28. 8. 2013

Terminátor 3 : Vzpoura strojů (Rise of the Machines) - Marco Beltrami

Než šel Arnold Schwarzenegger do politiky, tak si chtěl trochu přihřát polívčičku svou nejslavnější rolí terminátora. Ve třetím díle se bohužel vrací jen on z předešlé sestavy, pokud tedy nepočítám Earla Boena jako psychologa Dr. Silbermana. Co si budeme povídat, kvalit předešlých dílů rozhodně trojka nedosáhla. Chybělo tomu vizionářství Jamese Camerona, kterého nahradil rutinér Jonathan Mostow. Rise of the Machines sleduje osudy už dospělého Johna Connora, který musí opět čelit nebezpečí z budoucnosti. Podaří se znova odvrátit katastrofu a konec světa nebo tentokrát lidská civilizace neunikne svému "osudu"? Třetí díl má silné momenty, především to platí o závěru, povedl se  i záporák (skvělá Kristanna Loken jako T-X) nebo spíš záporačka s obličejem modelky. Co mi ale rozhodně nesedělo, tak pokusy o humor. Dalším problémem je, že jsem měl v kině celou dobu pocit, že sleduji slušný akční blockbuster, ale ta osudovost a přesah se jaksi vytratili. Na skladatelském postu vystřídal Fiedela Marco Beltrami a i zde je znát posun. Otázkou je jakým směrem.

Mostow Fiedela zamítl a na jeho pozici dosadil Beltramiho, aby třetí díl odlišil. Už ve World War Z jsem se zmínil, že tohoto skladatele zrovna nemusím. Jeho práce mi nepřijde nijak zajímavá a opravdu se spíše hodí pro hororovější filmy. Tady se dočkáme sice toho zajímavějšího Beltramiho, problém je ale v koncepci alba, kde na jednu stranu máme disharmonické zvuky, často opředené kovovým zvukem a hned za tím melodicky dojemnou skladbu "Jc Theme" nemluvě o podobné "Radio". Tahle odlišnost jednotlivých skladeb se na soundtracku až příliš mlátí mezi sebou. Silné perkusní oblasti platí pro tu syntetizovanou část, která představuje stroj. V "Hooked on Multiphonics" nám přibyl motiv pro nového terminátora. Díky tomu, že ho hraje žena je doprovázen i ženským jakoby vzdechem. Beltrami byl vyzbrojen 100 členným orchestrem a menším sborem, škoda, že se mu to nepovedlo lépe využít.

Ač je "Radio" určitě nejlepším novým tématem pro Terminátora 3, kdy tahá potřebné emoce v závěrečném zúčtování, tak člověk stejně nejraději slyší opětovný návrat k původnímu motivu celé série v "The Terminator". Na rozdíl od předchozích dílů je hrán živým orchestrem, jen mi díky tempu přijde jaksi bez života. Kvalita nahrávky se navýší asi až po minutě a čtvrt díky zajímavému smyčcovému zpestření. Nesmyslem jsou i dvě pozitivně naladěné pop písničky v závěru. Přijdou mi těžce mimo, nejen pokud jde o tohle album, ale i v celé sérii. Celý soundtrack se potácí někde mezi akčností, smutkem a únavou z nepatřičného Beltramiho materiálu a vedle toho postavte tyhle dvě písně. Tady by se měl někdo nad sebou dost zamyslet, zda šlo minimálně o dobrý nápad.

T3 je vcelku fajn pokračování. Mostow se spíše víc soustředil na odkazování k předešlým dílům a Arnie to pojal jako předvolební kampaň se suchým humorem jako třešničkou na závěr. Tam, kde T1 a T2 působili znepokojujícím dojmem a dokázali klást otázky, tam Mostowova verze působí vyčpělým dojmem. Podíl na tom má i nevýrazná hudba, kdy Beltrami dostal k ruce velký orchestr, ale vlastně s ním dokázal kulový. Snaží se míchat orchestr s kovovým zvukem, jenže mu to příliš nejde a vcelku to k sobě ani neladí. Občas jsem si říkal, že jde o tři alba v jednom. Přesto se dá T3 považovat z hlediska poslechu za nejlepší díl série či spíše za nejzajímavější. S druhým dílem je to vesměs vyrovnané. Beltrami je pro mě dost čitelný. Nechápu, že je tak dosazovaný do filmu. V hororech nebo thrillerech jeho hudba funguje mnohem lépe, tenhle žánr mu nejspíš nesedí. Dostane velký orchestr a jakoby nevěděl, co s ním.

Tržby v USA : 150 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 203 milionů dolarů
Tržby za víkend : 44 milionů dolarů