Avatar je po Titanicu další Cameronův zářez do hole. "Nepotopitelná
loď" byla pro všechny konkurenty nedostižná a tak musel přijít Jim, aby
laťku ještě posunul o několik mil dál, pokud jde o tržby. S odstupem času,
po doznění reklamního šílenství, můžeme film (i hudbu) zhodnotit, zda si
skutečně takový monstrózní úspěch zaslouží. Technická vypiplanost je
nezpochybnitelná. Od Titanicu Jim vymýšlel nejrůznější parádičky s technologií,
potápěl se k vraku zaoceánského parníku a přemýšlel nad dalším svým filmovým projektem.
První nápad a posun k realizaci přišel s rokem 2002/2003 a premiérou posledních
dvou částí Pána prstenů. Při pohledu na Gluma bylo Jimovi jasné, že technika
postoupila už dost daleko pro zobrazení reálných postav počítačem. Samozřejmě pořád
něco chybí, ale tvůrci už jsou sakra blízko. Jim tedy začal plánovat další
dobrodružství a tentokrát daleko od všech Vetřelců, Terminátorů a dalších. Pro
někoho bohužel (pro mě) a pro někoho ne. Za masivního bombardování diváků kolem
návratu "krále světa" s novým trhákem se v roce 2009 do kin přiřítil
Avatar a lámal celosvětově rekordy jeden za druhým. Netrvalo dlouho a šel přes
miliardu, poté se přehoupl přes druhou a bylo jasno. Strach z nenávratnosti
nákladů u Foxu a fanoušků byl pryč. Vždyť rozpočet se pohyboval na 237
milionech dolarů (oficiálně, neoficiálně 280 – 310 a reklama cca 150 milionů
dolarů), přičemž s reklamou se to točí někde kolem půl miliardy. Avatar
potřeboval vydělat tak miliardu, aby se veškeré investice vrátily.
Technologicky revoluční snímek prosazující 3D sice neoplýval originálností děje, vždyť šlo o klasický příběh cizince na nepřátelském území, který si
pak uvědomí, že stál na špatné straně a přijme zvyky místních. Mohli jsme to
vidět jak v Tanci s vlky, tak v Posledním samuraji.
Jednoduchý a srozumitelný příběh lidem sedl, do toho si přičtěte revoluční
triky, příplatky za 3D a bude vám jasný, proč byl film tak úspěšný. Dost
diváků si myslí, že snímek skončil happy endem, ale ona to není až taková
pravda. Však se na to podívejme. Lidé na planetě Zemi umírali a jejich
záchranou byla právě ruda na Pandoře. Když Jake Sully uvidí chování některých
svých rasově bližních, tak se k celé lidské rase otočí zády a přijme
podobu domorodců, Na’vi. Když si odmyslíme technickou
vrstvu, tak je jeho schéma na první pohled prosté. Přesto film podsouvá divákovi
různé a zcela nepatřičné myšlenky, které málokdo vidí, ale všichni to podvědomě
vnímají. Jake je mrzák, který se v magickém temném lese ztratí a nenajde
cestu zpět. Nepozná své druhy a nakonec proti nim obrátí svou zbraň, zapudí je
jako dotěrný hmyz. Země dál umírá a nového jara se tedy nedočká. V závěrečném
rituálu Jake odhazuje své tělo jako hmyz kuklu a znovu se zrodí v jiném. V
závěru filmu se perspektiva obrací naruby. Je to ještě humanistické, anebo
obrat proti všemu, čemu jsme věřili? Film je v tomhle tedy mnohem hlubší
než jen jako prvoplánová ekologická agitka. Je mi jasný, že spousta fanoušků
bude nadávat cože jsem si to dovolil, ale zbytek to pak už s chladnou hlavou
uvidí sám. V kině jsem byl z Avatara nadšen, ale po rozležení v hlavě
jsem začal vidět určité „neduhy“ v jeho skrytém podtextu. Právě takové
diskuze měl film vzbudit a ne ty pozlátkové nad technologií.
O hudbu se opět postaral James Horner, který se Avatarovi věnoval přibližně osmnáct měsíců. Komponoval den co den do pozdních hodin od roku 2008, aby byl Cameron pro svůj epos spokojen. Hned mu bylo jasné, že rozsahem bude film i následná hudba někde jinde, než co za svou kariéru dělal. Sám to přirovnal k tomu, že předchozí díla byla někde na úrovni videokazet a Avatar je vysoké rozlišení. S Cameronem se dohodli na využití klasických orchestrálních prvků, protože diváci nejsou připraveni na něco avantgardnějšího. Hojně využívá etnických prvků v řeči Na’vi, kterou vymyslel sám Cameron. Pro pochopení, proč Horner strávil tolik času u Avatara je ten, že pracoval na hromadě nových zvuků, pro něž musel vymyslet i několik nových nástrojů. Uvidíme tedy, zda nějaký prostor získají v pokračováních. I když existují unikátní zvuky na tomto albu, tak jde spíše o to nejlepší z jeho kariéry. Můžeme tu slyšet vše od Legendy o vášeň, po Statečné srdce, Titanic, Velký Joe nebo Dokonalou bouři. Takového Velkého Joea to připomíná asi nejvíce. Píšťalka zde například charakterizuje kouzlo lesa. Krásná houslová sóla připomínají Legendu o vášni, elektronická část zase dá vzpomenout na Titanic a klavír Čistou duši. Je tu takřka vše z bohaté kariéry tohoto skladatele a kdo se v ní orientuje, tak ví, jak moc James vykrádá sám sebe.
Horner si hodně vypomáhá chlapeckým, ženským a mužským sborem, aby více
prohloubil emocionální část své hudby. Nejlepší ukázkou a dost možná nejlepší
skladbou na albu je „The Destruction of Hometree“ při útoku
na obydlí národa Na’vi. Vedle toho využívá i svůj oblíbený nástroj, japonskou
flétnu sakauhachi. Ale i zde můžeme narazit na hromadu známých melodií,
především jedné po čtvrté minutě a plně se ukazující v čase 5:24. Dokonalá
bouře jako vyšitá. Skladatel sice může mluvit o tom, jak moc času strávil při
tvorbě, ale už jde o jeho poměrně známé postupy z dřívějška. Avatar zase
nemá tolik částí, které by originalitou překvapovaly. Znova a opět ani sem
nezapomene vložit irské a skotské zvuky. Stejně dokáže hudba získat posluchače
na svou stranu emocionální hloubkou. Horner přišel asi s pěti opakujícími hlavními
motivy, když přibližně tři zanechají opravdový dojem, ale všechny vychází z jeho
předešlých děl. Takže ten, kdo je Hornerovy postupy otráven, může pokračovat v cestě
a u Avatara se nezastavovat. Je otázkou, proč Horner volí tuhle cestu, zda jde
o nešikovnost ve tvorbě témat nebo účel a šetření nápadů. Musí se mu ale nechat
práce s obměnou melodií. Je potřeba mít taky na paměti, že film má skoro
tři hodiny a na albu je přítomen jen základ. Pro co nejlepší zážitek by bylo
potřeba slyšet kompletní nahrávku, která se sehnat dá.
K dispozici je samozřejmě i popová píseň. Horner si u Titanicu musel
prosadit Celion Dion a tady se rozhodl pro to samé, jen s Leonou Lewis.
Jak sám říká, chtěl lidi udržet až do konce a věděl, že orchestrální část by to
nezvládla, proto se opět rozhodl pro píseň o lásce. S Titanicem mu to
vyšlo, tak proč ne. „I See You“ není špatná, má chytlavou melodii v refrénu a popový hlas taky není k zahození.
Na MTV se tohle bohužel ztratí. Píseň nemá takovou dominanci a náboj jako "My Heart Will Go On". Nominace na Oscara byla ale jasná předem. A jak je zvykem, píseň je opět propojená
s hlavním motivem, aby působila co nejvíce soudržným dojmem. Ten získá
největší prostor ve skladbě „Becoming One of "The People"/Becoming One
With Neytiri“ s nádherným sólovým chlapeckým hlasem, perkusním rytmem,
harfou a smyčci. Tenhle motiv Horner předznamenává už v první skladbě v čase
3:20. Soundtrack se od fantasy postupně přelévá do závěrečné třetiny, kde spíše
připomíná válečný film, samozřejmě pořád v duchu snímku.
Avatar je obdivuhodný film, který je ale jiný než se zdá, což jsem popsal na
začátku. James Horner přinesl velkolepou a v mnoha případech i dojemnou
hudbu, přesto se nedokázal odpoutat od předešlých prací, což ho sráží v celkovém
hodnocení a nejspíš i v oceněních. V závěru „Gathering All the Na'vi
Clans for Battle“ jako bych slyšel i takové Piráty z Karibiku Hanse
Zimmera. Je to škoda, protože hudba má co nabídnout, především těm, kteří
neznají Hornerovu tvorbu. Určitě má talent pro zachycení emocí a událostí na
plátně, o tom už několikrát přesvědčil, jenže využívá neustále stejné techniky
a nástroje v prezentaci. Jestli máte Hornerovy starší díla, tak si budete
ze seznamu jen odškrtávat, co jste u něj kde slyšeli. Tyhle výtky mohou být
ukradené fanouškům modré a mohou si bod přihodit. Soundtrack je melodický,
velkolepý, vykradený a ve filmu přesný, takže se vlastně podobá samotnému snímku. To je asi ta nejlepší charakteristiky,
kterou vám může někdo dát.
Tržby v USA : 760 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 793 milionů dolarů
Tržby za víkend : 77 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 2,782 miliardy dolarů
Rozpočet : 237 - 310 milionů dolarů (odhady)
Oscar : 9 nominací, získal 3 ceny (efekty, výprava, kamera)
Premiéra : 18.12. 2009
Distributor : Fox
Délka : 160 minut Žánr : akční, dobrodružný, fantasy, sci-fi, romantický
1. "You Don't Dream in Cryo..." (6:09)
2. Jake Enters His Avatar World (5:24) 3. Pure Spirits of the Forest (8:49) 4. The Bioluminescence of the Night (3:37) 5. Becoming One of "The People"/Becoming One With Neytiri (7:43) 6. Climbing Up "Iknimaya - The Path to Heaven" (3:18) 7. Jake's First Flight (4:50) 8. Scorched Earth (3:32) 9. Quaritch (5:01) 10. The Destruction of Hometree (6:47) 11. Shutting Down Grace's Lab (2:47) 12. Gathering All the Na'vi Clans for Battle (5:14) 13. War (11:21) 14. I See You (Theme from Avatar) - zpěv Leona Lewis (4:20) |
Celkový čas :78:51
9/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)