Ještě před Piráty z Karibiku to zkoušel Ostrov hrdlořezů Rennyho Harlina, jehož manželka si zahrála hlavní roli v tomhle výbuchu, který se zapsal do Guinessovy knihy rekordů jako největší filmový propadák. Až teprve v poslední době se před něj dostal The Lone Ranger nebo John Carter. Asi není náhoda, že oba filmy jsou pod Disneym. Ostrov hrdlořezů se odehrává v roce 1668, kde pirátka Morgan Adams pronásleduje svého strýce, který unesl jejího otce, co má u sebe jednu část z mapy pokladů. Nezní to špatně na klasickou dobrodružnou jízdu, ale už při obsazování postav byly problémy s tím, že měl jeden z hlavních charakterů obsadit Michael Douglas. Ten měl několik podmínek a tou jednou bylo okamžitý začátek natáčení. Mezi ním a Harlinem vznikl konflikt kvůli pocitu, že jeho postava byla odstrčena do pozadí na úkor Geeny Davis, což byla v té době právě Harlinova manželka. Nakonec od projektu odstoupil Douglas a ne jeho místo byli postupně oslovováni herci jako Tom Cruise, Keanu Reeves, Liam Neeson, Jeff Bridges, Ralph Fiennes, Charlie Sheen, nebo Michael Keaton. Všichni odmítli a nakonec byl do role posazen neznámý Matthew Modine už kvůli tomu, že šlo o zkušeného šermíře.
Těžko říct proč tenhle film tak dopadl. Mohly za to problémy při natáčení, nepřipravenost publika na pirátský film, či nezajímavé obsazení, které si Harlin u Mario Kassara vydupal (ano, narážím na jeho manželku). Harlin se k neúspěchu vyjádřil v roce 2011 při rozhlasovém rozhovoru, kdy mluvil o tom, že už v té době byla filmová společnost Carolco (např. Terminátor) v troskách, ale s natáčením se začít muselo, protože investice ze zahraničí už do filmu začaly proudit, ještě než padla první klapka. Pro Carolco byl ale Ostrov hrdlořezů poslední zářez a stál je krk. Rozpočet se pohyboval na hranici skoro sta milionů dolarů a v tržbách si připsal nějakých deset milionů. Znova zmíním, že by film měl vydělat aspoň dvojnásobek svého rozpočtu, aby se zaplatil. V nejlepším případě ještě o polovinu víc. Spory se ale vedly i na pozici skladatele, kde měl své místo domluvené už mladý David Arnold. U projektu zůstal přibližně dva týdny, něco málo složil a po sporech byl nucen odejít. Složený materiál nakonec využil v upravené podobě pro Den nezávislosti (1996).
Jako náhrada přišel neznámý John Debney a fanoušci filmové hudby hodně debatovali o tom, zda Arnoldova práce nějak inspirovala Debneyho a naopak. Je těžké to takhle posoudit. Je zajímavé, že u dalšího pokusu o pirátský film Piráti z Karibiku měl hudbu dělat Alan Silvestri, ale i ten byl vyhozen a nahrazen Badeltem s Zimmerem, respektive Remote Control. Jedním z důvodů, proč je mezi fanoušky, sběrateli a posluchači Ostrov hrdlořezů tak oblíben je ten, že vzdává hold mistrům zlatého věku, kteří definovali orchestrální hudbu a nejen tu pro pirátský žánr. Debney se nechal inspirovat tvorbou Ericha Wolfgang Korngolda sahající do roku 1930. Debney pro nahrávání využil Londýnský filharmonický orchestr a sbor. Dokázal skvěle využít všech prostředků pro dosažený dokonalé dobrodružné hudby ve staré tradici. Určitě stojí za zmínku, že ti, co obdivují Debneyho práci na Ostrově hrdlořezů jsou ti samí, co pohrdají prací Hanse Zimmera na Pirátech z Karibiku. Taky znám pár lidí, kteří dávají přednost tomuto soundtracku před Piráty.
Skvělý výkon odvedl Londýnský orchestr, se kterým takhle dokáže pracovat snad jen John Williams (a někdy i Horner). Orchestraci vedl Brad Dechter. V roce 1995 vyšlo klasické CD se 70 minutami, ale mně se dostalo do rukou vydání z roku 2005 na dvou CD s impozantní délkou 145 minut, kdy pět skladeb je bonusových. Hlavní část zabírají tři bombastická témata z toho dvě prezentují povahu Morgan Adams a jelikož je hlavní hrdinkou, tak ony motivy nejvíce zatěžují celkovou délku. Samozřejmě se jich dočkáme hned v úvodu ve skladbě "Main Title/Morgan's Ride". Lepší příklad je ve fantastické a vyčerpávající akční "Carriage Chase". Milostné téma zase dostane prostor v "Discovery of the Treasure". Rozložení hromady vedlejších motivů je takřka nadlidský úkol. Debney své motivy proplétá ohromujícím způsobem. Dokáže vytvořit primární motiv a kolem něho nabalit dva vedlejší a přitom si zachovat harmonickou rovnováhu. Můžete se v Ostrově hrdlořezů prohrabovat hodiny, stejně vždy najdete něco, co vás ohromí. Práce s orchestrem a postupy jsou ve výsledku naprosto úžasný.
Tam, kde zklamal film, tam zase překvapila hudba. Je ale pravdou, že se mi Ostrov hrdlořezů líbil mnohem více než čtvrtí Piráti s Deppem. Tam se postupně stal Depp jen komickou figurkou s recyklovaným Zimmerem. Hudbu nemá vůbec smysl srovnávat, to je jiná liga. Už samotné album z doby vydání by zasloužilo plný počet, nemluvě o remasterovaném vydání na 2 CD (Prometheus). Debney přišel s jedním z nejlepších soundtracků odkazujícím na nejlepší tradice skládání filmové hudby. Může se zařadit po bok moderních velikánů, jakými jsou Pán prstenů. Hvězdné války nebo Barbar Conan. John Debney má vlastně na triku takové dvě zásadní díla, video herní Lair a právě Ostrov hrdlořezů. Instrumentální a melodická bohatost vás uchvátí, o tom není pochyb a možná fanoušci Jacka Sparrowa uslyší, jak má znít pořádná dobrodružná hudba bez laciné podbízivosti davu s čestnou výjimkou podařeného třetího dílu. Doporučuji kompletní poslech, protože pak teprve pochopíte rozsah a propracovanost tohoto díla.
Tržby v USA : 10 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : ---
Tržby za víkend : 2 milionů dolarů
Tržby celosvětově : ---
Rozpočet : 98 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra : 22.12. 1995
Distributor : MGM
Délka : 123 minut Žánr : akční, dobrodružný, romantický
Ke stažení
CD 1: (72:24) 1. Main Title/Morgan's Ride (4:38) 2. The Rescue/Morgan Saves Harry (3:41) 3. Purcell Snatcher (2:58) 4. Shaw is Caught (1:15) 5. The Funeral (1:29) 6. Morgan in Command (2:51) 7. The Language of Romance (2:40) 8. A Lady Scorned (1:38) 9. Carriage Chase (7:21) 10. Ainclee Plots/To Spittelfield (3:46) 11. Uncle Mordechai (2:02) 12. Morgan Captured/Sword Fight (5:23) 13. Escape from Mordechai's (2:09) 14. Setting Sail (1:03) 15. Charting the Course (2:19) 16. First Kiss/Love Scene/Dawg's Plan (3:12) 17. Shaw Discovers the Location (2:04) 18. Betrayal (2:46) 19. The Storm Begins (2:33) 20. To the Bottom of the Sea (2:43) 21. The Island (3:41) 22. Shaw Steals the Map (3:30) 23. Discovery of the Cave (4:39) 24. Discovery of the Treasure (2:19) CD 2: (73:12) 1. The Wedding Waltz (2:43) 2. Caught (1:37) 3. The Rope (2:17) 4. Morgan and Shaw Jump the Cliff/The Big Jump (2:38) 5. Shaw Captured (2:32) 6. Morgan Takes the Ship (4:30) 7. The Hangman's Noose (3:56) 8. The Battle/To Dawg's Ship/Morgan Battles Dawg*/Dawg's Demise/The Triumph (17:52) 9. It's Only Gold/End Credits (9:33) Bonus Tracks: 10. Main Title/Morgan's Ride (Without Choir) (4:48) 11. Carriage Chase (Alternate Version) (7:21) 12. First Kiss (Album Edit) (1:54) 13. Dawg's Demise/The Triumph (Without Choir) (3:31) 14. Morgan's Ride & The Rescue (Original Synth Demo) (7:25) |
Celkový čas: 145:46
10/10
2 komentářů:
Klenot mezi soundtracky.Rozhodně nejlepší soundtrack od Johna Debneyho,která se už jen tak neslyší.
S LAIR jednoznačně. Jsem zvědav, zda se Debney někdy překoná nebo aspoň vyrovná těmto dvěma dílům.
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)