12 let v řetězech patří k největším favoritům Zlaých Glóbů a následně i Oscarů. Steve McQueen natočil snímek podle autobiografie Solomona Northupa, občana Spojených států v roce 1841, který byl unesen a poté prodán do otroctví na dvanáct let. Film je v domovině nesmírně chválen novináři a kritiky, je tedy celkem jasný, že si nejspíš s Gravitací rozdělí sošky mezi sebou. Film jsem samozřejmě neviděl, k nám se dostane až příští rok, takže se zaměřím jen na hudbu, kterou má na svědomí Hans Zimmer. Bylo zajímavé sledovat, jak si poradí s otrokářskou tématikou a říkal jsem si, zda k tomuto dramatu konečně složí něco pořádného a především on sám nikoli polovina Remote Control. Ještě před spuštěním CD jsem si všiml, že byl Hans za tuto hudbu nominován na Zlatý Glóbus. Nyní už mohu napsat, že je to naprostý výsměch a hudba se veze na kvalitách samotného filmu a ne na svých.
Soundtrack má 38 minut a 21 skladeb, takže si dokážete spočítat, jak je to s délkou nahrávek. Přitom podstatnou část zabírají obyčejné ruchy, jak kovové údery bez nějaké koncepce ("Escape Sequence"), doslovné ticho ("Time Passing Sequence") nebo elektronické inferno, v pozadí opět s kovovým zvukem ("Boat Trip To New Orleans"). Zbytek výplně má na starost opakující se Solomonovo na první poslech atmosférické téma protnuté tichem s prostupujícím cellem a houslemi. Tenhle orchestrální minimalismus je u Zimmera poslední roky běžný. Jeden dva nástroje ve studiu, zbytek elektro. Pokud je potřeba orchestr, odřídí ho někdo jiný. Nesmí chybět ani houslistka Ann
Marie Calhoun, která s Zimmerem pracovala už na Holmesovi, Muži z oceli
nebo Osamělém jezdci. O podíl na hudbě se může přihlásit i Benjamin Wallfisch. Tyhle nominace jsou urážkou všem kvalitním skladatelům a to i z řad Remote Control.
Jde
opravdu o velké zklamání vykrádající nejen Tenkou červenou linii, ale v
určitých fázích i Inception. Do toho krátká délka či nezajímavá
orchestrace. Osamělého jezdce jsem sice kritizoval, jenže je podstatně
zajímavější než tahle krátká a opakující se nuda, kdy se experimentování
se zvukem stává otravným a neposlouchatelným, jako v případě Bitevní
lodi. Nominace z povinnosti. Pokud Zimmer vyhraje Oscara nebo jen
Glóbus, tak by si celá akademie s novináři zasloužila vyhazov. Pokud
šáhnete po čemkoli jiném od Zimmera, tak uděláte lépe.
P.S. : Album ještě nevyšlo, jen písničkové, takže originální obal přidám později. Uvidíme taky, zda vyjde i pořádné CD s hudbou a ne jen tohle "promo".
Tržby v USA :37 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend :6,7 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 37 milionů dolarů
Rozpočet : 20 milionů dolarů
Oscar : ---
Premiéra : 18.10. 2013
Distributor : Fox
Délka : 133 minut
Žánr : drama, historické- Solomon Northup (1:55)
- Main Title (0:28)
- Bedtime (1:35)
- Arrival In Washington (0:24)
- Solomon In Chains (5:03)
- Preparing For Travel (1:00)
- Boat Trip To New Orleans (5:14)
- Saragota Flashback (2:12)
- River Rafting Claps (1:05)
- Eliza Flashback (1:45)
- Escape Sequence (1:32)
- Time Passing Sequence (1:32)
- Devasted Crops (0:51)
- Plantation Life (Part A) (0:59)
- Plantation Life (Part B) (0:56)
- Judge Yarney's Ball (1:10)
- Letter Writing (0:52)
- Solomon Burns The Letter (1:06)
- Soap (3:38)
- A Free Man (2:12)
- Nothing To Forgive (3:32)
Celkový čas: 38:48
5,5/10
1 komentářů:
Souhlasím s recenzí a Zimmmera v poslední době ignoruju protože ty jeho paskvily jsou strašné.Ta Zimmer mánie už mě doslova ubijí.Je mnoho kvalitnějších a mnohem propracovanějších soundtracků od lepších skladatelů.Příjde mi jako kdyby akademie byla hluchá.
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)