30. 8. 2013

Mission: Impossible 2 - Hans Zimmer

Nikdy se mi nelíbilo Mission: Impossible, ať už seriál nebo první film s Tomem Cruisem. Ani nevím proč. Nějak mi tahle verze „Jamese Bonda“ nesedla. Druhý film nebyl špatný, i když si ve své době vysloužil kritiku, ať už za padoucha nebo za scénu s motorkou v závěru. Někomu se to zdálo přehnaný a některým zase zcela něčím běžným. Před premiérou se ale M:I-2 mohutně hypovala takovým způsobem, že si snímek připsal fantastická čísla během prvních dní. Kdo nechtěl vidět akční pecku Johna Woo (skvělé Tváří v tvář)s velkým rozpočtem, Tomem Cruisem na palubě a Hansem Zimmerem dýchajícím jim ze studia na krk. Bohužel začal zájem příliš rychle opadat. Nebudu soudit, proč tomu tak bylo. I tak to stačilo na vynikající výsledky z celého světa a Tom potvrdil svou pozici. A co Hans, který si sem odběhl od Gladiátora? No, až na jednu dvě skladby nepřekvapil.



Na Gladiátora jsem samozřejmě nenarážel jen tak. Hned vedle Hanse totiž seděla Lisa Gerrard a tudíž se můžeme připravit na ten klasický pocit deja vu, kdy jsme většinu už někde slyšeli. Při poslechu jsem měl dost velký pocit z roztříštěnosti alba. Skladbu „Iko-Iko“ od Zap Mama si mohl Hans hodit na konec alba. Sice je svým způsobem stylová, ale rušivá. Na soundtracku najdeme klasická jména z Media Ventures jako například Klaus Badelt, Marc Streitenfeld nebo Nick Glennie-Smith. Ani tahle sestava z toho příliš nedostala. Těžko říct v jakém stylu se celá nahrávka pohybuje. Zimmer často využívá kytarový zvuk, ten se stal primárním poznávacím znakem tohoto alba. I klasický Schifrinův motiv pro Mission: Impossible dostal kytarový háv. To už nechám na jednotlivém posouzení, komu to sedne. Mně osobně to celkem vadí a přitom mi verze u Limp Bizkit rozhodně nevadí, spíše naopak. Zimmerovo podání má takřka destruktivní vliv na tento motiv. Být stylový ještě neznamená vše zprznit.



Pokud někdo z vás slyšel Zimmerova Peacemakera, tak mu přijde povědomá skladba „Ambrose“ s až identicky hlubokým mužským vokálem. „Bare Island“ by patřila k tomu nejlepším, co Zimmer kdy složil, kdyby si "nepůjčoval" tak okatě Carminu Buranu od Carla Orffa. Vzpomínáte na rok 2006, kdy byl Zimmer tahán po soudech za vykrádání Gustava Holsta (1874–1934) a jeho The Planets? "Barbarian Horde" v Gladiátorovi si silně „vypůjčila“ některé motivy právě od něj. To samé od Richarda Wagnera v "The Might of Rome" a "Am I Not Merciful?". „Bare Island“ je něco podobného, bohužel ji Hans v poslední třetině naprosto nesmyslně useknul a zase tam narval kytary a bicí. Ten člověk to umí slušně zabít. Dostávám se vlastně k tomu, že na albu není snad žádný jeho životaschopný akční motiv. Ještě, že to zachraňuje Lisa se svým nádherným vokálem v mollové tónině v „Injection“. Něco podobného si nechala i do snímku Slzy slunce. Tak si říkám, že sem Zimmer hodil to, co mu zůstalo z Gladiátora, vzal Orffa a Schifrina, vše to namlátil do sebe a ejhle, je tu Mission: Impossible 2. Snad jediná vlastní věc (možná) je tu španělská „Sevilla“. Akustickou kytaru zde opět předvádí Heitor Pereira, se kterým Hans dělal třeba na Gladiátorovi. Skladba je znova tak trochu mimo. Celý koncept se rozpadá vždy jinou instrumentací. Nezní to soudržně, i když se o to asi snažil, což potvrzuje závěrečné přidání kvílení kytar a Lisin hlas. Působí to přesně opačně, než byl záměr.



Pár dobrých nápadů by tu bylo, jenže se to ztrácí díky vykrádání všeho možného. Po několikátém poslechu jsem si říkal, že film mohl mít mnohem lepší hudební doprovod. Někomu to ke štěstí stačit bude a nejspíš se mu potvrdí Zimmerova genialita. Pro mě je to jen další průměrný Hans. S filmem samotným je na tom tedy hudba podobně hned v několik částech. Pár skvělých nápadů v akčních scénách, tím to hasne. Dále se snaží být soundtrack stejně "in" jako Tom v černých brýlích, což je hlavně něco pro dámy. Krom povedeného třetího dílu nemám potřebu se k filmu ani hudbě vracet. Kdo nezná Orffa, tak bude z „Bare Island“ nadšen. Já zůstanu u „Injection“ u níž mám nutkání přidat ji ke skladbám v Gladiátorovi. Věřím, že kdo oba soundtracky neslyšel, tak by nepoznal, že tam tahle skladba nepatří.


Tržby v USA : 215 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 326 milionů dolarů
Tržby za víkend : 58 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 546 milionů dolarů
Rozpočet : 125 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra :24.5. 2000
Distributor : Paramount
Délka : 123 minut 
Žánr : akční

1.  Hijack 4:09
2.  "Iko-Iko" - Zap Mama 3:23
3.  Seville 4:32
4.  Nyah (Film Version) - featuring Heitor Pereira 2:20
5.  "Mission: Impossible Theme" 0:39
6.  The Heist 2:22
7.  Ambrose 2:37
8.  Bio-Techno 1:42
9.  Injection 4:49
10.  Bare Island 5:30
11.  Chimera 1:42
12.  The Bait 1:00
13.  Mano a Mano 4:22
14.  Mission: Accomplished 1:44
15.  Nyah and Ethan 5:05

Celkový čas: 45:56

6,5/10


Hodnocení článku:

2 komentářů:

Aleš Lánsky řekl(a)...

Kdyby nebylo tracku Injection který je to jediný co se mi na soundtracku líbí tak bych ho hodnotil těžkým podprůměrným.

Avari Firyar řekl(a)...

A ještě k tomu se sem Injection zatoulalo z Gladiátora. Šel bych i níž, ale zase je to poslouchatelnější než jiné perly. Tohle číslo mi to z článku prostě vystihuje :

"Tak si říkám, že sem Zimmer hodil to, co mu zůstalo z Gladiátora, vzal Orffa a Schifrina, vše to namlátil do sebe a ejhle, je tu Mission: Impossible 2."

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews