10. 1. 2014

Mandela: Long Walk to Freedom - Alex Heffes

Mandela: Long Walk to Freedom vychází z knihy samotného Nelsona Mandely, prezidenta JAR. Politiku nechám stranou a vrhnu se rovnou na film, respektive soundtrack. Snímek popisuje velkou část Mandelova života, včetně jeho uvěznění na 27 let. Sice jsme se nedočkali ničeho zásadního a dá se říci, že názory v zahraničí jsou spíše rozpolcené, ale včetně Idrise Elby v hlavní roli stojí za zmínku povedený hudební doprovod Alexe Heffese, jehož hudbu jsme mohli slyšet v dalším životopisném dramatu Poslední skotský král nebo v politickém thrilleru State of Play (Na odstřel). Oba filmy zmiňuji záměrně, protože Heffes měl tak možnost procvičit si tyto žánry a zkušenosti poté využít právě zde. Odměnou mu může být nominace na Zlatý Glóbus za nejlepší hudbu. Je to jedna ze tří nominací na Zlatý Glóbus pro Mandelu. Šance na cenu je malá, ale i nominace se počítá. Nebudu říkat, zda je to zasloužené či ne, názor si nakonec budete muset učinit sami.

Heffes využívá veškeré postupy známé z jeho dosavadní kariéry. Kombinuje orchestr, etnické vokály s decentním syntetickým pozadím. Tím nejlepším na albu jsou s přehledem právě orchestrální části, které jsou neskutečně emotivní a s přehledem v tomhle směru vede hlavní motiv slyšitelný v úvodní ("Sons of Xhosa") a závěrečný skladbě ("Taking Office – The Long Walk to Freedom"). Občas je motiv nakousnut v průběhu ("The Rivonia Trial Begins", "The Verdict & Transfer to Robben Island", "Separation", "The Release"). Elektroniku využívá Heffes především v tajuplně atmosférických částech ("Anger on the Streets") vycházející z postupu ze State of Play – umírněná elektrická kytara, táhlé smyčce apod. Pokud jste slyšeli zmiňované album, tak budete přesně vědět, co tím myslím.

Mandela: Long Walk fo Freedom se každopádně po hudební stránce povedl. Sice Heffes přednese už známé ze své sbírky, ale neznám skladatele, u kterého by tomu tak nebylo. Hlavní sílou soundtracku je atmosféra a emoce vycházející především z hlavního motivu, který celé album táhne k těm nejlepším letošního roku. Zase nějaká extra úroda mezi soundtracky letos nebyla, ale i jednooký může být králem. Heffes se Mandelou nemůže rvát o příčku nejvyšší, ale na druhou stranu dokáže vzít za srdce, což někdy bohatě stačí.

Tržby v USA : 7,5 milionů dolarů
Tržby za víkend : 2,2 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 14,3 milionů dolarů