3. 9. 2013

Bídníci (Les Miserables - 1998) - Basil Poledouris

Slavný román Victora Huga, Bídníci, byl nesčetněkrát převeden na filmové plátno. Naposledy jsme si mohli vychutnat osudy galejníka a poté váženého starosty Jeana Valjeana v roce 2012. Já se ale podívám na verzi z roku 1998 s hereckou extratřídou v podobě Liama Neesona nebo Geoffreyho Rushe. Děj se odehrává během napětí ve francouzské společnosti a směřování k další revoluci. Jean Valjean (Neeson) pracoval dvacet let v galejích za krádež chleba. Po propuštění sledujeme zlomeného člověka, který je opět nucen krást. Tentokrát se o krádež pokusí v kostele, ale laskavost starého biskupa mu ukáže ten správný směr. Postupně se stane oblíbeným starostou malého, ale prosperujícího městečka Vigau. Komplikace přicházejí až s příchodem nového komisaře (Rush), který ve starostovi pozná Jeana vydávajícího se za někoho jiného. Valjean je donucen uprchnout do Paříže i s nevlastní dcerou, o kterou slíbil se postarat. Doženou ho hříchy minulosti a nebo přijde vykoupení?

Hudbu pro tuhle verzi Bídníku měl původně skládat Gabriel Yared (Anglický pacient). Nakonec to bylo zamítnuto a ke spolupráci byl přizván Basil Poledouris, který už měl v té době na kontě některé legendární soundtracky. Výběr byl překvapivý už z toho hlediska, že Poledouris snad nikdy nemusel řešit skládání k takovémuhle filmu. Musel částečně opustit svůj styl a více se zaměřil na vrstevnaté smyčce v klidnějším pojetí. Jeho hudba přímo předkládá osudovost celého příběhu. Celá nahrávka je nasycena rezonující harmonií. Neumím si představit, že by někdo nebyl zasažen žalem zdůrazněným tóny zoufalství. Poledouris jen málokdy úplně odkryje svá témata, nechává posluchače samotného pátrat. Když je ale rozehraje, jako v případě "Theme from Les Misérables" nebo až hrdinskou "The Barricades", tak to těžko někoho nechá chladného. Téma pro Javerta by se dalo interpretovat jako nebezpečí a působí zlověstně. V opozici mu stojí lyrický motiv na harfu a flétnu pro nevlastní dceru Cosett.

Nečekejte klasického Basila. Na rozdíl od Conana se tu drží správně při zemi a rozehrává emocionální výpověď každé postavy Hugova románu. Asi bude dost těch, kterým bude hudba připadat nudná, především těm, kteří jsou zvyklí na klasickou Basilovu prezentaci. Zde je potřeba si nechat vše rozležet v hlavě. Na druhou stranu, pro někoho bude soundtrack zase určen k uklidňujícímu poslechu s bolestným dopadem. K dispozici je původní OST z roku 1998 od Hollywood Records. Tomu se pokud možno vyhněte. Obsahuje jen čtyři skladby rozdělené do 49 minut. Na albu jsou přitom uvedeny s mnohem větší délkou než je ta reálná. Až v roce 2001 vyšlo OST, které za to stojí se 70 minutami. Les Miserables je jedno z nejlepších děl Basila Poledourise, i když nemá mezi posluchači tak jasnou pozici jako Conan. Pro lepší zážitek a účinek doporučuji nejdříve shlédnout film.

Tržby v USA : 14 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 25 milionů dolarů
Tržby za víkend : 5 milionů dolarů