31. 8. 2013

Skyfall - Thomas Newman

Po dlouhých porodních bolestech se třetí Bondovka s Danielem Craigem dočkala uvedení do kin. Snímek se začal plánovat někdy v roce 2008, hned po vydání Quantum of Solace, ale v roce 2010 byla výroba pozastavena z důvodů finančních problémů filmové společnosti MGM. Rozhodně se na tom podepsal i nesmyslně přepálený rozpočet u Quantum of Solace. V době přerušení výroby filmu opustil natáčení i scenárista Peter Morgan. Režisér Sam Mendes na projekt dohlížel během té doby jako konzultant. Když bylo natáčení obnoveno, tak scénář dopsala trojice Logan, Purvis a Wade. Snímek ignoroval předešlé dění kolem Quantum a jel si v samostatném příběhu. Pro někoho to bylo zklamání a někdo to uvítal, to už nechám na vás. Nic to nezměnilo na tom, že Skyfall je s přehledem nejúspěšnější Bondovka historie a jako první překonala celosvětově miliardu dolarů na tržbách. Jde o nejúspěšnější film ve Velké Británii stejně jako pro Sony. Otázkou je, zda snímek nebyl před premiérou přehypován a tím se na chvíli zakryly jeho chyby. Vždyť ve Skyfall je tolik ptákovin, co byly slepě ignorovány, že si v tomhle nezadá s Prometheem. Někdo ty nesmysly během premiéry viděl a někdo je zase ignoroval, na úspěchu to bohužel nic nezměnilo. Dav šel slepě do kina na další akci MI6, která nás přeci chrání.




Soundtrack k Bondovkám definovala práce Johna Barryho, kterou později převzal David Arnold a byl za svou práci poměrně dost chválen. Mendes se rozhodl Arnolda ignorovat a pro film získal Thomase Newmana, což není překvapení, když spolupracují už od Americké krásy (1999). Newman rozhodně ví, jak pracovat s dramatickou linkou, takže v tomhle by problém být neměl. Ten se vyskytoval v tom, že Newman neměl zkušenosti s tvorbou hudby ke špionážnímu filmu. Jeho hudba je spíše určená pokojovým tématům, což Bondovky rozhodně nejsou. Tady se ty pochybnosti ukázaly zcela na místě, když šel pro radu za Johnem Powellem a Jamesem N. Howardem. Oba měli své zkušenosti s tímto špionážním žánrem. První má za sebou trilogii o Bourneovi a druhý například se Salt. Radil se s nimi ve využití elektronických prvků a jejich zakomponování do orchestru. Přesto Newman úplně neignoroval své předchůdce, hlavně čerpá od Barryho a klasickou melodii Jamese Bonda vložil i do populární titulní písně od Adele. Romantické prvky z předchozích míst nebo postav odstranil, zachovává si chladné pojetí. Ztrácí se tím tematická síla minulých Bondovek.



Na albu jsou tři skladby, které se dají považovat za jeho vrchol. Prvním je „Brave New World“ (že by další narážka na Aldouse Huxleyho?), „Komodo Dragon“ a „The Chimera“. Práce s motivy se mu opravdu příliš nepovedla. Zcela nelogicky chybí třeba motiv pro Moneypenny. Mohl udělat aspoň nějakou narážku. V tomhle směru Newmanovi skutečně ujel vlak. Další promarněná příležitost je u záporné postavy, kterou hraje Chavier Bardem, kdy skladatel nepřijde s nějakým charakterizujícím motivem. Nejblíže je tomu maximálně „The Moorse“.  Arnoldova nepřítomnost je na tomto projektu zcela evidentní. Newman nemá zkušenosti s psaním takovéhle hudby, hodí se spíše do komorních dramat než k filmu za dvě stě milionů dolarů. Není zde žádná dominantní skladba, stejně tak motiv. Sice jsem psal, že si půjčuje něco od Barryho, ale to je spíše minimální. Hlavní Bondův motiv je rozložen na malé fragmenty. Z tohohle alba mohou být nadšeni jen fanoušci Thomase Newmana nebo fanatičtí fanoušci Jamese Bonda. Běžného posluchače tam nemá co zaujmout. Soundtrack je poměrně dost sterilní. Z letargie dokáže vytrhnout asi jen etnický zvuk z Istanbulu v Grand Bazaar, Istanbul“.



Další problém, který musel Newman řešit byla nezkušenost s akčním žánrem. Skladatel nikdy nepracoval na filmu s divokým tempem a je to znova znát. Snaží se držet krok s obrazem, ale nesedí mu synchronizace bodů v sekvencích. Skladatel šel taky směrem dnešní módy smyčcových ostinatos, čímž se často do paměti vryje vzpomínka na Powellova Bournea viz „The Bloody Shot“. Mnoha fanouškům to asi bude jedno a dokáží přehlížet strukturální a stylistické nedostatky. Taky nechápu, proč na albu chybí tak populární píseň od Adele. Sony to vydala na samostatném albu, což jen podporuje lidi ve stahování. Občas nezbývá než jen kroutit hlavou nad některými rozhodnutími. Soundtrack obsahuje přibližně čtvrthodiny zajímavého materiálu, u zbytku se jedná spíše o vatu, kde se bude většina posluchačů nudit. Newman předložil jen hudbu pro základní potřeby filmu, i když nepochybuji, že se u skládání bavil. Asi bych se zpětně otočil k práci Davida Arnolda. Nominace na Oscara byla v tomhle případě slušně přepálená. Pokud bych si měl vybrat, tak nejlepší Bondovka je pořád Casino Royale.


Tržby v USA : 304 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 308 milionů dolarů
Tržby za víkend :  88 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 1,11 miliardy dolarů
Rozpočet : 200 milionů dolarů
Oscar : 5 nominací, vítězství ve 2 kategoriích (střih zvuku, píseň)
Premiéra : 9.11. 2012
Distributor : Sony/Columbia
Délka : 143 minut 
Žánr : akční

1.  Grand Bazaar, Istanbul 5:14
2.  Voluntary Retirement 2:22
3.  New Digs 2:32
4.  Severine 1:18
5.  Brave New World 1:50
6.  Shanghai Drive 1:26
7.  Jellyfish 3:22
8.  Silhouette 0:56
9.  Modigliani 1:04
10.  Day Wasted 1:31
11.  Quartermaster 4:58
12.  Someone Usually Dies 2:29
13.  Komodo Dragon 3:20
14.  The Bloody Shot 4:46
15.  Enjoying Death 1:13
16.  The Chimera 1:58
17.  Close Shave 1:32
18.  Health & Safety 1:29
19.  Granborough Road 2:32
20.  Tennyson 2:14
21.  Enquiry 2:49
22.  Breadcrumbs 2:02
23.  Skyfall 2:32
24.  Kill Them First 2:22
25.  Welcome to Scotland 3:21
26.  She's Mine 3:53
27.  The Moors 2:39
28.  Deep Water 5:11
29.  Mother 1:48
30.  Adrenaline 2:18

Celkový čas: 77:01

6/10


4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...

Craig je jeden z mála plusů na filmu. Role mu sedla už od Casina. Patřil jsem k těm, co tuhle změnu vítali. Quantum nebylo nic moc a Skyfall mě takřka urážel. Film se tváří strašně inteligentně, ale pod tou naleštěnou kapotou je to jen hromada nelogičností a stupidního chování postav. Podle mě je za úspěchem jen obrovský mediální hype, kterému lidi podlehli. Hudba je čistě průměrná a nevýrazná, což u filmu za 200 milionů je opravdu něco. A právě ten uměle vytvořený hype mi potvrzuje její nominace na Oscara. ;)

Anonymní řekl(a)...
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...

Takhle, nesleduji. :) Poslední náš film, co se mi líbil, je Tmavomodrý svět a to je tuším rok 2000. Jinak je to odpad a z tvého textu usuzuji, že hlavně myslíš Trošku a spol. Ten člověk nemá mít vůbec kameru v ruce. Troška atd. hrají na základní lidské pudy a nesnaží se něco tvořit. Před lety v Cinemě prasklo, že naše filmy jsou v recenzích ještě nadhodnocovány. Možná si tu kauzu někdo pamatuje. Tady je to opravdu zabitý a zlikvidovaný. I ten mladý Svěrák mě začíná štvát se svým protipirátským tažením kolem filmu Kuky se vrací. Vysoudil od někoho hromadu peněz za stažení filmu a v TV se rozčiloval, jenže zapomněl zmínit, že ten film byl sponzorovaný státem. Když mu tedy občané zaplatili koníček, tak doufám, že tedy část tržeb vrátil.

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews