16. 11. 2013

Navždy a daleko (Far and Away) - John Williams

Ještě než se Ron Howard vydal do vod dramat podle skutečných událostí, tak měl několik originálnějších záchvěvů jako například povedené fantasy Willow nebo recenzovaný Far and Away s Tomem Cruisem a Nicol Kidman. Snímek sice nedosahuje kvalitativních výšin pozdějších filmů tohoto režiséra, ale vedle sympatické ústřední dvojice dokáže nabídnou povedenou kameru, výpravu, včetně povedeného a velkolepého záběru na závod o půdu. Člověka nepřestane fascinovat zpracování bez počítačů, vše jen za přispění komparsu. Trochu mi tyhle doby chybí. Tom Cruise ztělesňuje chudého irského rolníka Josepha Donellyho, Nicol zase irskou dceru bohatého statkáře Shannon Christie, co se snaží uniknout ze sevření etikety, zatímco Josephovi jde o svobodné získání a vlastnění půdy. Oba spojí síly, vydají se do Spojených států, kde se na konci 19. století půda rozdává každému, kdo vyhraje v závodě. Jednou z nejlepších složek filmů je ale bezpochyby hudba Johna Williamse.

Howard několikrát spolupracoval s Jamesem Hornerem, ale zde sáhl po Williamsovi a udělal zatraceně dobře. Jelikož nám film předkládá Irsko a jeho obyvatele na území USA, tak nás nepřekvapí etnické zabarvení soundtracku do zelených barev, čímž je docíleno flétnami a píšťalami. Právě ve využívání těchto nástrojů je znám Horner, proto mě celkem udivil výběr Johna Williamse. Při zmínce jména je nám jasné, že tím hlavním, co hraje prim, je orchestr. Syntetika zazní jen na začátku skladby „Leaving Home“. Ve Far and Away se nám kloubí vynikající přesnost pro dobrodružný žánr. Williams má talent pro generování chytlavých lyrických témat a zde nám nabízí minimálně tři primární a stejný počet nosných motivů, každý majestátní ve svém projevu, ať už dohromady nebo sólově. Některá z nich mohou soupeřit se Schindlerovým seznamem. První téma v „County Galway, June 1892“ nebo v „Joseph's Dream“ je nejvíce oblíbeným na soundtracku, neustále klesá a stoupá v každé z jeho částí.

Hlavní motiv není o nic méně chytlavý než irské téma. Slyšet ho můžeme v časté návaznosti na flétnu v „County Galway, June 1892“, „Leaving Home“, uprostřed „Reunion“ nebo v „End Credits“. Třetí motiv zaslechneme kolem poloviny ve skladbě „Joseph’s Dream“. Co překvapí je nesmírná lehkost a hravost. Ihned se cítíte součástí příběhu. „Joseph's Dream“ je určený speciálně pro závod. Pocit vítězství, pozitivní náplň s tympány a dechovými nástroji, naladí opět na správnou notu. Zajímavé, že toto téma slouží především jako přechod mezi ostatními motivy. Téma můžeme slyšet ve sbírce s ostatními v „End Credits“. Další zajímavý nápad je scherzo v „Blowing Off Steam“ a poté v rychlé mezihře v „End Credits“. Komičností připomíná Poslední křížovou výpravu. Několik dalších menších motivů je protkáno napříč albem, ale Williamsovy téměř konstantní odkazy na hlavní témata dominují celé zvukové nahrávce. Zejména první dvě témata ve své harmonické linii vypadly jakoby z o rok staršího Hooka.

Irským zvukem je znám hlavně James Horner, jenže ten se do toho často zamotává a zbytečně posluchače přesycuje. Williams se tohohle vyvaroval a našel přesnou rovnováhu. Píseň „Book of Days“ obstarala Enya ve svých počátcích. Osobně jsem nikdy nepřišel na chuť jejímu únavnému stylu, takže je na každém, jak bude píseň hodnotit. Písni možná více sluší místo na albu Enyi Shepherd Moons z roku 1991. Zde ji pomáhá spíše nostalgie a určitý sentiment. Soundtrack je celkově vynikající, jen doplácející na relativní neúspěch filmu. Byla by chyba nahrávku přehlížet. Další tuna melodií z hlavy génia filmové hudby, profesionální přístup a skvělá práce s orchestrem. Sice tu je pár podobností s jeho dřívějšími i pozdějšími díly, ale nejde o nic zásadního. Přeji tedy krásný poslech.

Tržby v USA : 59 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :114 milionů dolarů
Tržby za víkend : 10 milionů dolarů