13. 7. 2013

Bourne Identity/ Supremacy/ Ultimatum - John Powell

Jason Bourne změnil hodně věcí a nemyslím zrovna jenom ty ve svém světě, ale hlavně tady u nás v pojetí akčního a špionážního filmu. Najednou chtěl být každý "agentem bez minulosti", od dravé akce, přes rozklepanou kameru, až po vyšetřování toho, co znamená být špión. Nejspíš jsou pryč časy, kdy stačila jednoduchá akce s trochou externích intrik. I James Bond přesedlal na tuhle notu, kdy sám cítí výčitky a byl jako agent polidštěn. Samozřejmě do určité míry. Bourneovky měly ale největší dopad na pojetí akce a dnes už se jí snad neřekne jinak než "greengrasovká" podle režiséra. Než se ale Paul Greengrass vrhl na tuhle trilogii, tak je potřeba zmínit, že první film má na svědomí Doug Liman a rozhodně se jedná o podařený začátek celé série. Je celkem zajímavé sledovat rozdílnost obou režisérů a to, jakým způsobem se trilogie vyvíjela. Zatímco prvnímu dílu občas docházel dech, tak druhému a třetímu, které měl pod rukou už Greengrass, se tenhle problém vyhnul. Pokud budete pozorně sledovat, tak zjistíte, že to není dáno větším počtem promyšlených akčních scén, ale střihem. I taková obyčejná "naháněčka" na nádraží s novinářem ve trojce byla díky střihu strhující.

Nemalou zásluhu na tom má i skladatel John Powell se svou přesnou hudbou. Následuje moderní trend ve využití techno beatu se syntetizovanými bicími nástroji. I hudba samotná se stala poznávacím znamením Bourneova světa a rozšiřuje jeho styl. Soundtrack je svým pojetím bezprostřední a dokáže evokovat evropskou náladu, která ke snímku patří. V Bourne Identity (Agent bez minulosti) nám OST otevírá syntetizovaný anglický roh v "Main Titles" a dostává nás k hlavnímu motivu celé ságy, které má některé prvky ze Středního východu. Znova se ho dočkáme v "Bourne Gets Well". Powell je znám tím, že přijde s nějakým motivem, představí ho jednou dvakrát a pak se přesune k dalšímu nápadu, čímž se neopakuje. Zde je to podobné. Přesto je tu hlavní téma, které se ukáže vždy, kdy Bourne hledá svou identitu a tak se mu začalo říkat "Identity Theme". Přesto se mi z prvního alba jednoznačně jeví jako nejlepší "Escape From Embassy" s mohutným bicím vedle kterého Powell staví další zvuky.

V Bourne Supremacy (Bournův mýtus) Powell předvedl mnohem lepší práci. Postavil vedle sebe motivy představené v jedničce, dále je rozvíjel a vše mi celkově přišlo dynamičtější a poslouchatelnější oproti předchozímu dílu. Více se využívá orchestr, což platí hlavně pro emocionálnější tracky jakým je například "Funeral Pyre" nebo "New Memories". Ale i zde platí, že si celý soundtrack, tak jako film, drží citový odstup. Vše podřízeno akčně špionážní stránce snímku, kdy se horko těžko dostáváme pod Bourneovu kůži. Ale právě u druhého dílu dostaneme to nejlepší z celé série, co u mě zvedá hodnocení pro Bourne Supremacy. Tím je akční nářez v "Bim Bam Smash" při strhující automobilové honičce v Moskvě. Mohu zaručit, že stejně tak je na tom i tahle skladba. Zapomeňte na odkazy k Rusku, vše je v této skladbě podřízeno brutální elektronice spojující postupy z předchozích tracků z prvního a druhého dílu. Nářez!

Bourne Ultimatum už jen umně spojuje, co bylo Powellem "řečeno" minule. "Six Weeks Ago" nás hned vrhá do děje. Žádný rozjezd se už nekoná. Ale to automatizovaný bicí už začíná být moc a ukazuje, proč příliš nemusím Media Ventures (Remote Control). Akční "Tangiers" spojuje jak zmiňované syntetizované bicí, tak orchestr s etnickými nástroji a různými dalšími zvuky. Ultimatum už je spíše takový doplněk, kde žádná skladba nevyčuhuje z celku a vše je podřízeno filmu. Tady bych si asi vybral "Man Verses Man", která někdy, těsně před polovinou, odkazuje na "Escape From Embassy" z prvního dílu. Co se ale u třetího dílu změnilo od toho prvního? Nejspíš silnější využití v dramatické rovině jakým jsou skladby "Thinking of Marie", "Faces Without Names" a částečně "Jason is Reborne". Je v nich větší zaměření na emocionální stránku za doprovodu orchestru.

V Bourne Identity si Powell vytvořil melodie, které dále rozvíjel. Silné zaměření na synťáky nemusí být každému po chuti a musím říct, že ani já z toho nebyl po častějším poslechu nadšený. Chce to hodně síly, aby si člověk zachoval zdravý rozum. Pro film je ale soundtrack dokonalý, přesně vymezuje špionážní styl nové generace 21. století. Greengrass s Powellem tento styl redefinovali do podoby, kdy vytvořili jeden z nejlepších akčních filmů historie - Bourneovo Ultimátum. Na CD ale soundtrack svou sílu ztrácí a dostáváme tak jen směsici různých elektronických prvků za občasného doprovodu orchestru. Až na výjimky mají skladby vysoké tempo, kde bych opět vypíchl "Bim Bam Smash" z druhého dílu. V Bourne Identity si v průměrné  "Drum and Bass Remix" zašpásoval i Moby. Vedle toho nám v Supremacy a Ultimatum přinesl i titulní píseň "Extreme Ways", která se stala ústřední písní celé série, včetně Bourne Legacy. Je těžké doporučovat hudba, jenž skvěle funguje ve filmu, ale na CD tvoří průměr s tím, že u někoho může být poslech opravdu až na hranici zdravého rozumu.

Bourne Identity

• 1. Main Titles (4:17)
• 2. Bourne Gets Well (1:20)