10. 8. 2013

Hvězdná brána (Stargate SG1, Atlantis, SGU) - Joel Goldsmith

Po původní Hvězdné bráně dua Emmerich/Devlin přišli pánové Brade Wrighte a Jonathan Glassner s nápadem na seriálovou verzi tohoto originálního sci-fi o cestování napříč vesmírem skrze tzv. hvězdnou bránu. Společnost MGM jim dala zelenou a natáčení mohlo začít. Prostory se našly v kanadském městě Vancouver a nakonec se na televizních obrazovkách objevilo mezi lety 1997 až 2007 celkem 214 epizod, čímž Hvězdná brána překonala rekord seriálu Akta X v počtu dílů. Těch deset řad je poměrně proměnlivých, ale středobodem zůstává rasa jménem Goa'uldi jako tomu bylo už u zmiňovaného filmu z roku 1994. Pro odlišení filmu a seriálu tvůrci dali za hlavní název zkratku SG-1 (Stargate SG-1), což symbolizuje i hlavní jednotku provázející nás celým seriálem.

SG-1

Děj se motá kolem odhalení americké armády, že skrze Hvězdnou bránu se dá cestovat nejen mezihvězdně, ale v pozdějších dílech i mezi galaxiemi za přísunu ohromného množství energie. SG-1 je označení pro vlajkovou skupinu Letectva Spojených států, se kterou trávíme většinu času a s pár obměnami jde o neměnnou sestavu s plukovníkem Jackem O'Neillem v čele. Za ním následuje kapitán Samantha Carterová, mimozemšťan Jaffa Teal'c a objevitel fungování hvězdné brány, dr. Daniel Jackson. Tahle čtveřice během seriálu dojde ke změnám jen při odchodu Michaela Shankse jako Daniela Jacksona. Shanks byl rolí už unaven a chtěl odejít. Nahradil ho tedy Corin Nemec v roli Jonase Quinna. Corin vydržel u seriálu jen jednu řadu a jsme svědky opětovného návratu Daniela Jacksona, kterého si fanoušci vyřvali zpět. Největší hereckou výhrou byl ale Richard "MacGyver" Dean Anderson jako plukovník Jack O'Neill. Ten u seriálu zůstal osm řad a poté se několikrát objevil jen jako hostující herec. Jeho nezaměnitelný humor byl jedním z prvků posunující Hvězdnou bránu do kultovních vod.

Daniel Jackson a Jack O'Neill v SG-1

V seriálu se vyskytuje množství postav, ras a míst, takže to to byl celkem oříšek pro skladatele. Joel Goldsmith byl osloven pro tento projekt a výběr to byl vynikající. Jeho hudba se pohybuje mezi akčností, velkolepostí, komediálností nebo éteričností. Ve spojení s nebezpečím kolem Oriu vytvořil i křesťanské pozadí s jejich učením Počátku. Hudba má obrovský rozsah a osciluje někde mezi sci-fi a fantasy stylem. K pilotnímu filmu seriálu pod názvem Děti bohů Joel použil i Arnoldovu hudbu, což po něm chtělo samotné studio. Goldsmith se s Davidem Arnoldem často setkával a probírali propojení filmu (1994) se seriálem.

Už na tricích je zřejmé, že seriál nepracoval s příliš velkým rozpočtem, což platí hlavně pro první sérii, tak byl Goldsmith nucen vynechat skutečný orchestr a nasimuloval tedy na syntezátorech 80členný symfonický orchestr. Občas využil jednoho až tři skutečné hudebníky pro jednotlivé nástroje hrající samostatně a vytvoření určité autenticity. S postupem času (od osmé řady) skládal doprovodnou hudbu Goldsmithův spolupracovník a asistent Neal Acree. Pro jednu epizodu skládali přibližně 22-26 minut hudby, což je na seriálové poměry opravdu hodně. Jde přibližně o polovinu délky každého dílu.

Wraith ze seriálu SG Atlantis

Jak se seriál odpoutával od Goa'uldů byl Goldsmith nucen ignorovat hudbu Davida Arnolda a přicházet s více a více svými nápady. Pro replikátory (stroje) složil mechanický hudební motiv, pro orijský motiv zase lovil ve vodách gotiky, gregoriánů a křesťanů.Téma Antiků bylo zase záměrně přeneseno do spin-offu Hvězdná brána : Atlantida (pět řad). Už samotný podtitul říká, kde se dění odehrává. Zde přicházejí na scénu nové postavy a nová nebezpečí okolo Wraithů, kteří mohli za vyhlazení nejmocnější rasy Antiků, jenž stáli za tvorbou hvězdných bran.

V Atlantidě už Goldsmith přišel se skutečným symfonickým orchestrem. Za titulní motiv byl nominován na cenu Emmy v kategorii Outstanding Main Title Theme Music v roce 2005. Goldsmithova hudba pro čtrnáctou epizodu druhé série "Grace Under Pressure" byla nominována na cenu Emmy v kategorii Outstanding Music Composition For A Series (Dramatic Underscore) v roce 2006. 22. listopadu 2005 Varèse Sarabande Records vydalo na CD Stargate Atlantis Original Television Soundtrack. Skládá se z 16 skladeb, všechny pocházejí z pilotní epizody "Rising". Soundtrack k Atlantidě si z původní Hvězdné brány takřka nic nebere a Goldsmith přišel spíše s novými nápady. Údernost hlavního motivu přesto je na stejné úrovni jako u původní seriálové Hvězdné brány.

Atlantis

Vedle nich operuje naprosto odlišná Hvězdná brána : Hluboký vesmír (Stargate Universe - SGU). Realisticky pojatá Hvězdná brána bez černobílých postav, odstraněným humorem a s vážně vyhlížejícím nebezpečím bez mrknutí na diváka způsobil celkem velký šok nejen mezi fanoušky. Dlouhou dobu si fanoušci zvykali na tuhle verzi a tím byla způsobena i nižší sledovanost. Seriál tedy získal jen dvě řady a byl nekompromisně odstřihnut. Tím se spustila obrovská petiční kampaň za obnovení seriálu, takže se třeba časem dočkáme. Kdo viděl závěr druhé řady, tak možná čeká na určité datum. Rozhodně by šlo o zajímavé propojení s realitou.

SGU a Jack O'Neill

V SGU se jede pomalu výhradně bez nějakého zasahování z centrály Hvězdné brány (nepočítám antické kameny), což platí především pro druhou řadu. Hvězdné brány mají totiž devět zámků. Sedmý jich umožňuje cestování v Mléčné dráze, osmý mezi galaxiemi a devátý zámek nás přenese na loď pod jménem Destiny vytvořenou Antiky plující vesmírem a naprogramovanou na hledání .... asi nebudu více prozrazovat čeho nebo koho. Škoda, že seriál tohle jen nakousl a poté byl zrušen.

Universe mám osobně ze všech Hvězdných bran nejraději. I Joel Goldsmith se tu vyznamenal a přinesl nářezový elektronický soundtrack promíchaný s orchestrem. Celé to působí neskutečně moderně a emocionálně. Bohužel se taky jedná o jediný soundtrack z těch tří hlavních linií (SG-1, Atlantida, SGU), který oficiálně nevyšel, takže jeho recenze je založená na neoficiálním vydání s občasnými zvukovými nebo hlasovými projevy. Je tedy potřeba brát tohle v potaz. Přesto to u mě nemá přílišný vliv na hodnocení a stejně jako seriál mám i tohle album nejraději s některými úžasnými skladbami. Takovou "Countdown To the Destiny" si přehrávám v MP3 často. Neuvěřitelně chytlavá a dynamická s upřednostěnými synťáky za doprovodného zvuku elektrické kytary, smyčců a v závěru hlasu herců dávající skladbě patřičnou osudovost. Kdyby tak vyšel oficiální OST.

Sestava SGU

Hvězdná brána je brána jako kult na televizních obrazovkách zastiňujícím i originální film z roku 1994. Při skládání hudby odvedl Joel Goldsmith fantastickou práci. Dokázal vytvořit samostatný hudební svět, kde takový StarGate Universe posunul mimo vše, co dosud pro tuhle kompletní ságu vytvořil. Ke koupi je možno sehnat OST k SG-1 a Atlantidě a snad se studio časem umoudří a přinese do prodeje i album k SGU. Takhle jsme odkázáni jen na internetový kompilát s filmovými doplňky a ne příliš valnou zvukovou kvalitou. Při poslechu "Countdown to the Destiny" nebo "Back to Destiny", ale hodím tyhle neduhy za hlavu. Archa pravdy zakončující orijský příběh nebo Návrat točící se kolem smrti posledního Goa'ulda už jen podtrhují rozsáhlost seriálu jak po stránce mytologie, tak po stránce hudební.

Stargate SG-1

1.  Main Title 1:01
2.  Return To Active Duty / General Hammond 2:50