5. 2. 2014

Já, Frankenstein (I, Frankenstein) - filmová recenze

Už při uvedení prvních trailerů k filmu Já, Frankenstein se spekulovalo nad podobností s upírskou sérii Underworld a pro vysvětlení nemusíme chodit daleko. Na scénáři a samotné komixové předloze se podílel Kevin Grevioux, jenž také pomáhal při psaní scénáře k Underworld a dokonce si v něm sám zahrál. Bez okolků můžeme tvrdit, že Frankenstein svým temným vizuálem a akcí má k Underworldu velmi blízko. Ale co dějově? Všimněte si jedné souvislosti s Underworldem. V těchto typech filmů se děj výhradně soustředí jen na nadpřirozeno, které sice žije v lidském světě a mluví o lidech, ale většinou s lidmi nemají nic společného a zajímají se jen o své záležitosti. A přesně tak je to i ve Frankim. Říkala jsem si, zda mi to upuštění od lidské rasy vadí, ale pak jsem to přestala řešit a to mi pomohlo přehlídnout chyby typu: nepravděpodobnost, že si boje nemohl žádný člověk všimnout, stejně tak, pořád prázdné ulice..prostě klasické wtf momenty přidávající na béčkovosti.

Chrliči, řád, jenž vytvořil anděl Michael, jsou božími pomocníky, kteří chrání lidstvo před démony, tvory, z lůna samotného Satana. Chrliče vede královna Leonore, krásná a spravedlivá, jediná, která může být v kontaktu s anděly. Démonům velí princ Naberius, skrz na skrz prosáklý zlem a touhou po zničení lidstva. Tito tvorové od pradávna bojují proti sobě. Když roku 1795 doktor Frankenstein vytvoří monstrum z pěti lidských těl a oživí ho, vše se mění. Je to neobyčejně silný a odolný tvor, který nestárne, leč má otupené lidské vlastnosti. Setkává se s chrliči a nakonec se rozhodne přidat na jejich stranu, k tomu rozhodnutí ho vedou plány démonů. Ti, poté, co zjistili, že někdo dokázal oživit člověka, začnou vytvářet armádu mrtvých lidí, do kterých mají v plánu vpravit duše dalších démonů. K tomu jim nevědomky pomáhá vědkyně Terra, které se po setkání s Adamem (Frankensteinovým monstrem) změní život. Na závěr jsme svědky skvělého epického souboje dobra a zla.

Jako námět se mi to zdá v podstatě klišovité, leč, když se na to podívám z blízka, tak tohle tady už dlouho nebylo. Totiž, v tomto případě přizvisko „boj dobra proti zlu“ je mnohem silnější, než v jakémkoli jiném filmu. Tady jde vyloženě o chrliče, posly Boha a démony, zplozence Satana. Podle mě je to velmi dobrý nápad takto okořenit příběh lidského monstra a rozvinout už poměrně provařenou zápletku. Zatvrzelí fanoušci by to asi hned odsoudili a docela je chápu. Mám podobný případ se seriálovým Drákulou. Jde o to, že člověk je zvyklý na původní verze a nedovede ocenit něco jiného a nového. V tomto případě problém nebude, je to tak jednoduše popsáno i ztvárněno, že to snad musí zaujmout každého obdivovatele béčkové fantasy, která si na nic nehraje a nemá vyšší cíle než jen bavit u vypnutých mozků.

Další pozitivem jsou na filmu parádní záběry, akce a temný designe. Opravdu jsem se toho nemohla nabažit. Nemám ráda, když ve filmu jdou vidět počítačové zásahy, ale tady jsem si toho ani nevšimla (rozpočet jen 65 milionů dolarů!). Skvělá vizáž pokud jde o chrliče a jejich královnu a nádherné záběry na město a samotné sídlo chrličů. Opravdu mile jsem byla překvapená u masek démonů, už dlouho jsem neviděla takovou skvělou ruční práci, naposledy snad u Pána prstenů. Ony ty masky vlastně neměly daleko ke skřetům, takže nic originálního, ale tady se chválí hlavně ruční provedení masek, od čehož už mnoho tvůrců upustilo a to je škoda (vůbec nenarážím na Hobita). Třeba u samotného monstra se tvůrci moc nevyřádili. Když byl vytvořen z několika lidských těl, tak měl mít v některých místech jinou barvu pokožky a taky mohl vypadat víc nevzhledněji. Byť herce Aarona Eckharta nijak nemusím, uznávám, že svou roli zvládl na jedničku, ale ....ehm, byl na ni moc pěkný.

Z celého filmu nejvíce zazářila Miranda Otto, coby královna Leonore, zbožňuju ji jako Éowyn, takže jsem i v tomto filmu s radostí přivítala. Čekala jsem, že ji nechají pronést pár svatých slov a už se neobjeví, leč opak byl pravdou. Měla silnou a důležitou roli, zhostila se ji s bravurou a ukázala, že v ní pořád něco je. Skvělý závěrečný záběr s Adamem a Terrou, jen bych čekala nějaké obětování, bylo by to emocionálnější. Za zmínku stojí i Bill Nighy, ale toho si prostě nedokážu vytěsnit z paměti jako Victora a tady mu byl příliš podobný. Pro mě neznámá Yvonne Strahovski mě svou roli nijak nezaujala, naproti tomu bych chtěla zmínit dvojici chrličů Keziah a Ophira. Oba byli velmi zajímaví a nechala bych jim více prostoru.

Na co bych neměla zapomenout byla hudba. Ať jde o instrumentální či písničkový soundtrack, oba se překvapivě skvěle vydařily. Písničkový se ve filmu neobjevil, pouze v závěrečných titulkách. Máme tady vlastně album od naprosto neznámé skupiny By Maker, která s pomocí Geno Lenarda, jenž působí/il v mnoha metalových skupinách jako kytarista a s Danielem Daviesem, zpěvákem a kytaristou, vytvořili stylovou hudbu, v metalovém pojetí s prvky elektra. Tři poslední skladby patří rockové skupině 8mm, skladateli Justin Lassen a o instrumentální metalový nářez se postaral Lenardo s kytarovým mágem Prashantem Aswanim. Už teď album/OST patří k mým oblíbeným, skvělé se poslouchá, k filmu dodává správnou temnou atmosféru a skladby „Gimme Soul“ a „Frankestein“ jsou beze všeho prostě unikátní!

K instrumentálnímu soundtracku. Je opravdu důležité aby hudba zapadla do filmu. Když je film temný, tak i hudba musí být temná. Jsem naprosto překvapená, jak se neznámým skladatelům Johnnymu Klimkovi a Reinoldovi Heilemu povedlo vykouzlit, tak malebné skladby. Užasla jsem nad těmi chorály smíšené s trochou elektra. Má to svůj smysl, chorál by mohl představovat chrliče a elektro znázorňuje ďábly, navzájem se proplétají a vzniká tak souboj. Někdy jsou silnější sbory jindy elektro, jako by samotná hudba měla svůj osobní příběh... Pokud vám bude jeden hlas povědomý, tak jde o Lisu Gerrard, která je známá svou spoluprací s Hansem Zimmerem mezi jejichž nejslavnější práce patří například Gladiátor.

Od filmu Já, Frankenstein jsem očekávala to, co jsem dostala - akci, temnotu, zábavu na večer. Sice není moc originální, emoční a je bez nějakého zvratu, naproti tomu je zábavný, oddechový a nemůžeme si stěžovat na skvělé herecké obsazení. Z tohoto žánru prostě lepší průměr.

Tržby v USA : 15 milionů dolarů
Tržby za víkend : 8,6 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 31 milionů dolarů