Nikdy se mi nelíbilo Mission:
Impossible, ať už seriál nebo
první film s Tomem Cruisem. Ani nevím proč. Nějak mi tahle verze „Jamese
Bonda“ nesedla. Druhý film nebyl špatný, i když si ve své době vysloužil
kritiku, ať už za padoucha nebo za scénu s motorkou v závěru. Někomu se
to zdálo přehnaný a některým zase zcela něčím běžným. Před premiérou se
ale M:I-2 mohutně hypovala takovým způsobem, že si snímek
připsal fantastická čísla během prvních dní. Kdo nechtěl vidět akční
pecku
Johna Woo (skvělé Tváří v tvář)s velkým rozpočtem, Tomem Cruisem na
palubě a Hansem Zimmerem
dýchajícím jim ze studia na krk. Bohužel začal zájem příliš rychle
opadat. Nebudu
soudit, proč tomu tak bylo. I tak to stačilo na vynikající výsledky
z celého světa
a Tom potvrdil svou pozici. A co Hans, který si sem odběhl od
Gladiátora? No,
až na jednu dvě skladby nepřekvapil.
Na Gladiátora jsem samozřejmě nenarážel jen tak. Hned vedle
Hanse totiž seděla Lisa Gerrard a tudíž se můžeme připravit na ten klasický
pocit deja vu, kdy jsme většinu už někde slyšeli. Při poslechu jsem měl dost
velký pocit z roztříštěnosti alba. Skladbu „Iko-Iko“ od Zap Mama si mohl
Hans hodit na konec alba. Sice je svým způsobem stylová, ale rušivá. Na
soundtracku najdeme klasická jména z Media Ventures jako například Klaus
Badelt, Marc Streitenfeld nebo Nick Glennie-Smith. Ani tahle sestava z toho
příliš nedostala. Těžko říct v jakém stylu se celá nahrávka pohybuje.
Zimmer často využívá kytarový zvuk, ten se stal primárním poznávacím znakem tohoto
alba. I klasický Schifrinův motiv pro Mission: Impossible dostal kytarový háv. To
už nechám na jednotlivém posouzení, komu to sedne. Mně osobně to celkem vadí a
přitom mi verze u Limp Bizkit rozhodně nevadí, spíše naopak. Zimmerovo podání má
takřka destruktivní vliv na tento motiv. Být stylový ještě neznamená vše
zprznit.
Pokud někdo z vás slyšel Zimmerova Peacemakera, tak mu
přijde povědomá skladba „Ambrose“ s až identicky hlubokým mužským vokálem.
„Bare Island“ by patřila k tomu nejlepším, co Zimmer kdy složil, kdyby si
"nepůjčoval" tak okatě Carminu Buranu od Carla Orffa. Vzpomínáte na rok 2006, kdy
byl Zimmer tahán po soudech za vykrádání Gustava Holsta (1874–1934) a jeho The Planets?
"Barbarian Horde" v Gladiátorovi si silně „vypůjčila“ některé
motivy právě od něj. To samé od Richarda Wagnera v "The Might of Rome" a "Am
I Not Merciful?". „Bare Island“ je něco podobného, bohužel ji Hans v poslední
třetině naprosto nesmyslně useknul a zase tam narval kytary a bicí. Ten člověk
to umí slušně zabít. Dostávám se vlastně k tomu, že na albu není snad
žádný jeho životaschopný akční motiv. Ještě, že to zachraňuje Lisa se svým
nádherným vokálem v mollové tónině v „Injection“. Něco podobného si nechala
i do snímku Slzy slunce. Tak si říkám, že sem Zimmer hodil to, co mu zůstalo z Gladiátora,
vzal Orffa a Schifrina, vše to namlátil do sebe a ejhle, je tu Mission:
Impossible 2. Snad jediná vlastní věc (možná) je tu španělská „Sevilla“.
Akustickou kytaru zde opět předvádí Heitor Pereira, se
kterým Hans dělal třeba na Gladiátorovi. Skladba je znova tak trochu mimo. Celý
koncept se rozpadá vždy jinou instrumentací. Nezní to soudržně, i když se o to
asi snažil, což potvrzuje závěrečné přidání kvílení kytar a Lisin hlas. Působí
to přesně opačně, než byl záměr.
Pár dobrých nápadů by tu bylo, jenže se to ztrácí díky
vykrádání všeho možného. Po několikátém poslechu jsem si říkal, že film mohl
mít mnohem lepší hudební doprovod. Někomu to ke štěstí stačit bude a nejspíš se
mu potvrdí Zimmerova genialita. Pro mě je to jen další průměrný Hans. S filmem samotným je na tom tedy hudba podobně hned v několik částech. Pár skvělých nápadů v akčních scénách, tím to
hasne. Dále se snaží být soundtrack stejně "in" jako Tom v černých brýlích, což je hlavně něco pro dámy. Krom povedeného třetího dílu nemám potřebu se k filmu ani hudbě
vracet. Kdo nezná Orffa, tak bude z „Bare Island“ nadšen. Já zůstanu u „Injection“
u níž mám nutkání přidat ji ke skladbám v Gladiátorovi. Věřím, že kdo oba
soundtracky neslyšel, tak by nepoznal, že tam tahle skladba nepatří.
Tržby v USA : 215 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 326 milionů dolarů
Tržby za víkend : 58 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 546 milionů dolarů
Rozpočet : 125 milionů dolarů
Oscar :---
Premiéra :24.5. 2000
Distributor : Paramount
Délka : 123 minut Žánr : akční
1. | Hijack | 4:09 |
2. | "Iko-Iko" - Zap Mama | 3:23 |
3. | Seville | 4:32 |
4. | Nyah (Film Version) - featuring Heitor Pereira | 2:20 |
5. | "Mission: Impossible Theme" | 0:39 |
6. | The Heist | 2:22 |
7. | Ambrose | 2:37 |
8. | Bio-Techno | 1:42 |
9. | Injection | 4:49 |
10. | Bare Island | 5:30 |
11. | Chimera | 1:42 |
12. | The Bait | 1:00 |
13. | Mano a Mano | 4:22 |
14. | Mission: Accomplished | 1:44 |
15. | Nyah and Ethan | 5:05 |
Celkový čas: 45:56
6,5/10
2 komentářů:
Kdyby nebylo tracku Injection který je to jediný co se mi na soundtracku líbí tak bych ho hodnotil těžkým podprůměrným.
A ještě k tomu se sem Injection zatoulalo z Gladiátora. Šel bych i níž, ale zase je to poslouchatelnější než jiné perly. Tohle číslo mi to z článku prostě vystihuje :
"Tak si říkám, že sem Zimmer hodil to, co mu zůstalo z Gladiátora, vzal Orffa a Schifrina, vše to namlátil do sebe a ejhle, je tu Mission: Impossible 2."
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)