V roce 1962 propukla Kubánská raketová krize. Světu
tak hrozila jaderná válka mezi Spojenými státy na straně jedné a Sovětským svazem
na straně druhé, kdy druhý jmenovaný reagoval na rozmístění raket v Turecku
tím, že ty své přivezl na Kubu, což bylo nepřijatelné pro Spojené státy. Tím se
rozběhla spirála obviňování a každý bojoval za svou pravdu. Film Třináct dní
popisuje tento krátký, ale důležitý okamžik světových dějin z pohledu Spojených států, kde
sledujeme dění především v Bílém domě. Prezidentem USA byl v té době oblíbený
John F. Kennedy, kterého osobně považuji za posledního prezidenta této země.
Jedná se o druh polodokumentárního filmu, který nemusí sednout všem, ale nemění
to nic na faktu, že jde o jeden z nejlepších politických thrillerů.
Všichni víme, jak vše dopadlo, ale stejně snímek dokáže přikovat k obrazovce
a s napětím sledujeme, jak že to celé bylo. Samozřejmě je nutné opět
podotknout, že jde o vyprávění jen jedné ze dvou stran.
Nemalou zásluhu na napětí má i vynikající hudební doprovod
od Trevora Jonese, pro kterého znamenal soundtrack ke Třinácti dním jednu z největších
šancí na nominaci na Oskara. Tou před ním byl historický Poslední mohykán. Jones
byl vždy znám svým citem pro dramatické motivy s dobře vyváženým
orchestrálním a elektronickým zastoupením, které nepůsobilo rušivě. I když je
Jonesova hudba považovaná ve většině za zdařilou, tak doplácí na neúspěch filmů
v pokladnách kin a nejinak je tomu i zde. Tím z povědomí lidí zmizí i kvalitní soundtrack. Výjimkou
je akorát zmiňovaný Poslední mohykán. Režisér Roger Donaldson byl ze zaslaných
syntetických ukázek z Londýna do Los Angeles nadšen, takže nic nebránilo
tomu, aby se Trevor Jones mohl připojit do procesu výroby politického dramatu.
V dnešní době není mnoho fanoušků filmové hudby, kteří
by zažili rok 1962. Šlo o období, kdy byl svět nejblíže k jaderné válce a
onu paranoidní atmosféru se povedlo jak Donaldsovi, tak Jonesovi převést na
plátno. Hudba sice dobře pracuje se strachem a překvapivě i s akcí, ale
nikdy nesklouzne k patetické lacinosti jakou bychom čekali. Je to vlastně takové překvapení,
že nás skladatel ušetřil už poměrně omšelých vlastenecko-hudebních frází. Sice se tu
často používané perkuse objeví, ale nikdy nezapříčiní orosení čela nad
trapností, jak je poměrně zvykem. Soundtrack vlastně nemá ani místo pro
nějakou prázdnou výplň a ihned posluchače zásobuje pocitem neklidu. Práce s minimalismem
nebo občasná experimentální instrumentace jsou vskutku vysoko nad očekáváním v tomto
žánru.
Jak Jonesovi fanoušci očekávají, tak i zde
se dočkají silného ústředního motivu ve skladbách „Lessons of History“ a v „The
Will of Good Men“ za mohutného doprovodu trubek a smyčců. Celé je to provedeno
ve zjednodušující sadě akordů. Za nejlepší přesto považuji akčnější „The Knot
of War“. Fantastická stupňující se záležitost s úžasnou melodií v polovině
skladby (3:32). Těžko hledat nějaké slabiny. Sice nejde o nejlepší soundtrack
pod sluncem, ani o jeden z nejlepších, ale ve svém žánru ano. Tam těžko
hledá Třináct dní konkurenta. Trevor Jones je bezpochyby nedoceněnou ikonou
filmové hudby. Jednou z mnoha.
Vydavatel: WaterTower Music
Datum vydání: 2000
Složil: Trevor Jones
Orchestr řídil: Geoffrey Alexander
Nahrál: The London Symphony Orchestra
Formát: CD
1. | Lessons of History | 7:48 |
2. | The Knot of War | 7:18 |
3. | Missile Threat | 4:26 |
4. | Prayer For Peace | 3:15 |
5. | Our Rules of Engagement | 5:42 |
6. | There Can Be No Deals | 7:09 |
7. | Eve of Eternity | 4:52 |
8. | One Life Left | 7:10 |
9. | Us and The Devil | 6:30 |
10. | Death of Major Anderson | 4:22 |
11. | The Sun Came Up Today | 5:37 |
12. | The Will of Good Men | 4:56 |
Celkový čas: 69:45
8/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)