2. 11. 2013

The Last of Us - Gustavo Santaolalla

The Last of Us (Poslední z nás/ze Spojených států) patřil k nejočekávanějším herním projektům roku 2013 nejen na konzoli Playstation 3. Už samotné spojení ceněného studia Naughty Dog, tvůrců série Uncharted, a celosvětové pandemie nebezpečného viru, slibovalo hodně. Očekávání byla vysoká a jako jedni z mála nejen že Naughty Dog oněm očekáváním dostáli, oni je i překonali. Sony tohle studio musí platit zlatem, právě ND jsou jedním z důvodů, proč se přes počáteční porodní problémy dokázal Playstation 3 prosadit. Hra byla odhalená 10. prosince 2011 na Spike TV Video Game a 14. června 2013 se dostala do prodejů. Hodně se mluvilo o podobnosti Last of Us se sérií Uncharted, ale každý kdo následně hru hrál, tak věděl, že je spojuje akorát stejné studio, pohled ze třetí osoby a hlavní hrdina, herně bylo ale Last of Us podstatně jiné. Vše působilo nesmírně dynamicky, nábojů bylo poskrovnu, spíše se člověk musel věnovat stealth prvkům (skrytý průchod levely), život se nedobíjel automaticky, ale sbíráním lékárniček a hledáním obvazů a střelně zbraně jste museli z většiny nahradit okolními předměty a kombinovat je - na ocelovou trubku přidělat nůžky apod. Last of Us byla přijata s nadšením a sklízela maximální hodnocení kritiků. Pochvala přicházela za vynikající dabing, herce, filmové a dospělé ztvárnění, technickou stránku (zvuk, grafika), kritickou prezentaci lidského stavu, zabýváním se tématy jako loajalita, přinášení obětí, osud, naděje a v neposlední řadě je hra i průkopníkem zobrazování páchání násilí na dětech.

Joel (Troy Baker) je svobodný otec žijící v Texasu se svou dvanáctiletou dcerou Sarah (Hana Hayes). V časných ranních hodinách, v den jeho narozenin, náhle vypukne pandemie mutací houby Cordyceps. Joelovi, Sarah a jeho bratrovi Tommymu se podaří z města uprchnout, ale Sarah je smrtelně zraněna americkým vojákem a umírá Joelovi v náručí. Po dvaceti letech jsou Spojené státy zdevastované a zbytek lidstva se snaží přežívat v rámci možností, bránit se jak těm napadeným virem (druh zombie), tak banditům a kanibalům. Joel nyní žije v Bostonu jako pašerák se svým parťákem, Tess (Annie Wersching). Všude ve městě fungují karanténí zóny a Tess s Joelem dostanou zakázku na propašování mladé holky Ellie. Ukáže se, že Ellie má v krvi možnou protilátku na infekci a zároveň se prohlubuje vztah mezi ní a Joelem, který ji začne brát jako dceru.

Velice lidský příběh si zaslouží i patřičný hudební doprovod. Zapomeňme tedy na dobrodružně-velkolepý soundtrack z Uncharted a pojďme si pustit intimní hudební doprovod oskarového skladatele Gustava Santaolalla, který získal zlatou sošku za Zkrocenou horu. Dominantním nástrojem je bezpochyby akustická kytara, oblíbený to nástroj tohoto argentince dostávající prostor v hlavním motivu "The Last of Us". Soundtrack se pohybuje mezi nadějí a depresí, dokáže být patřičně strašidelný ("The Outbreak") a zdůraznit survival horor křížený s thrillerem a dramatem. The Last of Us vyzařuje syrové lidské emoce na pokraji zkázy. Instrumentace je bezchybná. Často se vedle akustické kytary a menšího orchestru využívají i kovové zvuky, údery, nebo si skladatel pomáhá prouděním zvuku skrze otvory viz zmiňovaná "The Outbreak", kde to trochu připomene depresivní film Cesta. V přesném opaku je následná "Vanishing Grace" vystihující nevinnost, aspoň v první polovině. Nálada se dost často mění, a i když je tempo opravdu pomalé, tak jsem se ani chvíli nenudil. Akčních skladeb je opravdu málo, takže ti, co čekají orgastický náhul v domění zombie apokalypsy, se budou muset podívat po něčem jiném.

Vynikající a v mnoha ohledech by se dalo říci i zlomová hra nám přinesla i skvělý soundtrack s jemnou, ale posmutnělou náladou v depresivním tónu. Tak, jako hra se soustředí na emoce a vztahy mezi postavami, tak stejně funguje i hudba na poli soundtracku. Dost netradiční, ale za to v rámci žánru originální pojetí zombie apokalypsy, která vlastě nemá ani příliš společného se zombie. Gustavo Santaolalla byl skvělou volbou na post skladatele a je zřejmé, že tvůrci hned od počátku věděli, co chtějí vytvořit za hru. Tohle je ideální námět pro filmové plátno a s kvalitním přístupem věřím, že by nešlo jen o komerční trhák, ale film by se dokázal prosadit i na různých cenách. Fantastická práce a pokud máte rádi tento druh atmosférické "kytarové" hudby v lehce etnickém nádechu, tak nešáhnete vedle. Ideální pro večerní poslech s rezonujícím dopadem.

1. The Quarantine Zone (20 Years Later)
2. The Hour
3. The Last of Us