1. 8. 2013

Umučení Krista (Passion of the Christ) - John Debney

Za posledních patnáct let se na filmovém plátně neukázal kontroverznější projekt než je Umučení Krista od Mela Gibsona. Příběh ukazující nám posledních dvanáct hodin Ježíše financoval sám Gibson, který si po Statečném srdci opět zopakoval režisérskou práci. Snímek stál přibližně 30 milionů dolarů, ale celkově vydělal přes 600 milionů, přičemž 370 padlo jen ve Spojených státech. Je potřeba brát v úvahu R rating, tudíž je výsledek o to víc zarážející. Film vyvolal smršť diskuzí, ať už kladných, tak záporných. Jedni v kině zvraceli nebo omdlévali (potvrzené případy) a nebo snímek odsoudili jako žvást postavený jen na neuvěřitelně naturalistickém pojetí násilí. Vedle vynikajících masek tomu pomohlo i jazykové přiblížení tehdejší době. Co ale všechny lidi spojuje, tak to, že snímek nenechal ve své době nikoho chladného a tím se mu zajistil úspěch. Sám za sebe mohu říci, že Umučení Krista se mi "líbilo" a považuji ho za skvěle zfilmovanou látku, která měla na mou osobu silný dopad.

"Kdo jest bez viny, ať první hodí kamenem."

Tím, jak se šířily zvěsti o natočení Ježíšova příběhu, tak o látku údajně projevil zájem i James Horner. Poté se vyrojily další informace o zapojení Lisy Gerrard (Gladiátor) nebo Rachel Portman (Pravidla moštárny, Emma - Oscar, Čokoláda). Druhá jmenovaná nakonec měla práci skutečně dostat, ale vše překazilo její následné těhotenství. Projekt tedy spadl do klína Johnu Debneymu, což jsme mohli považovat za dobrý krok. Jeho pozdější LAIR si poměrně často pouštím a dodnes považuji soundtrack k této videohře za nejlepší, co se v tomto odvětví zrodil. Debney sám sebe označuje za křesťana a kolem svého skládání se několikrát vyjadřoval o démonech pracujících proti němu. Těžko říct, zda spíše nešlo o markentingový trik. V Hollywoodu by mě to opravdu nepřekvapilo.

Satan
Jsem ale rád, že nakonec soundtrack nedostal na starost Horner. O další Legendu o vášni nebo Titanic opravdu nestojím. Debney odvedl povedenou práci plně založenou na etnickém provedení za mohutného sborového doprovodu, který dostane největší prostor asi v nejlepší skladbě na albu a to v "Crucifixion". Za Umučení Krista získal Debney svou jedinou Oscarovou nominaci. Přitom se nechal sám slyšet, že byl nadšen, když mu byla tvorba hudby, po odchodu Portmanové, svěřena. Přesto nevěděl, jak by měl doprovod vypadat a nakonec se snažil zkřížit tradiční a moderní pojetí. Ještě, že to moderní je jen okrajové. Je potřeba zmínit, že hudba je plně propojená s filmem a má právě ve spojení s obrazem obrovskou údernost, což platí hlavně při ukřižování.

Když jsem zmínil modernější pojetí, tak jde samozřejmě o elektronický doplněk v podobě dunění basů. Jinak je vše orchestrální doplněné o flétnu a ženské vokály. Nahrávka je celkově dost harmonická a masivně sborová viz "Bearing the Cross". Přesto její problém tkví především v tom, že stejně jako film, i zde to vyvolává v lidech pocit viny. Někteří kritici namítají, že film by měl vyprávět spíše o Ježíšově životě a ne o jeho smrti, s čímž se dá souhlasit. Už tohle může odradit některé křesťany (o ateistech nemluvě) od poslechu. Přesto si myslím, že by to byla škoda. V dnešní době, při vzestupu ateismu a pohanství, je tahle látka kontroverzní dvojnásob. Asi jsem tu ještě neměl soundtrack, který by způsoboval tak moc velký subjektivní poslech každého jednotlivce. Přesto doporučuji odhodit předsudky a dát tomuto dojemnému soundtracku šanci.

1. The Olive Garden (1:56) - Jack Lenz/Vocals by Tanya Tsarouska
2. Bearing the Cross (3:42)
3. Jesus Arrested (4:37)