Film měl premiéru 18. července 2001, kdy každý díl dělily čtyři roky.

Po událostech ve Ztraceném světě se dostaly oba ostrovy do karantény a zvířata tam byla ponechána volně. Vše se změní při ztrátě chlapce na ostrově, kdy se ho snaží jeho rodiče následně najít. K tomu si nedobrovolně vezmou i Alana Granta a přistanou na Isla Sorně pod falešnou záminkou. Schéma z dvojky o záchraně se opět vytahuje, akorát v mnohem hloupějším podání, což je škoda, protože některé změny rozhodně mají co do sebe. Například Don Davis na pozici skladatele, kterého doporučil sám Williams, jenž měl v té době plno starostí s A. I. Umělá inteligence. Davis složil jeden ze svých nejlepších soundtracků a nejde říci, že by nějak výrazně zaostával za Johnem Williamsem. Od něho akorát převzal hlavní motiv, zbytek je jeho původní hudba.

Filmové studio Universal oznámilo třetí díl 29. června 1998 s tím, že Spielberg se tentokrát postará jen o produkci. Michael Crichton měl přitom se Spielbergem spolupracovat na ději a nových postavách. Craig Rosenberg začátkem června roku 1999 dopsal první verzi scénáře a v srpnu, téhož roku, získal režii Joe Johnson. Studio počítalo, že s natáčením se začne začátkem roku 2000. Děj se měl točit kolem uniklého pteradonta, který zabíjí na pevnině. K vyšetřování měl být přizván Alan Grant. To se mělo odehrávat paralelně jak na ostrově, tak na pevnině. Pro tuhle verzi se dokonce postavily i kulisy, kostýmy a rekvizity. Koncem února 2000 se mělo rozběhnout natáčení ve Fiordland na Novém Zélandu, kde bylo původně naplánováno natáčení Ztraceného světa. Pět týdnů před natáčením nakonec Spielberg a Johnson scénář odmítli, přičemž bylo vynaloženo už 18 milionů dolarů. V červenci 2000 se tedy začal scénář přepisovat a natáčení samotné se rozjelo až 30. srpna. Do scénáře se připsaly i některé scény z knižní předlohy prvních dvou dílů – voliéra nebo člun.

Steven Spielberg a Joe Johnson

Snímek si odbyl premiéru 18. července 2001 při ještě horším přijetí diváky i kritikou, čemuž odpovídá i skóre na rottenech (49%) nebo metacritic (42%/100%). Tržby byly taktéž rozčarováním, i když s připočtením inflace to dnes nevypadá tak hrozně.

Název: Jurassic Park 3
Premiéra: 18. července 2001
Režie: Joe Johnson
Scénář: Peter Buchman, Alexander Payne, Jim Taylor
Hudba: Don Davis (hlavní téma John Williams)
Herci: Sam Neill, William H. Macy, Tea Leoni, Trevor Morgan, Alessandro Nivola
Délka: 93 minut
Tržby v USA: 181 milionů
Celkové tržby: 368 milionů
Tržby v USA (inflace): 260 milionů
Rozpočet: 93 milionů
Oskar: 0

Za týden čeká diváky čtvrté dobrodružství pod názvem Jurský svět. Ten měl ještě krkolomnější cestu na plátna, kdy se s jeho přípravou začalo ještě během dokončování třetího dílu. Spielberg už začal v té době pracovat s některými nápady, přestože scénář se začal psát Williamem Monahanem v roce 2000. První verzi dokončil o rok později s tím, že premiéra byla plánovaná na rok 2005. Scénář se neustále přepisoval, datum premiéry se posouvalo s čím dál šílenějšími nápady jako například genetické kombinování člověka a dinosaura. Na papíře to zní sice zajímavě, ale těžko říct, jak by to fungovalo ve filmu. Až v roce 2013 byl přijat Colin Trevorrow jako spoluscénárista a režisér s už naplánovaným datem premiéry na 12. června 2015.

Dějově film kopíruje skutečný odstup od prvního Jurského parku. Ten je nyní v plném provozu, jak si to představoval John Hammond. Práva vlastní Simon Masrani (Irrfan Kha, ředitel Masrani Corporation). Co vyvolalo poměrně slušnou odezvu z prvních ukázek, tak jsou vytrénovaní raptoři, o které se stará popuplární Chris Pratt jako Owen Grady. Novou atrakcí parku má být genetický kříženec hned několika druhů dravců (Gigantosaurus, Rugops, Majungasaurus a Carnotaurus) jménem Indominus Rex za účelem zvýšení návštěvnosti.

V dubnu 2014 Trevorrow potvrdil, že se počítá s dalšími díly jako novou sérií. Stejně jako jemu i některým hercům byla nabídnutá možnost se na pokračováních podílet (Pratt a Sy). Režisér nakonec vycouval s dalšího režírování jurské ságy, přesto zůstane zapojen nějakým způsobem do výroby. Jeho záměr je dostat dinosaury na pevninu, kdy by měli být využiti společnostmi jako nová forma zábavy. Ať už to dopadne jakkoli, tak 12. června se můžeme těšit na Jurský svět a uvidíme, zda konečně dostaneme slušnou dobrodružnou podívanou s dinosaury. Vždyť, kdy naposledy jsme je mohli vidět v kinech?

Název: Jurassic World
Premiéra: 12. června 2015
Studio: Universal Pictures, Amblin Entertainment, Legendary Pictures