7. 11. 2013

Enderova hra (Ender's Game) - Steve Jablonsky

Kniha Enderova hra od Orsona S. Carda ihned získala kultovní status a mnoho ocenění. Fanoušci sci-fi ji považují za klenot, což jim nelze upírat. Rozvětvenost, komplexnost a myšlenková hloubka díla bere dech. Mimozemšťanům se takřka podaří vyhubit lidstvo, to ale přežije a začne se připravovat na další invazi školením geniálních dětí a vytvářením tak ideálních vůdců a válečníků pro nadcházející poslední válku. Ze všech vyčnívá mladý Ender, který se přesouvá do simulované války, kde se mají prokázat jeho schopnosti, jenže ta skutečná válka se blíží velikou rychlostí. Děj se soustředí na Enderovo školení na pozemské a následně vesmírné stanici, kde postupně prochází velké množství testů. Bude chtít být Ender poslušnou loutkou v rukou dospělých? Pomůže lidstvu v boji proti nebezpečnému nepříteli? Na tyto otázky znají odpověď především fanoušci tolik chválené předlohy. Nás především zajímá hudební doprovod, který dostal na starost mnou tolik „oblíbený“ Steve Jablonsky.

Bylo by zajímavé slyšet Hornera, který byl na pozici skladatele původně zvažován. Nejspíš by se jeho výkon diametrálně lišil od toho, co předvádí Jablonsky. Ten nejspíš svůj úkol a představu režiséra splnil. Jak moc jsem ho kritizoval po děsné Bitevní lodi, tak tady musím opatrně chválit. Opět se vrátil k orchestru se zdravým využitím elektroniky přesně zapadajícím do Enderova příběhu. Dokonce pracuje se sborem v energickém rytmu. Klíčovou a nejspíš tou nejlepší skladbou je „Battle Room“ s vynikajícím a primárním violoncellem. Jeden by Jablonskyho nepoznal. Pulzující akční materiál vychází i z "Dragon Army", "Dragon’s Win", "Command School", "Final Test" nebo "The Way We Win Matthers". Jde o velmi efektní skladby generující pozitivní energii. Nevýhodou je, že zvukově by zapadly do kdejakého dílu Transformers. Závěrečný track "Commander" spojuje už jen to nejlepší. Přednáší dominantnější cello s majestátním sborem a hlavní motiv.

Byl jsem překvapen, jak Enderova hra je s dalším a dalším poslechem lepší. Sice se občas jedná spíše o směsici syntetických a zvukových ruchů než hudby, ale dokáže to přidat na atmosféře, což se u Bitevní lodi absolutně nepovedlo a nastal akorát chaos. Po Bitevní lodi je to tedy znova slušný Jablonsky. Pro fanoušky tohoto skladatele to může být zadostiučinění. Těm co této hudbě neholdují a vyhýbají se všemu generickému z Remote Control,  rozhodně dané OST určeno není. Tento soundtrack nepatří k těm, které bych si dal na poličku, ale není to špatné, abych tomu nedal šanci. Problém vidím jen ve zvukovém zabarvení, podle kterého ihned identifikujete jak skladatele, tak firmu. Přehnaná délka pozitivním dojmům taky příliš nepomáhá. Mohla být i lepší koncepce a práce s motivy, ale to už by chtěl asi příliš. Vychází mi tedy slušný nadprůměr v rámci možností. Jde přesně o tu hudbu, co fanoušci Transformers chtějí slyšet. Otázkou ale je, zda je to ve správném filmu.

Tržby v USA : 31 milionů dolarů
Tržby za víkend :27 milionů dolarů
Tržby celosvětově :40 milionů dolarů