Kolem
roku 2000-2001 měl režisér Ridley Scott celkem nabušený rozvrh a vedle
Gladiátora
nebo Hannibala přišel i s válečným filmem Černý jestřáb sestřelen
odehrávajícím se uprostřed konfliktu v Somálsku, do kterého je zapojena i
armáda Spojených států. Snímek se nezabýval pozadím konfliktu a nějakým
vysvětlováním. Šlo čistě jen o brutální výpověď jedné z bitev mezi
povstalci a vojáky. Pokud čekáte nějaký příběh s vykreslením postav, tak
budete zklamáni. Často očekávejte ztrácení se v postavách. Vše je podřízeno
nekompromisní akci a vizuálu, se kterým Scott nikdy neměl problémy.
Válečné scény jsou brány trochu odlišněji, moderněji než ty v Zachraňte
vojína Ryana a zde vyčnívá i skvělá kamera Slawomira Idziaka, nebo zvuková stránka oceněná Oscarem. Dodnes by film mohl s klidem sloužit jako učebnice snímání boje.
Po
skvělých zkušenostech z Gladiátora (a Hannibala) i zde si Scott vzal
jako skladatele Hanse Zimmera. Ale i tady vyvstává problém, jak celý
soundtrack hodnotit. Ve filmu funguje neskutečně dobře, je originální,
ale většina nahrávky je při poslechu elektronicky prázdná. Emoce tomu
spíše dodává kontext s obrazy z filmu. Pro někoho je tohle album
vynikající, ukazující Hansovu genialitu a pro druhé je to jen další
synťákové vaření z vody za mírného doprovodu několika nástrojů včetně
elektrických kytar. Hans se s tím nepáral a narval do válečného filmu opravdu
kytary a moderní elektroniku. Už proto celá nahrávka zní dost kontroverzně.
Na
albu zní hned několik hudebních stylů. Jde například o etnické,
založené na Středo Africkém zvuku za doprovodu místního zpěváka Baaba
Maala ve skladbách (skvělá!) "Hunger", "Still" či "Of the Earth". Jeho
hlas dodává obrazům potřebné emoce a přibližuje nás místním. Další
zajímavou směsicí jsou housle za doprovodu kytar ve "Vale of Plenty".
"Synchrotone" už je brutální elektronický nářez, který u mě
předznamenává Zimmerovu práci na Inception. Tady už budou asi zastánci
klasické hudby kňučet utrpením, co si to Hans dovolil. Já jsem s pocity
někde mezi. V podání ostře řezané elektroniky, zakončené
hard rockovým zvukem kytar, je to chytlavé, ale možná bych chtěl něco emocionálnějšího
než kulervoucího.
"Leave
No Man Behind" patří k tomu nejlepšímu na soundtracku a jde o
klasického Zimmera se silným tématem. Nejspíše nejznámější skladba z
tohoto alba. V závěsu je hned nádherná píseň "Gortoz A Ran - J'Attends"
od Denez Prigenta a Lisy Gerrard. Lisa tomu dává potřebný éterický
nádech jako tomu bylo v Gladiátorovi a Denez zase přináší patřičný zvuk
místní kultury. "Minstrel Boy (Film Version)" od Joe Strummer a The
Mescaleros už jen povedeně doplňují rockovým podáním irské melodie.
Člověk
je z poslechu na vážkách. Zimmer vytáhl z klobouku originální
instrumentaci do té doby ve válečném filmu neslyšenou, ale za to v
určitých momentech zase prázdnou. Jednou dokáže nadchnout a hned o
kousek dál nudit. Vedle sednoucích písní jako "Barra Barra" od Alžírského
rockera Rachida Tahy dokáže vypustit takřka hip hopovou lamovinu "Bakara".
Prostě soundtrack velkých rozporů, kladů i záporů. Doporučoval bych
prvně shlédnout film a až potom se vrhnout na poslech. S obrazy z filmu
má album hned jinou atmosféru.
1. | Hunger | 6:35 |
2. | "Barra Barra" - Rachid Taha | 5:47 |
3. | Vale of Plenty | 2:27 |
4. | Chant | 2:33 |
5. | Still | 4:48 |
6. | Mogadishu Blues | 2:53 |
7. | Synchrotone | 8:55 |
8. | Bakara | 3:12 |
9. | Of the Earth | 2:19 |
10. | Ashes to Ashes | 4:43 |
11. | "Gortoz A Ran - J'Attends" - Denez Prigent & Lisa Gerrard | 5:51 |
12. | Tribal War | 2:39 |
13. | Leave No Man Behind | 6:18 |
14. | "Minstrel Boy (Film Version)" - Joe Strummer and The Mescaleros | 5:42 |
15. | Still Reprise | 2:12 |
Celkový čas : 67:01
8/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)