3. 9. 2013

Černá smrt (Black Death) - Christian Henson

Herec Sean Bean si po Troje opět střihl roli v historickém filmu, tentokrát je to Černá smrt Christophera Smithe, nemluvě o jeho zkušenostech s fantasy žánrem. V Černé smrti nám ukáže, že středověk nebyla procházka růžovou zahradou a ne nadarmo se mu říkalo temný. Roku 1348 v Anglii řádí mor a přijde se na to, že jedna vesnice zůstala nezasažena. Mluví se o nekromantovi, co probouzí mrtvé. V klášteře žije mladý Osmund, jenž se stane průvodcem Ulrica a jeho vojáků, kteří se vydají právě do oné vesnice zjistit, co je pravdy na nekromantovi. Osmunda čeká osudová zkouška a je otázkou, zda v ní uspěje a nebo přijde o svou duši. Fanatismus v každé podobě dokáže stáhnout takřka kohokoli, i na pohled slušného člověka. Nemusí se to zdát, ale Černá smrt je skutečně temný film. Sice bych se vyhnul škatulce horor, jak je někde uváděn, jenže temný ve svém jádru rozhodně je. Nejenom proto, jak je vše špinavé ve spojení s naturalistickým vyobrazením násilí, ale především díky depresivnímu vyústění celé zápletky.

Christian Henson je pro většinu posluchačů nejspíš neznámý, jenže právě díky Černé smrti by si ho někteří mohli do budoucna zapamatovat. Na soundtracku použil moderní postupy, které paradoxně vytváří naprosto reálnou dobovou atmosféru. Těžko si představit, že takového zvuku dosáhl například s využitím kytary s neobvyklou technikou. Do toho si přičtěme klášterní hlasy (RSVP Voices, sólový hlas Dot Allison), výrazné housle (Jess Murphy), tubu (Owen Slade) nebo hluboké violoncello (Richard Hardwood). Hudba se nahrávala a mixovala v Air Lyndhurst Hall v Londýně. Od začátku počítejte s pomalou hudbou. Ani v jedné skladbě nenajdete nějakou strhující část. Vše plyne pomalu v depresivním zvuku. Na tohle album je potřeba mít náladu, bez toho to jinak nejde a váš názor může být tudíž zkreslený. Až uslyšíte pod kůži zařezávající a smutnou "Lovers", tak pochopíte, co myslím tím smutkem a depresí. Téma vyjadřuje milostný vztah mezi Osmundem a Averill, čímž se stává na soundtracku zároveň tím osudovým a nejvýraznějším.

Hensonovi se podařilo vytvořit skutečně originální hudební doprovod. Řídké zastoupení motivů vyvažuje temnota, určitá krása, podmanivost, tajemství a originalita, i když "Word" mi dalo vzpomenout na Howardovu Vesnici. Stejně jako film si i hudba zaslouží vaší pozornost. Hloubka a naléhavost tomu rozhodně nechybí. Historické drama s prvky thrilleru a mystéria má dalšího černého koně. Film mám rád pro jeho tíživou atmosféru, to samé se dá napsat o soundtracku, který přesně splňuje potřeby vyprávění i samostatného poslechu. Uvidím, co Henson vymyslí u čtvrtého Assassin's Creed.

Tržby v USA : 23 tisíc dolarů
Tržby za víkend : 6,6 tisíc dolarů
Tržby celosvětově : 265 tisíc dolarů