1. 8. 2013

Návrat do budoucnosti (Back to the Future) - Alan Silvestri

Cestování v čase takřka vždy byl pro tvůrce oříšek z hlediska logiky. Robert Zemeckis si přesto skvěle poradil s takovouhle látkou a vytvořil jeden z největších hitů 80. let 20. století, který se může hrdě zařadit mezi nejlepší sci-fi filmy vůbec. Návrat do budoucnosti dává nejen smysl, ale přidává i komediální nadstavbu, která ještě umocňuje výsledný dojem z filmu. Samozřejmě úspěch lze přičíst nejen scénáři, ale i sympatickým postavám v čele s Michaelem J. Foxem nebo Christopheru Lloydovi v roli potrhlého vědce. Tahle spolupráce Spielberg/Zemeckis se opravdu vyvedla. Zemeckisovi lze přičíst ještě jedno plus a to jeho prosazení Alana Silvestriho na post skladatele, což Spielberg odmítal potom, co měl možnost slyšet jeho předchozí práce. Sám se ale Spielbergovi moc nedivím.

Přesto patří Silvestrimu velká omluva, protože Návrat do budoucnosti je hudebně opravdu velkolepý a hlavnímu motivu se podařilo zastínit i E.T. Mimozemšťana od Johna Williamse. Při poslechu toho, co měl Silvestri zatím hotové, byl Spielberg nadšen a my už nyní víme, že nadšení neminulo ani posluchače. Sice jsem si to chtěl nechat až na konec, ale už nyní musím prozradit, že soundtrack je naprosto fantastický a velkolepě úchvatný. Mocné fanfáry hlavního motivu nedají člověku spát. Ústřední téma má několik variant, primární jsou dvě. První je už zmiňované velkolepé heroické pojetí za podpory žesťových nástrojů a perkusí. Náznaky můžeme slyšet průběžně po celém albu, ale první skutečně velký prostor získává ve skladbě "It's Been Educational; Clocktowe". Druhé pojetí je přesným opakem a jde píše o romantické zobrazení celé zápletky. "It's Been Educational; Clocktowe" je jednou z nejlepších skladeb na albu a díky své desetiminutové délce obsahuje vše podstatné. Stejně jako celý soundtrack je i tato skladba bohatá na melodie a uchvátí svou hravostí a energií.

Vrcholem alba je ale skladba "Clocktower", kde dostaneme vše, včetně sekundárních motivů. Většinu z toho už ale člověk slyšel v "It's Been Educational; Clocktowe". Už od začátku nás Silvestri zahltí perkusemi, které dají vzpomenout na jeho pozdější práci na Predátorovi. Vlastně nejen na něm. Strhující dojem zanechávají gradující smyčce. Celkově album přináší asi šest nebo sedm motivů, které skladatel perfektně propojuje vytvářejíc tím úžasně komplexní poslech bez jediného zádrhele.

Lze říci, že až na druhou Mumii se Silvestri nikdy nedostal přes tento soundtrack. Není to tím, že by nesložil další povedená díla, ale spíše to ukazuje na nesmírnou kvalitu těchto dvou soundtracků. Bezpochyby je Návrat do budoucnosti jeho životní prací, jenž mu otevřela mnohá dvířka v Hollywoodu a určila směr skládání pro určitý druh filmů. Doplním, že k dispozici na recenzi jsem měl OST vydané roku 2009 (Intrada Album) obsahující kompletní nahrávku. Běžte do toho, nebudete litovat. Zde je možné poslechnout si živou nahrávku přímo s dirigujícím Alanem Silvestrim.

CD1: Complete Original Motion
Picture Soundtrack
(49:24)