22. 9. 2013

Standing Up (2013) - Brian Tyler

Dvě děti týrané na školním táboře, zaneprázdnění rodiče, vývoj hlavních dětských hrdinů z nul na samostatné a silné jedince, tohle přesně je Standing Up. Obsahuje vše, co od rodinného dramatu čekáte. Ani na chvíli vás ničím nepřekvapí, ale to neznamená, že nedokáže zaujmout. Velkým plusem je ústřední sympatická dvojice Chandler Canterbury a Annalise Basso. Oba slušně táhnou film, i když si dokážu představit, že přes ty slzy dokáží být někomu otravní. Nic to nemění na faktu, že si se svými rolemi poradili dobře a dospělí spíše sekundují, včetně Radh Mitchell a nečekaně Vala Kilmera. Kdo by řekl, že tenhle obtloustlý chlapík se zkaženým chrupem hrál dříve Batmana. Ale jako podivín rozhodně není špatný, jen škoda jeho pěti minut na plátně. D.J. Caruso se jako režisér nemá za co stydět. Po Oku dravce nebo Jsem číslo čtyři zvolil méně efektní film a nejspíš udělal dobře. A tohle neplatí jen pro něj, ale i pro Briana Tylera na pozici skladatele.

Je skvělé slyšet Tylerovu hudbu zrovna v tomhle žánru. Žádné pokusy o bombastičnost a tak to má být. Vše je podřízeno emotivně hravému orchestrálnímu doprovodu, což může být pro někoho šok. Soundtrack pro rodinné drama jak má být. Ve "Standing Up Main Theme" můžeme slyšet na od začátku ústřední dojemný motiv v primárním podání smyčců, v pozadí doplněný o cello. Hlavní linii drží jemné piáno, vše má takový takřka romantický nádech. S tímhle tématem se setkáváme na albu dost často a je snadno rozpoznatelné díky svému potenciálu zadřít se pod kůži. Vedle toho působí hravá "High Jinx" s decentními perkusními nástroji a akustickou kytarou v pozadí. Těch nástrojů je tam mnohem více a právě to dodává skladbě takovou dětskou dovádivost. Ač jde o Tylera, tak na něco akčního zapomeňte. Všechny skladby do toho mají hodně daleko, spíše se soustředí na melodramatičnost a přátelským vztahem dvou dění, které musí překonat nejen "protivníky", ale především svůj strach.

Standing Up je ideální soundtrack na klidný poslech v především dojemném provedení až na několik výjimek jako "Adventure Throught The Woods" s rychlejším tempem smyčců a s dechovými nástroji. Celkově jde ale o spíše večerní poslech. Album je stejně pohodové jako film - rozhodně neurazí, splňuje v daném žánru vše potřebné, ale ani nenadchne. Ani nemá s čím vzhledem ke svému zaměření. Chybou tak je akorát malá zásoba motivů a určitá mírnost po takovém výkonu jako například ve Světové invazi. Sice jsem za laskavost a klidnost chválil, jenže je tam to "ale". Tyler má na svém triku prostě o chlup lepší díla. Nic to nemění na tom, že se hlavní motiv dokáže zapsat do srdcí. Soundtrack je silnou stránkou filmu.

Ukázka.

1.  Standing Up Main Theme 4:15
2.  Grace 1:18