11. 1. 2014

The Hobbit: Desolation of Smaug - Howard Shore

Tak jsme po roce opět ve Středozemi a opět kontroverzně, i když oproti prvnímu Hobitovi o něco jinak. Peter Jackson se s předlohou příliš nemazlil a přinesl svou verzi příběhu, která se jen inspiruje Tolkienem. Jedni nadávají, druzí chválí. Možná až čas otupí hrany na přijatelnou úroveň a lidé si začnou všímat chytrých změn oproti předloze. Ve stejném duchu se nesou slova i na adresu Howarda Shora, který to tentokrát vzal od podlahy a dokázal vytvořit hudbu dosud ve Středozemi neslyšenou. Při prvním poslechu mě zarazily dvě věci – neuvěřitelná temnost, která zastiňuje i Pána prstenů a hromada nového materiálu. I tyto dva aspekty potřebují nejspíš dozrát, aby si našly cestu k posluchačům. Veselost a hravost jedničky je pryč, přesto hudba přesně zapadá do universa. Její šance na úspěch je i tak minimální. Akademie maximálně ocení díl třetí a posluchači, zvyklí na přímočarou pompéznost z Lotra nebo Neočekávané cesty, mohou být taktéž zklamaní z výsledku. Bohudík to nemá nic společného s kvalitou výsledného díla.

Nemá smysl chodit kolem horké kaše. Desolation of Smaug je vynikající soundtrack, který svou propracovaností, a svým způsobem i originalitou, měl jasně figurovat na nejvyšších místech žebříčků. Staré motivy využívá Shore jen okrajově, celkově do nás pálí nové a nové nápady. Dočkali jsme se jak nového tématu pro Medděda (ve filmu dost nevyužitý, doufám v rozšířenou verzi), Tauriel, Jezerní město nebo Temný hvozd. Je toho opravdu hodně a napěchované do více jak dvou hodin. Už úvodní skladba "The Quest For Erebor" dává tušit, že tentokrát nás čeká něco jiného. Samozřejmě nemá smysl mluvit o tom, že po kritice u jedničky najednou Shore složil něco jiného. Na této hudbě se pracovalo simultánně s ostatními díly po celou dobu natáčení.

V "The Quest For Erebor" nás vedle úvodních temných tónů čeká jak motiv samotného Hobita, tak i Hůrky v čase 1:06 známé ze Společenstva Prstenu. Tam byl ke slyšení ve skladbě "Strider", aspoň pokud jde o kompletní nahrávku. Tato skladba je vlastně jako jedna z mála pomalejších, což platí hlavně pro první CD. Právě druhé „zpomalení“ představuje "Feast of Starlight" (v závěru můžeme slyšet část ze Dvou věží) v sopránové podobě, která nám přináší (milostný?) motiv pro Tauriel a objeví se v jedné z nejlepších skladeb na albu ("Beyond the Forest", stejně tak v "Kingsfoil", kde je kratičký odkaz na Společenstvo a Arwen), dává tím soundtracku srdce. Jedná se o nejemocionálnější skladbu na albu a právě zde máme i hrdinské téma pro Tauriel, jenž zaznívá i v "The Forest River". Asi je zbytečné dodávat, že ji slyšíme při scéně se sudy, kdy Tauriel, Legolas a ano, i Bombur, likvidují skřety, čímž chrání trpaslíky při jejich slalomu na řece.

"A Necromancer" díky hlubokým basům spolehlivě nabudí na zvuk Mordoru. Motivu jsme se dočkali už v Neočekávané cestě, ale teprve v Desolation of Smaug získává patřičný prostor. Využití stejných nástrojů umožňuje plynulé přejetí na Mordor v "A Spell of Concealment". Tuhle podobu jsme mohli slyšet v Návratu krále při návštěvě Froda, Sama a Gluma Minas Morgul, ze kterého následně vyšla armáda. V tomhle směru skvěle naláká "Flies and Spiders". Sice začíná pomalu, ale zdání klame. Už první ostřejší zaříznutí smyčců dává vzpomenout na Odulu, i když je celé téma rozvedeno do gigantických deseti minut. Díky střídání pocitů a tempa nikdy nezačne skladba nudit. V 6:43 zazní známé to téma pro Jeden prsten, abychom se následně opět dočkali zrychlení v elfském duchu, rozumějte, motiv pro Tauriel.

Elfská návštěva ve "Woodland Realm" opět dokáže střídat tajemnost s emocemi, jak to umí právě Shore. V závěru nás čekají náznaky tématu pro Tauriel v dechové podobě. V "The High Fells" nás Gandalf zavede k hrobům nazgúlů. Stěžejním se stává z nějakého důvodu až stísňující dětský vokál, za nímž se skrývá další sbor. První známky bylo možné slyšet už v "The House of Beorn". Vedle vokálu nás čekají i okrajově mordorské zvuky, což je pochopitelné.

V "Protector of the Common Folk" se poprvé setkáváme s motivem pro Jezerní město (v první minutě doplněné o trpasličí ereborský motiv), které plně zazní v "Thrice Welcome" (okrajově v "Durin’s Folk"). Zde předvádí Shore naplno znova svůj talent pro napsání poutavé melodie – jednoduché, chytlavé, snadno zapamatovatelné. Připomíná středověké lidové melodie. Stejnou sílu má i velkolepá skladba "Girion, Lord of Dale" hrající (3:07) při hledání Thorinova rodokmenu Bardem a následné recitování proroctví. Emocionálně opět jedna z nejsilnějších melodií nejen na albu, kdy jde o motiv Durinova domu. Až jde člověku husina po zádech. Za to Bardův motiv se nejspíše rozvine až ve třetím díle do hrdinských rozměrů.

Dalším překvapením je většinová ignorace motivů trpaslíků z Neočekávané cesty. Zde vždy zazní jen okrajově a nikdy tak velkolepě, jako tomu bylo při Neočekávané cestě. Na druhou stranu je to asi jen dobře. Přesycení v jedničce bylo až příliš. Za to "In the Shadow of the Mountain" dává částečnou hravostí vzpomenout jak na jedničku, tak motivem na trpaslíky nebo v závěru na draka v plíživém pojetí strachu. Vzpomínku na staré časy dává i "The Courage of Hobbits" začínající svým roztomilým způsobem, ale opět najíždějící na temnou vlnu předznamenávajíc setkání s drakem. Šmak ovládl celý závěr soundtracku od "Inside Information". Nedá se říci, že by šlo o nový motiv, když jsme ho měli možnost slyšet už v Neočekávané cestě při Bofurově zmínce o bestii v Hoře. Dominancí jsou jistojistě kovové údery. Drak uvádí, že není největším nebezpečím Středozemě, to teprve přichází (Sauron), což je chytré spojení obou záporáků, a to i hudebně.

Jak je zvykem, čeká nás i titulní píseň od Eda Sheerana pod názvem "I See Fire". Na počátku jsem nadával nad moderním zvukem a přílišné hlasové uhlazenosti pro zalíbení se MTV publiku, ale více a více se skladba zařezávala pod kůži, až se stala jednou z nejlepších ve Středozemi hned za "Song of the Lonely Mountain" z jedničky a "Into the West" z Návratu krále. Opravdu Enyu nemusím. :) Intonačně dobře zvládnuté, textařky silné, stejně tak po stránce melodické.

Člověk by mohl soundtrack rozebírat dlouhé hodiny. Práce s motivy je znova prvotřídní, stejně tak jejich provázání, čímž se z Hobita a Pána prstenů stává skutečně jeden velký příběh. Taková "The Hunters" využívá spousty motivů z druhého dílu, kdy dokonce přednese krátce smyčcové inferno z Návratu krále v čase 5:00 - 5:14, aby opět přejelo k Legolasovi a k motivu slyšeném při scéně se sudy. Na to nás skladatel zasype dojemnou cellovou částí ze scény, kdy Thorin a spol. najdou své mrtvé předky v místnosti.

Shore si nezaslouží uznání jen za tohle, ale i za to, že i přes cca patnáct hodin hudby, kterou má zatím na kontě ve Středozemi dokázal nyní předvést hromadu nápadu a odlišit se od zbytku, aniž by narušoval kouzlo a návaznost. V očích komerční veřejnosti mu to ubírá díky zmiňované temnotě a mnohem menšímu zaměření se na bombastičnost, kdy dává přednost vyprávění příběhu skrze noty. Vše opět čistě orchestrální záležitost objevující nové zvuky, aniž by použil syntetický prvek. Bez váhání se dá Desolation of Smaug označit za jeden z nejlepších soundtracků roku 2013. Hodnocení samo o sobě je oříšek, ale díky neuvěřitelné práci na hudbě a promyšlenosti to nejde jinak. Málokdy se ukáží takhle propracované soundtracky. Pokud nepočítám Shora, tak snad jen Williams předvedl ve Star Wars takhle obdivuhodnou práci.

Využité hlavní motivy:

* nové motivy pro druhý díl
  • Misty Mountains
  • Bilbův motiv
  • Thorinův motiv
  • Motiv Ereboru
  • Motiv Arcikamu
  • Azogův motiv
  • Šmakův Motiv
  • Nekromantův motiv
  • Sauronův motiv
  • Motiv Tauriel *
  • Motiv Legolase *
  • Motiv Thranduila *
  • Motiv Barda *
  • Motiv Jezerního města *
  • Motiv starosty Jezerního města *
  • Motiv Temného hvozdu *
  • Motiv Durinova domu *
  • Motiv Lesní říše *
  • Motiv Medděda *
P.S: : Přidávám i videoblog právě o hudbě ke druhému dílu, kde se dozvíme podrobnosti o tvorbě, nápadech, použitých nástrojích a místě nahrávání, kdy Londýn vystřídal Nový Zéland a orchestr nyní neřídil Shore, ale Conrad Pope.

Tržby v USA : 236 milionů dolarů
Tržby za víkend : 74 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 763 milionů dolarů