11. 9. 2013

Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic (Hansel and Gretel: Witch Hunters - 2013) - Atli Orvarsson

Určitě si každý všiml, jak to v poslední době Hollywood rozjel s předělávkami slavných pohádek. Dočkali jsme se Sněhurek, Jacka a obrů nebo zasazení do dnešních dní v seriálu Once Upon a Time či Grimm. Jedním z dalších případů moderního pojetí klasické pohádky, ale určitě ne poslední, je Jeníček a Mařenka. Tady z toho tvůrci udělali cynický masakr s hromadou krve a černého humoru. Evidentně si to dost fanoušků našlo dle tržeb a ohlasů. Sice to nebylo nic světoborného, jenže to ani na chvíli nenudilo a ujetý to bylo dost na to, aby spousta geeků mlaskala blahem. Děj rozhodně není to, co by mělo někoho zajímat. Je to jasný a počítá se hlavně skóre, kdo zabije více čarodějnic a pokud možno nějakým libovým způsobem. Pozadu nejsou ani herci, kde vévodí sympatické ústřední duo Jeremy Renner (Jeníček) a Gemma Arterton (Mařenka). Druhý díl by nás tedy neměl minout, takže uvidíme, co nás čeká v budoucnu a nemyslím zrovna jen pokračování Jeníčka a Mařenky. Jsem zvědav, kdo další bude následovat drobky...

Atli Orvarsson mě překvapil hudbou k Mortal Instruments. Soundtrack považuji za to nejlepší, co v poslední době z Remote Control vypadlo. Rozhodl jsem se tedy probrat jeho předchozí práce a doufal jsem, že bych mohl narazit opět na něco zajímavého. Bohužel se žádné nadšení nekoná. Do toho album produkoval sám Zimmer. Celkově se album nese v moderním zvuku elektroniky a snaží se tím přiblížit mladším divákům novou verzi Jeníčka a Mařenky. Sice nevynechal orchestr, což jen kvituji, ale dal bych přednost jinému pojetí a to neplatí jen pro Orvarssona, ale pro celý film. V úvodní "The Witch Hunters" dokáže perfektně napodobit pohádkovou atmosféru, ale komu se při ženským vokále nevplíží na mysli Danny Elfman, ať zvedne ruku. Do toho zvuk kytary s postupným nárůstem tempa a máme tu jednu z nejlepších skladeb na albu. Kytary a rockově agresivnější syntetický zvuk jsou tu poměrně dost často.

Orvarsson hodně mixuje různé zvuky jako například v goticky laděné "Trolls Serve Witches", "Don't Eat The Candy" nebo "There Are Good Witches In The World". Akčnější skladby jsou energické, jenže trpí stejnou nemocí jako vše okolo Remote Control. Je to taková tradiční šablona ve tvorbě hudby. Syntetické perkuse, elektronické dunění, ostinato v pozadí. Jejich soundtracky jsou hrozně čitelný, předvídatelný, a předem prostě vím, co mě čeká. Jen občas dokáže někdo překvapit. Jeníček a Mařenka jsou na hranici průměru, stejně jako film, takže se těžko dokážou u většiny prosadit na trvalejší poslech, či dokonce na poličku vedle takového Van Helsinga, kde je Silvestri mnohem dál ve všech směrech. Přesto za poslech hudba stojí a Atli skutečně vlil do Remote trochu krve.

Tržby v USA : 56 milionů dolarů
Tržby za víkend : 20 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 226 milionů dolarů