2. 10. 2013

Gravitace (Gravity) - Steven Price

Byl to právě Alfonso Cuarón, který nastartoval třetím dílem sérii Harry Potter ke kvalitativnímu vzestupu a dodnes je Vězeň z Azkabanu považován za nejlepší díl. Pak nám přinesl úžasné, ale depresivní Potomky lidí o rozpadu společnosti. Tenhle filmař, jehož kariéru provázejí superlativy, se vrhl do žánru sci-fi a opět ve velkém stylu. Všude může slyšet chválu a označení Gravitace za nejlepší film roku. Samozřejmě je to nesmysl, už proto, že rok 2013 ještě pokračuje. James Cameron sice Gravity označil za nejlepší film z vesmíru, ale i v tom bych byl opatrný. Strhující zážitek v kině a hlavně v IMAXU je to nepochybně, jenže jak bude film působit na DVD doma, kde vlastně budeme hodinu a půl sledovat poletující Sandru Bullock. Technicky jde ale o vypiplanou záležitost a nejspíš půjde o horkého kandidáta na nějakého toho plešouna v technických kategoriích (především efekty, kde bude letos opravdu plno). Uvidíme, jak snímek prověří čas.

Napsat hudbu pro film, který se celý odehrává ve vesmírném prostoru (často bez zvuku) a jsou v něm ve většině jen dvě postavy není nic lehkého. Jerry Goldsmith by u Vetřelce mohl povídat. Cuarón svěřil soundtrack u Gravity neznámému Stevenu Priceovi, který dříve fungoval jako editor pro mnoho skladatelů včetně Hanse Zimmera, Davida Arnolda, Howarda Shora, Patricka Doyla, Trevora Jonese nebo Jamese Newtona Howarda. Hudba je především elektronická s decentním orchestrem. Její účel je jasný, zvýšit drama co možná na nejvyšší úroveň a ve filmu se to daří na jedničku. Její samostatné fungování na CD je ale trochu někde jinde, takže samostatně přežít nedokáže.

Price otevře album atmosféricko-elektronickou skladbou "Above Earth", která spíše avizuje jakoby snění v pozadí hrajícím ženským vokálem. Pulsující "Debris" už funguje jako přídavek do napětí. Ve stejném duchu se nese i "Void" a částečně "Atlantis". Skladba "Don't Let Go" vyčnívá nejen díky své délce, ale i obsažením všeho podstatného v dramatické rovině soundtracku. V první polovině skladby se sází na hutnou elektroniku jako u "Debris" a ve druhé v klidnější orchestrální pojetí. "Dont Let Go" skutečně staví na dramatickém přednesu s rozvíjejícím se napětím. Na ní myšlenkově navazuje klidnější "Tiangong" s violoncellem. Nejlepším trackem je bezpochyby závěrečná "Gravity" přináčející i silnou melodii s ženským sólovým vokálem, částečným sborem, akustickou kytarou a elektronikou. Spíše mi skladba připomíná tvorbu Thomase Bergersena z Two Steps From Hell.

Gravity potřebuje čas na vstřebání a trpělivost. Jde o originální dílo, které není určeno tradičním konzumentům a především se zaměřuje na fungování ve filmu. Výsledná známka je v tomhle směru vlastně hodně dobrá. Soundtrack má solidní stukturu stejně jako melodický materiál, který vynikne až po několikátém poslechu. Těžko se ale zařadí mezi nějaké klasiky nebo uctívaná díla a to mohu napsat už nyní. Hudba z takového Promethea byla přeci jen o chlup lepší. Přesto si tyhle hybridní soundtracky své fanoušky najdou.

Tržby v USA : 256 milionů dolarů
Tržby za víkend : 55 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 664 milionů dolarů