9. 8. 2013

Dračí srdce (Dragonheart) - Randy Edelman

Dračí srdce nepatří zrovna mezi fantasy skvosty a filmové už vůbec ne. Sice přináší na tehdejší dobu slušnou trikovou práci s drakem, ale zbytek je maximálně průměrný. Vzpomínám si na své dojmy, když jsem to viděl poprvé a byl poměrně nadšený. Roky plynuly a člověk si začínal všímat kravin všeho druhů, což platí i o samotné akci. Pořád mám před očima ten hrozný souboj s drakem, kdy hlavní hrdina uhýbá před jeho ocasem. Vše je tak okatě nacvičený, až to jednoho nutí držet se za hlavu. Fantasy žánr se nemůže moc opřít o kvalitní filmové provedení. Ani po roce 2000 nepřišla nějaká výraznější změna, snad jen co do počtu filmů díky úspěchům Pána prstenů a Harryho Pottera. Dost možná by si Dračí srdce zasloužilo novou verzi, protože námět se mi nezdá vůbec špatný.

Asi největším plusem je orchestrální a melodická hudba Randyho Edelmana. Nejde o nic kreativního ani objevného, ale pěkně se to poslouchá a takové skladby jako "The World of the Heart" a "To the Stars" dokážou svými motivy opravdu dojmout a nadchnout zároveň. Na těchto dvouch skladbách stojí celé album, takže nepřekvapí, že se s těmito tématy setkáváme na soundtracku i později. Nádherné sbory a smyčce v "To the Stars" mě vždy dostanou do skvělé nálady. Jde o tak povedené tracky, že díky nim trpí zbytek, jenž nedosahuje ani zdaleka těchto kvalit a působí ve většině spíše jako výplň pro film, zatímco taková "To the Stars" dokáže žít i samostatně.

Edelman se občas pokusí o akčnější stránku, ale vyzní to do ztracena nebo někde na půl cesty jako v případě skladby "Bowen's Decoy" pracující s tympány. Často se tu hraje i s uvolněnějším a hravějším pojetím jako například v "The Last Dragon Slayer" za přispění akustické kytary. Takových skladeb je tu více. Komediálnější stránka ale nemusí sednout každému. I tak na mě působí album kompaktním dojmem bez nějakého většího zaváhání.

Edelmanovo Dračí srdce se řadí k jeho nejslavnějším projektům především díky úvodním dvěma skladbám. Do vrcholu to má daleko, ale nechybí tomu to nejdůležitější - srdce. Cítím v nahrávce emoce a nikoli vypočítavost, což u mě přidává něco málo v hodnocení. Soundtrack tahá film z celkem slušné bídy a jako jedna z mála věcí na něm stojí za řeč. Těch 45 minut nikoho nezabije pokud dá soundtracku šanci. Sami pak posuďte, jak moc hudba filmu pomohla. Samozřejmě nejlépe poznat je to při samotném sledování snímku.

1. The World of the Heart - Main Title (3:17)
2. To the Stars (3:11)
3. Wonders of an Ancient Glory (2:21)