31. 8. 2013

Mumie (The Mummy - 1999) - Jerry Goldsmith

Studio Universal má v zásobě slušnou sbírku monster. Frankenstein, vlčí muž nebo mumie, to vše spadá pod práva Universalu. Poslední zmiňované monstrum dostal na starost Stephen Sommers a dodnes se dá říci, že jde o jeden z jeho nejlepších filmů, dost možná ten nejlepší. Pak mu nějak ruplo v kouli a začal točit různé magořiny, především takové, kde bylo vše komplet zahlcené počítači. „Videohry“ typu druhé Mumie nebo Van Helsinga někomu svědčit mohly, ale mně rozhodně ne. Tyhle dva filmy jsou na tom ale ještě dobře oproti snímku G. I. Joe. S lehkou nostalgií se tedy můžeme vrátit do roku 1999, kdy spatřila světlo světa Mumie s Brandonem Fraserem a Rachel Weisz. Diváci už od konce 80. let chtěli dalšího Indiana Jonese, ale Spielberg s Lucasem na to příliš neslyšeli. Tuhle dobrodružnou mezeru se právě podařilo zaplnit Mumii, aspoň částečně. Sice to nebyl Indiana, ale podívaná to byla více než slušná. Kombinace povedených triků, sympatických herců, dobrodružné výpravy za pokladem a charismatického padoucha měla něco do sebe a snímku to zajistilo vynikající výsledky v kinech. Samozřejmě, kdo hledá inteligentní zábavu, tak by měl změnit lokál. Tohle je popcorn se vším všudy a na nic víc si to nehraje. Brandon Fraser se snaží dovést expedici do bájného egyptského města Hamunaptry. Omylem se jim povede probudit mumii, takže jsou nuceni, pro záchranu svých životů, vrátit ji zpět. Nejde o nic složitého. Vše je podřízeno jen dobrodružné výpravě a hercům.

Sice se píše, že jde o horor, ale film má do něho opravdu daleko a hudba Jerryho Goldsmithe je na tom podobně. Sice k němu má mnohem blíže než díl druhý, který už je „jen“ bombastický (hudba), ale horor to skutečně není a ani po kvalitativní stránce. Pokud budete k soundtracku přistupovat jako k hororu, tak budete překvapeni a nejspíš zklamáni. Hudba se pohybuje někde mezi dávným dobrodružstvím a romantickou nostalgií oné doby. Není pochyb o tom, že rok 1999 byl posledním velkým rokem tohoto veterána (Vikingové, The Haunting). Sice si žádný z těchto filmů nezaslouží nějakou větší zmínku v historii, tak hudba má svá kvalitativní měřítka, o tom není pochyb. Soundtrack bych hodnotil i výše, kdyby tu nebyl Silvestri s perfektním druhým dílem, který je, co do velkoleposti, obdivuhodným dílem. Mumie hodně čerpá z perkusního rytmu jako v „Night Boarders“. Říkal jsem si, co mi ta skladba jen připomíná a ano, Legendu o Mulan (1998). Pusťte si skladbu „The Hunts Attack“  z Mulan a hned vás to klepne přes uši. Jde takřka o identické části.

Soundtrack má přibližně čtyři motivy. Jeden z nich patří Imhotepovi, kdy je prvně pořádně rozpoznatelný ve druhé, sborově zlověstné, skladbě „The Sarcophagus“ podpořené dechovými nástroji. Tento motiv je jinak zase rozpracován „My Favourite Plague“, kde můžeme slyšet i část z „Mulan“. Stejně tak je dominantním tématem v „Crowd Control“. Dalším motivem je to hrdinské. Goldsmith ho bohužel nechá plně rozeznít až v závěrečné „The Sand Volcano“, kde máme i další motiv pro romantiku starověkého Egypta. Závěrečné téma je milostné a vykresluje lásku mezi Imhotepem a jeho milenkou. Goldsmith si zde na albu občas pomůže syntetikou pro navození exotiky. Sborové prvky jsou na vynikající úrovni, což se dalo čekat, i když ne v takhle výrazném zastoupení. Na to, že se Goldsmith netajil tím, jak moc nemá Mumii rád, tak opět odvedl dobrou práci. Škoda podobnosti s Vikingy a hlavně s Mulan nebo přílišné opakování se. Někomu se to bude zdát až otravné. Soundtrack by byl v hodnocení výš nebýt i Silvestriho a jeho Mumie se vrací. Ta exceluje. Tohle je Jerry v čisté podobě.

Tržby v USA : 155 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 250 milionů dolarů
Tržby za víkend : 43 milionů dolarů