27. 8. 2013

Matrix Reloaded - písničkový + Don Davis

Po Vetřelci moje nejoblíbenější série ve sci-fi žánru. Věřím, že asi většina fanoušků to má obdobně. Matrix je trilogie, která se zapsala do historie a pokud je někoho, kdo ji neviděl, tak by to měl v cuku letu napravit. Příběh kolem Vyvoleného nám začal narůstat do epických rozměrů. Neovi se změnil celý život. Od počítačového hackera se posunul k zachránci lidské rasy, kdy dokázal vidět svět za oponou a nakopat každého Agenta v dohledu. Celkem slušný posun v kariéře. Bezpochyby Reevesova životní role a nejspíš nejen jeho, když tak koukám na všechny zúčastněný, včetně bratrů Wachowských. Pokud jde o soundtrack, tak u prvního vešel ve známost především ten písničkový. Získal takřka kultovní status. Otázkou je, jak na něj dokázal navázat Reloaded. Plácli se Warneři přes kapsu a přinesli nám další nářez nebo jen pozlátko?

Celý soundtrack je tvořen dvěma CD. První je ryze písničkové a nese se na vlnách alternativního rocku, ale též metalu. Styl hudby přesně lahodí tomuto kyberpunkovém filmu, ve kterém hrají hlavní roli počítačové a informační technologie. Prostě novodobá sci-fi, jak má být. Ve druhé části, jenž je instrumentální, a kterou zrecenzoval Avari (za což mu moc děkuji), je podle něj nejzajímavější originální námět, mixování techna s orchestrem. Ohledně soundtracků toho nemám moc naposloucháno a tyto elektro skladby moc nevyhledávám, ale v tomhle je výjimkou Matrix, jehož instrumentální část poměrně znám a stylově se k filmu hodí. A nebo už je to prostě zvyk?

Vrhnu se tedy na první CD, na němž mě hned ze začátku překvapila skladba nebo spíše intro „Session“ od americké skupiny Linkin Park. Tahle elektro nahrávka se objevuje i v jejich druhém a nejpovedenějším albu Meteora z roku 2003. Jakožto elektro kousek perfektně zapadá do vizáže filmu. Rozhodně neničí jeho obraz. Třeba zase takový Rob Zombie ve své písní „Reload“ zpívá, že je čas zemřít. Je docela zajímavě laděná, ale taky pořádně okořeněná o elektro prvky, až bych řekla, že jsou místy otravné (jak pro koho). V jeho tvorbě je "smrt" poměrně oblíbené téma. O něco lépe jsou na tom nu-metaloví P.O.D., skladba „Sleeping Awake“, postupně získává patřičný rytmus a i když v refrénu není to, co očekáváme, tahle nahrávka není vůbec špatná. Řekla bych, že snad nejlepší z celého soundtracku. Asi ne nadarmo se stala titulní skladbou, u které vyšel i klip k filmu. Špatně nezní ani Marylin Manson se svou "novou sračkou". :) Fanoušci mají píseň určitě už doma na albu The Golden Age of Grotesque z roku 2003. Důležitější je, že znova je "Rock is Dead" z jedničky podstatně lepší.

"Cože to?" řeknu si, když poprvé slyším „Furious Angel“ od australského skladatele Roba Dougana. Po chvíli mi dojde, proč je mi ta píseň tak povědomá. No ano, stejná melodie zazněla už v prvním díle Matrixu pod názvem „Clubbed to Death“ a od stejného skladatele. Máme tady tedy dvě nahrávky, ale každou jinak zpracovanou. Abych řekla pravdu, líbí se mi víc ta z prvního dílu. Romantika mezi Neem a Trinity, teda přesněji řečeno, samotný milostný akt, je vyzdvihnut ve skladbě „Zion“ od skupiny Fluke, která je zřejmě vytvořená spíše pro diskotéku na vesmírné lodi, ale většina si při poslechu vybaví tu hlavní scénu. Zavítal k nám i nejdražší DJ světa Paul Oakenfold s dravou "Dread Rock". Nejspíš chce posluchače připravit na druhé CD. Myslím si, že už není potřeba zvýrazňovat nějakou skladbu, teď to nechám Avarimu, jak si pochvaloval druhou část OST, to už budete muset zjistit sami.

Úvodní téma v „Main Title“ opět představuje Matrix jak ho známe. Ostře řezaný orchestr s mohutným žesťovým doprovodem, vzestupnými perkusemi a s takřka skleněným skřípěním perfektně doprovázejí příchod kódu (čísel) Matrixu. V instrumentaci je hudba k této trilogii dost složitá, takže nemá šanci zalíbit se všem. Davis odvedl sakra dobrou práci. V „Teahouse“ jsou zase primární bicí a poprvé na scénu přichází Juno Reactor. Skladba je příliš krátká, takže má tendenci vyšumět do prázdna. Škoda, že nebyla více rozvedena. Díky obrovskému úspěchu „Clubbed To Death“ v jedničce se vrátil i Rob Dougan v „Chateau“. Vedle dynamického orchestru tu máme i těžké elektro. Úspěch „Clubbed To Death“ se mu nepodařilo zopakovat, ale šťávu to má. V těžkotonážní „Mona Lisa Overdrive“ to do nás napere Juno Reactor (JR) s Davisem naplno s až brutálním technem při honičce na dálnici.

Perfektní mix žánrů a jen se potvrzuje, jak inteligentní hudbu Davis napsal. V mnoha očích konzervativních fanoušků filmové hudby by se člověk krve nedořezal, mezi ně se často taky řadím, ale tady jde o výjimku. Tahle hudba je mnohem dál než to, co dělá Zimmer. Když se nad oběma postupy zamyslíte a zaposloucháte se do nich, tak vám to hned dojde o jak velký rozdíl jde. Matrix má opravdu inteligentní a promyšlený soundtrack. Reloaded to jen prohloubil a Revolutions potvrdil a vylepšil. Spolupráce ve třetím díle už je mezi Davisem a JR opravdu soudržná, čímž se stává nejlepším albem trilogie. Instrumentálně je Reloaded neméně zajímavý a pozornost si zasluhuje. "Matrix Reloaded Suite“ (Davis) už jen dojmy prohlubuje. Ve skladbě můžeme slyšet fragmenty, které rozpracovává až třetí díl, například v „Men in Metal“ nebo „Spirit of the Universe“. Jediný problém soundtracku je kontroverznost v podání originálního nápadu. Mixovat techno s orchestrem takovýmhle způsobem tu ještě nebylo a troufám si tvrdit, že asi nikdy nebude.

Došli jste tedy na konec docela dlouhé recenze, jenž jsme my, přispěvatelé, společnými silami dali dohromady. Myslím, že k takovému velkolepému filmu se i ty společné síly hodily. Celkově si soundtrack pochvaluji, k filmu se báječně hodil, ke každé scéně vyvolal tu správnou atmosféru, každá píseň či skladba by se dala označit za originální. Mluvím jak o písničkovém soundtracku, tak o tom instrumentálním. Nadšení je z obou částí. Na hudbu z tohoto filmu určitě nezapomenu. Matrix je prostě všude a jeden z jeho tahounů - hudba - očividně taky.

Tržby v USA : 282 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 381 milionů dolarů
Tržby za víkend : 92 milionů dolarů