Remaky letí, nápady došly, odvaha riskovat s novou značkou
se taky moc nenosí, takže tu máme další variaci na starší značku a tou je
Robocop. Mám rád Verhovenovy filmy líznuté satirou, se kterou exceloval v nedoceněné
Hvězdné pěchotě. Ještě předtím nám ve svém prvním hollywoodském filmu
Robocopovi dal vědět, co od něho můžeme v budoucnu čekat. A jelikož má
značku pod rukou Sony, stejně jako Total Recall, tak se dalo čekat, že nová
verze potká i slavného plecháče. Tu natočil José Padilha z Brazílie a jeho
psychologičtější pojetí si získalo celkem slušnou odezvu z řad diváků. Tedy krom kritiků za
mořem, kteří opět nešetřili až nesmyslným sestřelením. Otázkou je, zda se
hodnotil samotný film nebo jeho význam. Dějově jde v podstatě o to samé
jako u originálu, kde vidíme zemřít policistu, následně je v korporaci OmniCorp
(OCP) smontován do stroje s lidským mozkem. Tahle šablona zůstává, zbytek
si Padilha přetvořil po svém a nutno dodat, že povedeně.
Bohužel, klady vyprávění nejdou přehodit na hudební stránku,
která je ve většině úděsná. Vedle prvních tří skladeb se jedná o elektronický
šum založený na ostinato technice, kam jen oko dohlédne. Přitom nezačínáme
špatně a hlavně „First Day“ dokáže melodií chytnout. Jde o triviálně jednoduché
zářezy ala Remote Control, kdy synťáky suplují kde co. Orchestr má minimální zastoupení. Právě elektronika je
alfou a omegou celého soundtracku. Stalo se přesně to, čeho jsem se bál a
nejvíce to dokládá až popově přetvořený motiv z původního Robocopa. Skladatel
Pedro Bromfman absolutně nepochopil Poledourisovu myšlenku a vytvořil nejen z jeho
motivu, ale z celého alba jeden velký syntetický paskvil s asi třemi
světlejšími okamžiky, což je sakra málo při délce nahrávky. Kde Poledouris s Verhovenem
pracovali na rozdvojení osobnosti mezi strojem a člověkem i v hudbě, tak
Bromfman útočí moderním elektronickým pojetím, čímž vlastně narušuje samotnou myšlenku
filmu, ke kterému je složena. Tato nová verze Robocopa jde mnohem více do
hloubky v přeměně člověka ve stroj, ale hudba je neskutečně povrchní.
Na rozdíl od Bitevní lodi si Bromfman ponechává
experimentálnost na jindy, tudíž se tu nesetkáme s Jablonského disharmoničností.
Jenže nás čeká tak nevýrazná a naprosto nevhodná hudba, až to bolí. Tohle by se
ztratilo i v průměrnosti Remote Control. Jen šeď a ostinato, to jsou dvě
slova, která mě napadnou po několikátém poslechu soundtracku, kdy jsem se
snažil najít něco zásadně pozitivnějšího, než jsou jen dvě poměrně slušné
skladby. Nesmím ani zapomenout na citaci původní melodie, díky níž ale hudba
lne ke srovnání s Poledourisovou verzí a tam prohrává na celé čáře. Filmu se nebojte, jen hudební doprovod
bych vynechal. Ve filmu je v drtivé většině nevýrazný, stejně jako na
albu. Jako důkaz budiž to, že všichni zbystřili až v momentě, kdy začala
znělka s motivem z roku 1987.
Článek dostupný i na Abyssu.
Článek dostupný i na Abyssu.
Vydavatel: Masterworks
Datum vydání: 4. února 2014
Složil: Pedro Bromfman
Orchestr řídil: Gavin Greenaway
Nahrál: ---
Formát: CD
1. | Mattox and Reporters | 1:35 |
2. | First Day | 3:23 |
3. | Title Card | 0:49 |
4. | Restaurant Shootout | 2:47 |
5. | Omnicorp | 1:40 |
6. | Calling Home | 2:45 |
7. | Made in China | 2:28 |
8. | Fixing RoboCop | 1:56 |
9. | Uploading Data | 1:35 |
10. | Reputation on The Line | 1:31 |
11. | Explosion | 1:06 |
12. | RoboCop Presentation | 1:43 |
13. | If I Had a Pulse | 2:41 |
14. | Going After Jerry | 3:12 |
15. | Vallon's Warehouse | 2:21 |
16. | Murphy's Case is Filed | 1:19 |
17. | They're Going To Kill Him | 3:16 |
18. | Rooftop | 2:56 |
19. | Mattox is Down | 1:40 |
20. | Clara and David | 2:56 |
21. | Sellars Lies | 2:28 |
22. | Code Red | 2:00 |
23. | 2.6 Billion | 1:23 |
24. | Iran Inspection | 2:12 |
25. | Battling Robots | 2:47 |
Celkový čas: 54:39
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)