27. 8. 2013

Sherlock Holmes (2009) - Hans Zimmer

Už ani nespočítám kolik filmových verzí detektiva Sherlocka Holmese Sira Arthura Conana Doyla se objevilo na plátně nebo na televizních obrazovkách. Guy Ritchieho vize přišla s moderním pojetím, které v poslední době podtrhl seriál Elementary, který musel zapřisáhlým fanouškům pohnout žlučí. Sherlock s Robertem Downeym Jr. neměl snadnou pozici, když ho Warneři umístili přímo proti Avatarovi. I tak se dokázal prosadit, ať už díky agresivní reklamě nebo pomocí oblíbenosti Downeyho Jr., jehož hvězda letí vzhůru už nějakým rokem viz Iron Man 3. Zde mu skvěle sekunduje herecky upozaděný Jude Law jako doktor Watson. Sehraná dvojka dělající polovinu kvalit filmu, minimálně. Nepatřím mezi ty, kteří byli z filmu nadšení, ale líbil se mi. I tak mám nejraději verzi s Cumberbatchem a Freemanem. Ale to už je jiná pohádka.

Na začátku se přemýšlelo o zapojení irské folkové kapely The Dubliners od čehož se nakonec upustilo a přizval se Hans Zimmer, který si už v roce 2008 pohrával s myšlenkou, že by skončil v tvorbě filmové hudby. U Sherlocka Holmese si k ruce přizval častého spolupracovníka Lornea Balfea. Ke skladbám pak připíšu, kdo z nich se na jaké podílel. Jde o celkem vyrovnaný podíl. Oproti všem očekáváním vyprodukovali silně multikulturní soundtrack s netradičními odkazy. Tenhle specifický zvuk (cimbály apod.) zajistil Hansovi nominaci na Oscara. O složení a etnickém zabarvení hudby s využitými nástroji vám nejlépe řekne tohle video. V titulním motivu se Hans opravdu vyšvihl a předvedl něco originálního. Sice zvuk a odkaz Jacka Sparrowa je slyšet, ale bylo hůř. Vedle Tiny Guo zde najdeme muzikanty jako Atli Orvarsson (ano, ten), Aleksey Igudesman, Ann Marie Calhoun nebo Noah Sorota. Ladění do rumunských barev je příznačné vzhledem k ději.

Zimmer se vyjádřil v tom směru, že chtěl, aby hudba odpovídala Robertovým manýrům a výstřednosti, což se povedlo. Na albu jsou hodně zdůrazněny jednotlivé nástroje pro vyzdvižení patřičného zvuku, aby se neztrácel v celku. Skvěle tím vykresluje charakter postav i míst, čemuž pomáhá různorodé využití cimbálu. Tradiční bicí je někde nahrazeno melodickým boucháním víka od popelnice. Klavír je rozladěn na nejnižší oktávu, radostné momenty řeší banjo (bendžo) či harmonika. Důraz se klade i na cikánské housle. Ve druhé polovině alba se více zapojuje "klasický" orchestr se synťáky, což se dalo čekat, takže nás to přibližuje k tradiční hudbě Hanse Zimmera. I tak se soundtrack stal památným hlavně kvůli hlavnímu motivu. Vrcholem alba je bezpochyby monumentálně dlouhá "Psychological Recovery... 6 Months". Nejoblíbenější část mi začíná po desáté minutě, škoda, že trvá jen chvíli. V této skladbě, v čase 10:32, můžeme slyšet jak Černý jestřáb sestřelen, tak pozdější Inception.

I přes originalitu v instrumentaci je soundtrack ihned identifikovatelný jako práce Hanse Zimmera. Sherlock Holmes je jedno z těch lepších alb za poslední roky. Nemám nutkání se k němu vracet jako je tomu u jeho starších soundtracku. I tak jde o jedno z jeho nejlepších alb od roku 2007 a  hudebním Sherlockem dokázal najít dost fanoušků. Zvuková kvalita CD je opět prvotřídní, což není u tohoto skladatele novinka. Nominace na Oscara byla zasloužená. Přesto se emoce nedostavily, takže v tomhle směru je to opět tedy bombastický, ale vlastně prázdný Zimmer. Více netřeba psát.

Tržby v USA : 209 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 219 milionů dolarů
Tržby za víkend : 62 milionů dolarů