12. 7. 2013

Válka světů (War of the Worlds - 2005) - John Williams

Měl to být hit roku 2005, ale zůstal někde v půli cesty. Spojení Spielberga a sci-fi vždy rozechvěje srdce nejednoho filmového fanouška a o předělávce klasiky z roku 1953 to platí tuplovaně. Každý očekával velkolepé vyhlazení lidské rasy a trailery slibovaly i temnější pojetí celé látky. Proto se nelze divit tomu, že diváci odcházeli spíše zklamaní. Pořád je to Spielberg, takže řemeslná kvalita je stále na vysoké úrovni, přesto se čekala určitá nadstavba. Co chci říct je to, že film se povedl, ale nedokázal naplnit očekávání vyšponovaná do absolutních výšek. A v očích mnoha právě konec, přesně v duchu Spielbergovi sentimentality, mohl za to, že film vyzněl spíše jako zklamání. Pokud jde o můj názor, tak v tomhle směru nemám se snímkem větší problémy. Zaměření spíše na rodinu a děj mi vyhovuje, triková stránka je i po pěti letech parádní a to nemluvím o výstavním zvuku, co dokáže na domácím kině trhat omítku.

Válka světů je podstatně temnější než režisérovi předchůdci. Dost možná jde o nejdepresivnější Spielbergův film uzavírající jeho "mimozemskou trilogii" - Blízká setkání třetího druhu, E.T. - Mimozemšťan a právě Válku světů. Pod nánosem temnoty a šedého filtru na kameře máme ale opět režisérovu klasickou ingredienci - rodinu. Mimozemský útok slouží jen k jejímu stmelení. Celou dobu se vlastně neposuneme dál a vyobrazení devastace je zobrazeno s odstupem (pomocí televize, z doslechu nebo přímo očima rodiny). Zlomení přichází až se scénou ve sklepě s Ogilvym, kde se nám přiblíží aspoň nějaký osud z jinak nepojmenované masy utíkavších lidí. Tenhle odstup rodiny hlavní postavy Raye Ferriera (Tom Cruise) od zbytku populace se dá považovat ta klad i zápor.

John Williams jde opět přesně ve stopách obrazů a přináší soundtrack, který mnohem lépe funguje ve filmu než na CD. Mistrně manipuluje s našima emocema za pomoci pulsujícího bušení a nebo tajemného klavíru už v úvodní skladbě "Prologue", čemuž mu napomáhá i decentní synťáky se strunami v pozadí. Atmosféricky jde o úžasně temnou skladbu, kterou doprovází i zlověstný komentář Morgana Freemana přímo z filmu. Zde se nám představuje i hlavní motiv. Hned na začátek nám hraje jeden z těch lepších tracků. V "The Reunion" se pokračuje, jak se začalo u "Prologue", tudíž téma Války světů a Morgan Freeman při závěrečném proslovu.

Album jde rozdělit do tří částí. : napjatá akce, disharmonický teror a emoce. Akce se týká například "The Ferry Scene", a zachvění emocí dokáže vytvořit jemná a smutná "Reaching the Country" nebo melancholická "The Reunion". Zmíněnou disharmonii uslyšíme v "Probing the Basement" a v "The Confrontation with Ogilvy", kde táhlé smyčce v člověku vytváří takřka pocit pro kousání nehtů. Ve druhé polovině se druhá zmiňovaná skladba převalí do akčnější polohy. "The Return to Boston" zase přináší militaristický nádech s jedním parádním motivem při sestřelení tripody.

Soundtrack k Válce světů skvěle funguje ve filmu a dokáže zaujmout i na CD, přesto je Williamsova hudba vytvořena čistě pro podmalování děje. Za tohle zaslouží plný počet. Samostatný poslech už na výsledném čísle ubírá. John Williams složil za svou bohatou kariéru zajímavější a poslouchatelnější alba, ale vůči tomuto nelze mít výraznější námitky. Jedná se o jeden z nejlepších doprovodu pro tento žánr. Jen se připravte spíše na disharmoničtější polohu s nějakou tou akcí a špetkou emocí připomínající Minority Report nebo Epizodu 3.

P.S. : Opět je k sehnání kompletní nahrávka. Nemá příliš smysl si ji pořizovat pokud máte k dispozici původní vydání. Za zmínku snad stojí jen přidaná rocková píseň od kapely Aphasia.

• 1. Prologue (2:52)
• 2. The Ferry Scene (5:49)