21. 12. 2013

12 let v řetězech (12 Years a Slave) - Hans Zimmer

12 let v řetězech patří k největším favoritům Zlaých Glóbů a následně i Oscarů. Steve McQueen natočil snímek podle autobiografie Solomona Northupa, občana Spojených států v roce 1841, který byl unesen a poté prodán do otroctví na dvanáct let. Film je v domovině nesmírně chválen novináři a kritiky, je tedy celkem jasný, že si nejspíš s Gravitací rozdělí sošky mezi sebou. Film jsem samozřejmě neviděl, k nám se dostane až příští rok, takže se zaměřím jen na hudbu, kterou má na svědomí Hans Zimmer. Bylo zajímavé sledovat, jak si poradí s otrokářskou tématikou a říkal jsem si, zda k tomuto dramatu konečně složí něco pořádného a především on sám nikoli polovina Remote Control. Ještě před spuštěním CD jsem si všiml, že byl Hans za tuto hudbu nominován na Zlatý Glóbus. Nyní už mohu napsat, že je to naprostý výsměch a hudba se veze na kvalitách samotného filmu a ne na svých.

Soundtrack má 38 minut a 21 skladeb, takže si dokážete spočítat, jak je to s délkou nahrávek. Přitom podstatnou část zabírají obyčejné ruchy, jak kovové údery bez nějaké koncepce ("Escape Sequence"), doslovné ticho ("Time Passing Sequence") nebo elektronické inferno, v pozadí opět s kovovým zvukem ("Boat Trip To New Orleans"). Zbytek výplně má na starost opakující se Solomonovo na první poslech atmosférické téma protnuté tichem s prostupujícím cellem a houslemi. Tenhle orchestrální minimalismus je u Zimmera poslední roky běžný. Jeden dva nástroje ve studiu, zbytek elektro. Pokud je potřeba orchestr, odřídí ho někdo jiný. Nesmí chybět ani houslistka Ann Marie Calhoun, která s Zimmerem pracovala už na Holmesovi, Muži z oceli nebo Osamělém jezdci. O podíl na hudbě se může přihlásit i Benjamin Wallfisch. Tyhle nominace jsou urážkou všem kvalitním skladatelům a to i z řad Remote Control.

Jde opravdu o velké zklamání vykrádající nejen Tenkou červenou linii, ale v určitých fázích i Inception. Do toho krátká délka či nezajímavá orchestrace. Osamělého jezdce jsem sice kritizoval, jenže je podstatně zajímavější než tahle krátká a opakující se nuda, kdy se experimentování se zvukem stává otravným a neposlouchatelným, jako v případě Bitevní lodi. Nominace z povinnosti. Pokud Zimmer vyhraje Oscara nebo jen Glóbus, tak by si celá akademie s novináři zasloužila vyhazov. Pokud šáhnete po čemkoli jiném od Zimmera, tak uděláte lépe.

P.S. : Album ještě nevyšlo, jen písničkové, takže originální obal přidám později. Uvidíme taky, zda vyjde i pořádné CD s hudbou a ne jen tohle "promo".

Tržby v USA :37 milionů dolarů
Tržby za víkend :6,7 milionů dolarů