11. 1. 2014

Ledové království (Frozen) - Christophe Beck/písničkový

Jedno z největších překvapení roku 2013 je rozhodně Frozen, u nás přeloženo jako Ledové království. Po debaklu s Osamělým jezdcem se Disney finančně zalepil tím, co mu šlo dříve nejlépe - animovaným filmem. Musím říct, že se z Ledového království stal hit naprosto zaslouženě. Sice tu máme opět tu samou šablonu, ale když to funguje, tak proč ne. Všechny postavy jsou sympatické a dá se říct, že na nikoho vyloženě záporného nenarazíte, i když se o to jedno princátko snaží. Bylo by bláhové popírat, že se film neveze na vánoční náladě. Samozřejmě ano, peníze jsou peníze, ale dělá to kouzelným způsobem. Jediná věc, co mě zamrzela, tak zrychlený závěr a menší popisnost onoho světa. Ten měl rozhodně na víc a po skončení filmu jsem měl pocit, že tomu prostě něco chybělo. Máme tam pár postaviček, ale ten svět jakoby na mě nedýchal, což je velká škoda. Přesně tohle se totiž povedlo filmu Jak vycvičit draka.

Sledujeme příběh dvou sester, Anny (Kristen Bell) a Elsy (hvězda z Broadwaye Idina Menzel), přičemž druhá dostala do vínku dar/prokletí tvorby ledu a sněhu jen pomocí máchnutím ruky dle nálady. Ze strachu, že ublíží těm okolo, především své sestře, utíká Elsa do hor, kde si vybuduje své království v osamění. Tím ale odsoudila svůj původní domov do závějí a ledu, takže Anna musí svou sestru najít a zachránit jak ji, tak říši. Na cestě potká další postavy a jak jsem zmínil často používanou šablonu, tak už si dokážete sami odhadnout, že tam nechybí láska a minimálně jedna vtipná postavička, v tomhle případě Sněhulák.

Snad nejsilnější zbraní filmu jsou písně. Několikrát jsem psal, jak animované filmy nemusím a s písněmi už vůbec ne. Právě Frozen si mě tímhle získalo a to je prosím film spíše na muzikálové hraně. Nejenom, že jsou všechny písně do jedné nesmírně popově líbivé a melodické, ale samy o sobě vyprávějí příběh skrze text. Nejsou samoúčelné, ale potřebné pro pochopení děje i postav. Jejich text funguje jako zpívané dialogy. Stěžejní příjemné vokály poskytují Kristen Bell a Idina Menzel, když jde o takřka dřívější Disneyho tradici na poli animovaného filmu. Dobře naladí mužsky sborově laděná "Frozen Heart". Emoce začne ale tlačit až perfektně zvládnutá "Do You Want To Build A Snowman?" v dětském podání od Agathy LeeMonn a Katie Lopez za pozdější výpomoci Kristen Bell. Ani jsem nevěděl, jak skvěle umí Kristen zpívat. Většina z Vás ji určitě zná jako Veronicu Mars. Vynikající je společný duet s Idinou na plátně při skladbě "For The First Time In Forever". Je zážitek sledovat ty dvě, jak si vyměňují dialogy tímto způsobem. Hned je člověku jasné, proč má film takový úspěch.

Největším hitem je jednoznačně píseň "Let It Go" ve filmu zpívající Idinou Menzel a v oficiálním klipu Demi Lovato. Nominace za Zlatý Glóbus zasloužená a to samé čekám na Oskarech. V obou případech bych se nedivil ani ocenění. Nebudeme si ale nic nalhávat, filmová verze je podstatně zajímavější a živější v podání Menzelové.

Instrumentální hudba Christophea Becka je doslova vynikající. Nechce se věřit, že ji složil stejný člověk, co vyprodukoval R.I.P.D. Sice má za sebou slušného Percyho, ale zde ho rozhodně předčil. Orchestr naprosto využil ve svůj prospěch. Jde o jeho největší soundtrack, který do dnešních dní napsal. Do srdce se zapíše líbezná "Valuie" od Cantus připravující dlouhý filmový úvod. Nádherné, až kostelní ženské vokály dokáží pohnout snad každým zmrzlým srdcem. V Disneho duchu se nedokáže vytratit ani tolik potřebná hravost jako předvádí například "Elsa and Anna", jenž je někde na úrovni valčíku. Skladba představuje obě spektra - dobrou a zlou povahu. Z celé nahrávky je cítit dobrodružství a nádech romantiky, nebojí se ale ani nečekané velkoleposti na hranici velkého fantasy filmu. Vedle kouzelných skladeb tu jsou i ty akčnější jako "Wolves" nebo "Summit Siege", kde nejvíce vynikne Beckův talent. Ve vzduchu je cítit další nominace na Oscara pro film.

Druhý disk zaplňují demo nahrávky písní, takže budete mít přehled o vzniku a změnách na písních z tvorby Kristen Anderson-Lopez a Roberta Lopez. Přesto se dá napsat, že je to určeno hlavně fanouškům, běžnému člověku to příliš neřekne a vystačil by si s jedním CD, i když některé doplňky nejsou špatné ("We Know Better"). V mých očích je to asi jediná vada společně s malým zastoupením Beckovy hudby. Hodnocení by tak mohlo být i vyšší. Písně mi přesně sedli a Beckova hudba je na animák nezvykle velkolepá a bohatá i na tak malém prostoru.

Tržby v USA : 306 milionů dolarů
Tržby za víkend : 67 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 648 milionů dolarů