2. 8. 2013

Lví král (The Lion King) - Hans Zimmer, Elton John

Lví král byl jakýsi milník pro animovaný film hned v několik rovinách. Tím prvním je jeho obrovský finanční úspěch v kinech a další předznamenání konce klasické animace, kterou nahradila ta počítačová. Ještě dnes jsem tohle nezkousl. Vždy dávám přednost klasické animaci. Vedle takřka miliardových tržeb byl snímek oceněn dvěma Oscary ze čtyř nominací (tři nominace za písně a jedna za hudbu). Těch nominací bylo více, ať už šlo britskou BAFTU nebo Grammy. Škoda, že Disney klasickou animaci odstřelil a spíše nalil prachy do Pixaru. U Lvího krále totiž nezaujme jen nádherná animace, ale i velkolepá hudba Hanse Zimmera, která nemá v tomto žánru obdoby. Oscar byl nejspíš zasloužený...

Píšu nejspíš, protože délka instrumentální části na albu mě silně zklamala a vedle zavedených a populárních písní od Eltona Johna, kde vládne Oscarem oceněná "Can You Feel the Love Tonight" s dominantním piánem. Živější je rozhodně pop-rocková "I Just Can't Wait to Be King". Elton John má na svědomí i "Circle of Life", kterou můžeme slyšet už na úvod od Carmen Twillie a Lebo M. Jejich verze zazněla přímo ve filmu a nejspíš jde o tu známější. Vtipně pojatá a takřka kultovní je bezpochyby "Hakuna Matata" od Nathana Lanea a Ernie Sabella. Jó, Timon a Pumba vládnou. :) Dokonce se dočkáme i Jeremyho Ironse v "Be Prepared". Samozřejmě nečekejte výšky s jeho hrubým hlasem. Píseň mu byla napsaná přímo na tělo a stejně jako většina skladeb na albu slouží pro zpívané vyprávění děje přímo ve filmu. Nejlépe je to patrné u "ranního hlášení", kde můžeme slyšet Jamese "Darth Vadera" Earla Jonese, Jeffa Benneta a Evan Saucedo.

Tím se dostávám k Hansu Zimmerovi. Spousta lidí nesouhlasila s jeho vítězstvím při Oscarech nad Thomasem Newmanem a Alanem Silvestrim (Forrest Gump), ale to je těžké posuzovat, protože i jeho hudba je vynikající a majestátní, přesně taková jakou si Lví král zaslouží. Vedle silně etnického zastoupení za pomoci perkusí a flétny jsou tu i velkolepé sbory v africkém duchu. Tento soundtrack byl pro Zimmera odrazový můstek v jeho další kariéře, kterou dále nasměroval Gladiátor. Jelikož jsme pořád na začátku jeho kariéry, tak jsou samozřejmostí synťáky, ale naneštěstí jsou utlumené, takže to v celkové kompozici nepůsobí rušivě.

Lví král patří mezi ty soundtracky jejichž verze se hledá nesmírně obtížně pokud jde o instrumentální část. Na tomhle oficiálním albu zabírají 30 minut písně a jen 17 minut Hans Zimmer (!). Jde o veliké zklamání a určitě se to podepíše i pod celkovou známkou. Mám až pocit, že Zimmerova část působí spíše jako promo pro akademiky. Nechápu Disneyho nebo Media Ventures. Nevím, kdo rozhodoval o takovém složení. Pokud se tedy těšíte na "mistrovu" stěžejní práci, tak si příliš neslibujte, nakonec by mohlo spíše převládat zklamání. Krásný soundtrack, ale zanedbaný, to je Lví král. Přitom "...To Die For" je tak parádní a strhující, že by se jiné blockbustery mohly přetrhnout pro něco takového. "King of Pride Rock" je zase náležitě dojemná.

1. Circle of Life - performed by Carmen Twillie and Lebo M (3:58)
2. I Just Can't Wait to Be King -
performed by Jason Weaver, Rowan Atkinson, and Laura Williams (2:49)