27. 8. 2013

Tygr a drak (Crouching Tiger, Hidden Dragon) - Tan Dun

Překvapení roku 2000, a největší konkurent Scottova Gladiátora při Oscarech, byl rozhodně Tygr a drak. Nádherně epický příběh nikdy nenaplněné lásky mistra bojových umění Li Mu Bai a Shu Lien. Pokud mám na plátně tři mé oblíbené herce, tak není co řešit. Chow Yun-Fat má charisma na rozdávání, Michelle Yeoh je stále krásná a bojová umění zvládá s přehledem. Nesmí ani chybět mladičká Zhang Ziyi s okouzlující tváří, ale o to nebezpečnějším ostřím. Děj je zasazen do staré Číny s fantaskním pozadím, především pro akční scény. Je zajímavé, že v samotné Číně film spíše nudil, ale v USA se stal trhákem. Nemusím připomínat, že diváci ve Spojených státech nemají rádi titulky a dostat je na otitulkovaný film je takřka nadlidský úkol. O to větší úspěch Tygr a drak byl. Ang Lee dal o sobě znova vědět po Oscarovém filmu Rozum a cit. Tygr a drak je mistrovská práce v podání vizuálu, herců, akce nebo myšlenek. Některým se může zdát nudný či utahaný, ale někteří se nad jeho zpracováním rozplývají. Asi vám došlo do jaké skupiny patřím, takže podle toho vnímejte i recenzi.

Skladatel Tan Dun toho za sebou opravdu moc neměl než se vrhnul na Tygra a draka a hned ukořistil sošku za nejlepší filmovou hudbu roku 2000. Tady budu asi patřit k většině, když napíšu, že si sošku spíše zasloužil Hans Zimmer za Gladiátora. Nad tím už ale nemá příliš smysl polemizovat. Dun hodně čerpal ze svých zkušeností z klasické a operní scény v Číně. Zde spolupracoval s violoncellistou Yo-Yo Ma, kterého jsem zmiňoval už ve spojitosti s Williamsovou Gejšou. Pokud nemáte rádi typicky východní hudbu, tak tohle pro vás rozhodně nebude. Tygr a drak je čistě etnická hudba se silným zaměřením na Čínskou kulturu. Jeho soundtrack je ve většině opravdu pomalý a jemný. Nějaká výbušnost či dynamika, na kterou jsme v Hollywoodu zvyklí tu neexistuje. O částečnou akčnější část se postarala tak maximálně perkusní "A Wedding Interrupted", jejíž melodie mi připomíná tu z Amerického Ninji s Michaelem Dudikoffem. Nedělám si srandu. Zatímco je tady hudba čistě orchestrální, tak tam zase syntetická. Ale některé polohy v melodii téhle skladby jsou z OST Amerického Ninji využity. Může za to hlavně vzestupný žesťový nástroj.

Hudba je minimalistická pro klidný poslech, což rozhodně nevadí. "The Eternal Vow" jako milostné téma dokáže patřičně navnadit. Dun a Yo-Yo Ma si tu skvěle pohrávají s emocemi za pomoci táhlého a pomalého violoncella. Zatím jsem tedy chválil, ale ono je to trošku jinak. Velkým problémem soundtracku je jeho stereotypnost a soustředění se na jeden dominantní nástroj, kde ho jen občas nahradí perkusní prvek. Tím se stává hudba předvídatelná, chybí ji rozmanitost. Opakování motivu tomu taky příliš nepomáhá. V tomhle neměnném směru jede i titulní píseň "A Love Before Time" od Coco Lee zastoupena jak v anglické verzi, tak i v té mandarínské. Nástroje jdou čistě ve stejném stylu jako celková nahrávka, ale hlas zpěvačky se mi zdá nepatřičně popový. Nevím proč, ale vytrhává mě z celku. Jestli to je opravdu jen zabarvením jejího hlasu.

Při opakovaném poslechu jsem se utvrdil v tom, že ve filmu funguje hudba skvěle, ale při samostatném vlastně nemá co nabídnout. Není bohatá na melodie, ani na práci s nástroji. Yo-Yo Ma je tradičně skvělý, ale radši půjdu za mnohem propracovanější a rozmanitější Gejšou. Není to špatné, jen je to závislé i na posluchačově náladě. U Hrdiny se uvidí, zda se Dun ve svém projevu někam posunul a nebo je to východní Remote Control. Soundtrack je určen spíše pro malou škálu fanoušků této hudby. Těm, co jsou vychováni především na západním stylu ala Zimmer těžko může nabídnout nějaký záživnější poslech. Mně se líbila, ale na víc to prostě nemá. Nejzajímavější skladby? Rozhodně první tři.

Tržby v USA : 128 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace :185 milionů dolarů
Tržby za víkend : 8,6 milionů dolarů