20. 8. 2013

Top 5 - Steven Spielberg

Režisér, producent a scénárista Steven Spielberg je bezesporu žijící legendou filmového světa. Málokdo se mu může rovnat v počtu hitů a oblíbenosti mezi fanoušky. Rodák ze Cincinati v Ohiu (USA) 18. prosince oslaví 67 narozeniny. Své největší úspěchy má spojené s tématem druhé světové války. Za Zachraňte vojína Ryana (1998) byl oceněn Oscarem za režii a stejně tak u Schindlerova seznamu (1993), kde získal i cenu za nejlepší film roku. Akademie poměrně dlouho ignorovala jeho vypravěčský talent, považovala ho spíše za komerčního tvůrce. Ignorace se nejvíce projevila v případě filmu Purpurová barva, který drží smutný rekord v počtu 11 nominací, kdy ani jedna nebyla proměněná ve zlatého plešouna. Až právě rok 1993 tohle změnil s příchodem působivého černobílého válečného dramatu Schindlerův seznam, který získal 7 Oscarů podpořený technicky revolučním Jurským parkem se třemi Oscary (triky, zvuk, střih zvuku). O něco takového se Spielberg pokusil ještě v roce 1997 dramatem Amistad točící se kolem otroctví a pokračováním Jurského parku s podtitulem Ztracený svět. Tady už Spielberg vyšel naprázdno.

John Williams a Steven Spielberg
Od roku 2000 se většinou věnuje tomu, co on sám chce točit a díky svému postavení v Hollywoodu si to může jako jeden z mála dovolit. Těžko ale říct, zda mu fanoušci někdy odpustí čtvrtého Indiana Jonese a nebo závěr Války světů. Ani Lincoln diváky příliš nepotěšil a je považovaný za těžkou historickou nudu s přílišným důrazem na fakta než na příběh. Spielbergovo nejúspěšnější téma z komerčního hlediska je každopádně žánr sci-fi. E.T. - Mimozemšťan ve své době lámal rekordy, to samé Jurský park. Vynikající Blízká setkání třetího druhů, Minority report či nedoceněná A.I. : Umělá inteligence jen potvrzují jeho status filmové ikony. V roce 1994 se stal dokonce spoluzakladatelem filmové společnosti DreamWorks. A to by nebyl Steven Spielberg, aby u něj chybělo jméno skladatele Johna Williamse. Oba pojí dlouholeté přátelství. Už od Sugarlandského expresu (1974) spolupracují a až na výjimku v podobě Purpurové barvy skládal Williams hudbu ke každému Spielbergovu filmu. Lincoln byl jejich 26 spolupráce, což je famózní číslo. Tady je tedy můj Top 5 Stevena Spielberga. Jaký je váš?

1. Zachraňte vojína Ryana (Saving Private Ryan - 1998)

Dodnes nejlepší válečný film, kterému se podařilo nastartovat tento žánr. Příběh několika vojáků vydávající se za nepřátelskou linii pro záchranu jednoho člověka zůstává i po tolika letech ukázkou filmového umění v největší možné kvalitě. Vynikající herci v čele s Tomem Hanksem, úchvatná kamera Janusze Kaminskiho, parádní zvuk a v neposlední řadě precizně jistá režie Stevena Spielberga. Úvodní dechberoucí vylodění v Normandii se ihned zapsalo do dějin. Bez příkras natočené sugestivní bitvy dokázaly lidem zatočit se žaludky. Ještě dnes si vzpomínám na své pocity při sledování vojáka držícího si vlastní vnitřnosti na pláži Omaha. V kině to byl neskutečný zážitek a úspěch snímku byl naprosto zasloužený. Pokud chcete vidět jen jediný válečný film, tak je to tento. 10/10

Tržby v USA : 216 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 373 milionů dolarů
Tržby za víkend : 30 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 481 milionů dolarů
Rozpočet : 70 milionů dolarů
Oscar : 11 nominací, vítězství v 5 kategoriích (režie, kamera, zvuk, střih, střih zvuku)
Premiéra : 24.7. 1998
Distributor : DreamWorks
Délka : 169 minut

2. Jurský park (Jurassic Park - 1993)

Sen každého dítěte, nebo aspoň většiny, se splnil v roce 1993, kdy Steven Spielberg nechal obživnout dinosaury v revolučním technickém zpracování. Brilantní kombinace počítačů a praktických triků dodnes zůstává ukázkou toho, jak se má pracovat s efekty. Triková stránka slouží příběhu a ne příběh efektům, jak je to dnes moderní. Příběh sice není tak zajímavý jako v předloze Michaela Crichtona, ale právě jeho přímočarost si získala srdce tolika lidí. Chrichton byl znám svou posedlostí kecat filmařům do díla, jen Spielberg byl v té době natolik mocný, že ho dokázal ignorovat. Jurský park se stal celosvětovým fenoménem a do roku 1998 i komerčně nejúspěšnějším snímkem historie než ho předběhl Titanic Jamese Camerona. I tak je úloha Jurského parku ve filmovém světě nezpochybnitelná. Přesto jsem přemýšlel, zda nedat na druhé místo spíše Ztracený svět. Asi patřím mezi málo lidí, kteří považují druhý díl Jurského parku za lepší a příběhově zajímavější. Rozhodla ale role prvního a revolučního, čímž je Jurský park. 9,5/10

Steven Spielberg a producentka Kathleen Kennedy
 Tržby v USA : 402 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 750 milionů dolarů
Tržby za víkend : 47 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 1,004 miliardy dolarů
Rozpočet : 63 milionů dolarů
Oscar : 3 nominace, vítězství ve 3 kategoriích (efekty, zvuk, střih zvuku)
Premiéra : 11.6. 1993
Distributor : Universal
Délka : 127 minut

3. Dobyvatelé ztracené archy (Raiders of the Lost Ark - 1981)

První dobrodružství Indiana Jonese je první spoluprací dvou přátel - Spielberga a George Lucase. Jeden změnil svět Čelistmi a druhý Hvězdnými válkami. Zde spojili své síly a přinesli ukázkovou prezentaci dobrodružného filmu, který pořád nenašel svého přemožitele. Skvěle napsané postavy, inteligentní humor a především akčně dobrodružný příběh udělaly z filmu kult a Harrison Ford si mohl po Hvězdných válkách udělat další úspěšný zářez. A to Indiho původně neměl ani hrát. Roli získal tři týdny před natáčením, kdy měl Jonese hrát Tom Selleck znám z televizního seriálu Magnum. Nabídku dostal například i Nick Nolte nebo Jack Nicholson. My můžeme být nakonec rádi, že to dopadlo tak, jak to dopadlo. Dnes si Indiho klobouk nedokážu představit na nikom jiném než na Fordovi. Ten si ho nasadil ještě v dalších třech pokračováních, kdy třetí díl, s podtitulem Poslední křížová výprava (1989), je považován za ten nejlepší a Království křišťálové lebky (2008) za nejslabší. Tvůrci plánují pátý díl, tak snad se ho dočkáme dokud je Ford ještě mezi námi a nepůjde se ve stopách čtyřky. Americký filmový institut zařadil v roce 2007 Dobyvatelé ztracené archy na 66. místo nejlepších filmů historie. Klasika dobrodružného filmu, kterou mohutně podpořil i skvělý Williams. 9,5/10

Harrison Ford a Steven Spielberg

Tržby v USA : 248 milionů dolarů
Tržby v USA - inflace : 722 milionů dolarů
Tržby za víkend : 8 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 390 milionů dolarů
Rozpočet : 18 milionů dolarů
Oscar : 8 nominací, vítězství ve 4 kategoriích (střih, výprava, zvuk, efekty)
Premiéra : 12.6. 1981
Distributor : Paramount
Délka : 115 minut
4. Čelisti (Jaws - 1975)

Po shlédnutí Čelistí se takřka každý bál vlézt do vany natož do moře. Boj člověka s přírodou nikdy předtím nebyl tak sugestivní jako právě u Čelistí. Ty se považují za počátek tzv. pojmu letní blockbuster. Do Hvězdných válek komerčně nejúspěšnější film historie, kdy lidi leknutím lámali v kinech i sedačky. Skvělá práce se strachem, kdy nám Spielberg dává najevo, že nejvíce se bojíme právě toho, co nevidíme. Vždy cítíme jen všudypřítomný strach občas podpořený hřbetní ploutví nebo kultovním motivem Johna Williamse. Čelisti dostaly hned několik tragických pokračování, kde za zmínku stojí jen fajn druhý díl. Spielberg se totiž po hrozných zkušenostech z natáčení jedničky nechtěl do pokračování vrátit. Snad nic totiž na place nefungovalo, včetně makety žraloka. Na filmu se tyto problémy nepodepsaly, takže nic nebrání kvalitnímu zážitku. Film byl vyhlášen časopisem Empire v září 2008 jako pátý nejlepší film všech dob a časopisem Entertainment Weekly byl zvolen šestým nejstrašidelnějším filmem historie. 10/10

Tržby v USA : 260 milionů dolarů
Tržby v USA - inflace : 1,045 miliardy dolarů
Tržby za víkend : 7 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 470 milionů dolarů
Rozpočet : 9 milionů dolarů
Oscar : 4 nominace, vítězství ve 3 kategoriích (zvuk, hudba, střih)
Premiéra : 20.6. 1975
Distributor : Universal
Délka :125 minut

5. Schindlerův seznam (Schindler's List - 1993)

Depresivní válečné drama Schindlerův seznam odehrávající se v koncentračním táboře zůstává i nadále Spielbergovým majstrštykem. Hluboce lidský příběh musí zasáhnout snad každého. Sice se objevují otázky kolem pravdivosti samotného Schindlera, ale emocionální dopad filmu je i tak neskutečný. Celkem odvážné černobílé pojetí jen prohloubilo dojmy a zaslouží si potlesk. Jeden z nejzaslouženějších Oscarů za nejlepší film v historii. Snímek se neustále objevuje na předních místech různých anket. Skvělí herci jen dotváří fantastický celek. Nebýt Toma Hankse ve Philadelphii mohl mít Liam Neeson za roli Schindlera svého prvního a jediného Oscara. Takhle si musí počkat, snad tedy dostane ještě příležitost zopakovat takovýhle výkon a nebude nás zásobit jen ohroženými dcerami nebo manželkami. Zajímavostí filmu je určitě i obrovský úspěch v Německu. Tam jsou na téma holokaustu extrémně háklivý. Jeden z nejlepších filmů historie. Povinnost. 10/10

Spielberg instruuje Liama Neesona

Tržby v USA : 96milionů dolarů

Tržby v USA - inflace : ---