Po Vetřelci moje nejoblíbenější
série ve sci-fi žánru. Věřím, že asi většina fanoušků to
má obdobně. Matrix je trilogie, která se zapsala do
historie a pokud je někoho, kdo ji neviděl, tak by to měl v cuku
letu napravit. Příběh kolem Vyvoleného nám začal narůstat do
epických rozměrů. Neovi se změnil celý život. Od počítačového
hackera se posunul k zachránci lidské rasy, kdy dokázal vidět
svět za oponou a nakopat každého Agenta v dohledu. Celkem slušný
posun v kariéře. Bezpochyby Reevesova životní role a nejspíš
nejen jeho, když tak koukám na všechny zúčastněný, včetně
bratrů Wachowských. Pokud jde o soundtrack, tak u prvního vešel
ve známost především ten písničkový. Získal takřka kultovní
status. Otázkou je, jak na něj dokázal navázat Reloaded. Plácli
se Warneři přes kapsu a přinesli nám další nářez nebo jen
pozlátko?
Celý soundtrack je tvořen dvěma CD.
První je ryze písničkové a nese se na vlnách alternativního
rocku, ale též metalu. Styl hudby přesně lahodí tomuto
kyberpunkovém filmu, ve kterém hrají hlavní roli počítačové a
informační technologie. Prostě novodobá sci-fi, jak má být. Ve
druhé části, jenž je instrumentální, a kterou zrecenzoval Avari
(za což mu moc děkuji), je podle něj nejzajímavější originální
námět, mixování techna s orchestrem. Ohledně soundtracků toho nemám
moc naposloucháno a tyto elektro skladby moc nevyhledávám, ale v
tomhle je výjimkou Matrix, jehož instrumentální část poměrně
znám a stylově se k filmu hodí. A nebo už je to prostě zvyk?
Vrhnu se tedy na první CD, na němž
mě hned ze začátku překvapila skladba nebo spíše intro „Session“ od americké
skupiny Linkin Park. Tahle elektro nahrávka se objevuje i v jejich
druhém a nejpovedenějším albu Meteora z roku 2003. Jakožto
elektro kousek perfektně zapadá do vizáže filmu. Rozhodně neničí jeho obraz.
Třeba zase takový Rob Zombie ve své písní
„Reload“ zpívá, že je čas zemřít. Je docela zajímavě laděná, ale taky pořádně
okořeněná o elektro prvky, až bych řekla, že jsou místy
otravné (jak pro koho). V jeho tvorbě je "smrt" poměrně oblíbené téma. O něco lépe jsou na tom nu-metaloví P.O.D., skladba
„Sleeping Awake“, postupně získává patřičný rytmus a i když v refrénu
není to, co očekáváme, tahle nahrávka není vůbec špatná.
Řekla bych, že snad nejlepší z celého soundtracku. Asi ne nadarmo se stala titulní skladbou, u které vyšel i klip k filmu. Špatně nezní ani Marylin Manson se svou "novou sračkou". :) Fanoušci mají píseň určitě už doma na albu The Golden Age of Grotesque z roku 2003. Důležitější je, že znova je "Rock is Dead" z jedničky podstatně lepší.
"Cože to?" řeknu si, když poprvé
slyším „Furious Angel“ od australského skladatele Roba
Dougana. Po chvíli mi dojde, proč je mi ta píseň tak povědomá.
No ano, stejná melodie zazněla už v prvním díle Matrixu pod
názvem „Clubbed to Death“ a od stejného skladatele. Máme tady
tedy dvě nahrávky, ale každou jinak zpracovanou. Abych řekla
pravdu, líbí se mi víc ta z prvního dílu. Romantika mezi Neem a
Trinity, teda přesněji řečeno, samotný milostný akt, je
vyzdvihnut ve skladbě „Zion“ od skupiny Fluke, která je zřejmě
vytvořená spíše pro diskotéku na vesmírné lodi, ale většina
si při poslechu vybaví tu hlavní scénu. Zavítal k nám i nejdražší DJ světa Paul Oakenfold s dravou "Dread Rock". Nejspíš chce posluchače připravit na druhé CD. Myslím si, že už není
potřeba zvýrazňovat nějakou skladbu, teď to nechám Avarimu,
jak si pochvaloval druhou část OST, to už budete muset zjistit
sami.
Úvodní téma v „Main Title“ opět
představuje Matrix jak ho známe. Ostře řezaný orchestr s
mohutným žesťovým doprovodem, vzestupnými perkusemi a s takřka
skleněným skřípěním perfektně doprovázejí příchod kódu
(čísel) Matrixu. V instrumentaci je hudba k této trilogii dost
složitá, takže nemá šanci zalíbit se všem. Davis odvedl sakra
dobrou práci. V „Teahouse“ jsou zase primární bicí a poprvé
na scénu přichází Juno Reactor. Skladba je příliš krátká,
takže má tendenci vyšumět do prázdna. Škoda, že nebyla více
rozvedena. Díky obrovskému úspěchu „Clubbed To Death“ v
jedničce se vrátil i Rob Dougan v „Chateau“. Vedle dynamického
orchestru tu máme i těžké elektro. Úspěch „Clubbed To Death“
se mu nepodařilo zopakovat, ale šťávu to má. V těžkotonážní
„Mona Lisa Overdrive“ to do nás napere Juno Reactor (JR) s
Davisem naplno s až brutálním technem při honičce na dálnici.
Perfektní mix žánrů a jen se
potvrzuje, jak inteligentní hudbu Davis napsal. V mnoha očích
konzervativních fanoušků filmové hudby by se člověk krve
nedořezal, mezi ně se často taky řadím, ale tady jde o výjimku.
Tahle hudba je mnohem dál než to, co dělá Zimmer. Když se nad
oběma postupy zamyslíte a zaposloucháte se do nich, tak vám to
hned dojde o jak velký rozdíl jde. Matrix má opravdu inteligentní
a promyšlený soundtrack. Reloaded to jen prohloubil a Revolutions
potvrdil a vylepšil. Spolupráce ve třetím díle už je mezi
Davisem a JR opravdu soudržná, čímž se stává nejlepším albem
trilogie. Instrumentálně je Reloaded neméně zajímavý a
pozornost si zasluhuje. "Matrix Reloaded Suite“ (Davis) už
jen dojmy prohlubuje. Ve skladbě můžeme slyšet fragmenty, které
rozpracovává až třetí díl, například v „Men in
Metal“ nebo „Spirit of the Universe“. Jediný problém
soundtracku je kontroverznost v podání originálního nápadu.
Mixovat techno s orchestrem takovýmhle způsobem tu ještě nebylo a
troufám si tvrdit, že asi nikdy nebude.
Došli jste tedy na konec docela dlouhé
recenze, jenž jsme my, přispěvatelé, společnými silami dali
dohromady. Myslím, že k takovému velkolepému filmu se i ty
společné síly hodily. Celkově si soundtrack pochvaluji, k filmu
se báječně hodil, ke každé scéně vyvolal tu správnou
atmosféru, každá píseň či skladba by se dala označit za
originální. Mluvím jak o písničkovém soundtracku, tak o tom
instrumentálním. Nadšení je z obou částí. Na hudbu z tohoto
filmu určitě nezapomenu. Matrix je prostě všude a jeden z jeho tahounů - hudba - očividně taky.
Tržby v USA : 282 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 381 milionů dolarů
Tržby za víkend : 92 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 742 milionů dolarů
Rozpočet : 150 milionů dolarů
Oscar : ---
Premiéra : 15.5.2003
Distributor : Warner Bros
Délka : 138 minutŽánr : akční sci-fi
CD 1 :
1. "Session" - Linkin Park 2:23
2. "This is the New Shit" - Marilyn Manson 4:20
3. "Reload" - Rob Zombie 4:25
4. "Furious Angels" - Rob Dougan 5:29
5. "Lucky You" - Deftones 4:08
6. "The Passportal" - Team Sleep 2:55
7. "Sleeping Awake" - P.O.D. 3:23
8. "Bruises" - Unloco 2:36
9. "Calm Like A Bomb" - Rage Against The Machine 4:58
10. "Dread Rock" - Oakenfold 4:40
11. "Zion" - Fluke 4:33
12. "When The World Ends (Oakenfold Remix)" - Dave Matthews Band 5:26
2. "This is the New Shit" - Marilyn Manson 4:20
3. "Reload" - Rob Zombie 4:25
4. "Furious Angels" - Rob Dougan 5:29
5. "Lucky You" - Deftones 4:08
6. "The Passportal" - Team Sleep 2:55
7. "Sleeping Awake" - P.O.D. 3:23
8. "Bruises" - Unloco 2:36
9. "Calm Like A Bomb" - Rage Against The Machine 4:58
10. "Dread Rock" - Oakenfold 4:40
11. "Zion" - Fluke 4:33
12. "When The World Ends (Oakenfold Remix)" - Dave Matthews Band 5:26
CD 2 :
1. Main Title 1:30
2. Trinity Dream 1:56
3. Teahouse - Juno Reactor feat. Gocoo 1:04
4. Chateau - Rob Dougan 3:23
5. Mona Lisa Overdrive - Juno Reactor / Don Davis 10:08
6. Burly Brawl - Juno Reactor vs. Don Davis 5:52
7. Matrix Reloaded Suite 17:34
8/10 (Avari hodnotí 8,5/10 instrumentální část)
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)