10. 11. 2013

Thor: Temný svět (Thor: The Dark World) - filmová recenze

Zajímalo by mě, jestli Stan Lee věděl co rozpoutá, když tvořil své komiksové hrdiny pro Marvel Comics. Dnes je řeč o hrdinovi, který světlo světa spatřil už roku 1962. Jedná se o severského boha hromu a blesku, asgarďana Thora se svým charakteristickým kladivem Mjolnir. S Thorem se setkáváme na filmovém plátně již po třetí. Nejdřív se objevil ve svém samostatném filmu (2011), pak v týmovce Avengers (2012) a nyní ho máme v pokračování, které směřuje ke druhým Avengers (2015). Tahle strategie Marvelu opravdu vychází a to nejen v případě tohoto severského boha. Marvel ve svých filmech užívá své komiksy jen jako jakési předlohy, ale jako komiksovému analfabetovi mi to absolutně nevadí. Samozřejmě, že základní skutečnosti zůstávají stejné.

Strategie společnosti spočívá v několika fázích. Zatím jsou v plánu tři, přičemž teď běží druhá. První Thor se dvěma Iron Many a Kapitánem Amerikou vyústili v tzv. první fázi v Avengers. Iron Man 3 s druhým Thorem a druhým kapitánem, který teprve přijde, vyústí v roce 2015 v další týmovku a pak nás čeká fáze tři opět zakončená týmovkou. Podle posledních zpráv bychom se měli dočkat i dalších komiksových postav jako třeba Ant-Mana. Uvažuje se ale i o samostatném filmu černé vdovy a mluví se i o Furrym. Jo Marvel to má fakt parádně vymyšlené. Vše do sebe zapadá a DC Comics (Superman, Batman, Green Lantern...) se bude muset hodně snažit, aby Marvel dohnal.

Nehledejte v marvelovkách žádné hlubokomyslné úvahy o bytí. Tohle je parádní fantasy akční jízda, kde nemá smysl přemýšlet o tom proč a jak. Pro mě osobně je tohle druh odpočinkového filmu, kdy vypnu mozek a pouze hltám propracované souboje a mytologii postav. Thor se mi zdá na zpracování zatím nejtěžší. Je to tím, že Thor nepochází ze Země, setkáváme se s dalšími světy s jejich vlastními obyvateli a zákony, které Thor chrání. Zvědavá jsem ale i na Ant-Mana, jak se s jeho postavou poperou (dokáže měnit velikost).

Marvel ve svých filmech dobře spojuje vtip s akcí, smutné okamžiky i milostné scény. Na své si určitě přijdou malí i velcí nehledě na pohlaví. Snažit se zpřístupnit tuto látku co největšímu množství lidí je nejspíš cesta k takovému úspěchu, jaký teď Marvel zažívá.

Druhý Thorův samostatný film zapadá rok po událostech z Avangers. Bifrost je již opravený a Thor (Chris Hemsworth), který by se nejraději vrátil za svou láskou Jane (Natalie Portman), napravuje Lokiho (Tom Hiddleston) škody ve všech devíti světech, které Asgard chrání. Jeho milá Jane Thora neviděla už dohromady dva roky, ale stále se ho snaží najít. Při jejím hledání náhodou objeví mocný a již zapomenutý aether a rozpoutá peklo, které má vést ke zničení všech devíti světů. Thor bude muset obětovat mnohé, aby odvrátil tuto katastrofu.

Thor s Avengers toho nemají mnoho společného. Přesto se dočkáme menší vtipné scény s kapitánem Amerikou a i párkrát padne název organizace S.H.I.E.L.D. Thor tak velmi dobře funguje jako samostatný film, ale dokáže zapadnout do celého kontinua Avengers. Thor: Temný svět je první marvelovský fim, který se většinou odehrává mimo planetu Zemi.

Ve druhém pokračování se vrací všechny již známé postavy. Chris Hemsworth zvládá svojí postavu stále dobře, ale samozřejmě, že marvelovkám stále kraluje se svým charismatem Robert Downey Jr. Natalie Portman mě tentokrát velmi zklamala. Podala naprosto průměrný výkon a osobně bych od oscarové herečky čekala víc. Člověk pak její výkon začne chápat, když se dozví, že už nechtěla v Thorovi působit a jen díky již podepsané smlouvě na plac prostě musela. Jsem zvědavá jak to vyřeší pro další díly, či jestli se přeci jen s Marvelem dohodne na nové smlouvě. Opět se také setkáváme s Kat Dennings. Tahle komediální herečka je úžasná. Co scéna, to nějaká perla. Stellan Skarsgård dostal tentokrát méně prostoru a po událostech z Avengers hrál spíš blázna, který pobíhá nahý či polonahý než renomovaného vědce pracujícího pro S.H.I.E.L.D. Alespoň jeho postava dobře odlehčovala děj. Tom Hiddleston má stále úžasné charisma a když se objevil na plátně, tak zastiňoval i velkého Thora. Za mě osobně bych se nebránila jeho samostatnému filmu. Teď otázka, jestli by jeho postava dobře fungovala i sama o sobě. Aby pak nedopadl jako nebohý Hulk. Celkem dobře chápu, proč na prosby fanoušků dotáčeli scény právě s Hiddlestonem. No a Anthony Hopkins je pro mě třešnička na dortu co se týče castingu. Jeho Odin je stále majestátní. Menší cameo si tak jako v ostatních marvelovkách, zahrál i "otec" Thora - Stan Lee (scéna v léčebně).

Co se týče propracování děje, tak místy to opravdu drhlo, ale režisér to dokázal schovat do vtipných hlášek a skvěle diváka baví od začátku až do konce. Problém vidím v hlavním záporákovi v podání Christophera Ecclestona, který prostě nebyl ničím zajímavý a ani z něj nečišela žádná pořádná "zlodušská aura". Když se pak jeho postava střetne s Thorem, budete možná trochu zklamáni. Podobný dojem platí o celé linii temných elfů. Chybu nevidím na straně Ecclestona ale na straně scénáristy. Dalším mínusem je již zmiňovaná Portman. Po vizuální stránce nemám 2D co vytknout. Bojové scény byly krásně přehledné. Divák stále ví kdo je kdo a co se vlastně děje. Líbilo se mi i lepší trikové propracování Mjolniru. Vyobrazení Asgardu se také velmi zlepšilo. Vtipné scény fungují tak jak mají. Celé kino vždy vybuchovalo v salvách smíchu ať už se o to postarala Dennings, Hiddleston či Skarsgård. Hlavně Hiddleston s Hemsworthem si nádherně sekundovali. Samozřejmě nechybí smutné momenty a to např. v podobě jednoho pohřbu a dvou úmrtí. Scény byly opravdu emočně vypjaté a jako typické ženské mi ukáplo pár slziček. Jsem ráda, že filmaři skvěle vykreslili komplikovaný vztah mezi Thorem a Lokim. Snímek skvěle plyne... ani na chvilku se nezadrhne a po 111 minutách se divíte že už je konec. Trochu mě mrzelo, že nijak neuzavřeli linku se zamilovanou Sif, když celý film byl proložený určitými náznaky... možná příště.

K soundtracku se vyjádřil Avari již v samostatné recenzi ZDE a z mé strany jen dodám, že hudba skvěle dokreslila některé scény a nepůsobila rušivě.

Druhý Thor rozhodně překonal svůj pomalý rozjezd z prvního filmu, ale není dokonalý. K tomu mu něco chybí. Přesto Alan Taylor z něj vykřesal to nejlepší a zanechal parádní dojem. Na závěr upozorním, že po titulkách následují ještě dvě scény. Ta první je celkem důležitá a nejspíš bude navazovat dějem v dalších Avengers a ta druhá už je jen taková příjemná tečka za tím vším.

Tržby v USA : 32 milionů dolarů
Tržby za víkend : ---
Tržby celosvětově : 141 milionů dolarů