3. 6. 2013

Pearl Harbor - Hans Zimmer

Velká očekávání se nesla k dalšímu filmu Michela Baye, ale výsledek byl dost rozporuplný. Film spíše mířil na ženské publikum a zároveň byl i povedenou náborovkou do armády, což u Jerryho Bruckheimera (producent) není nic nového. To nám předvedl už s Top Gunem. Film je protkán patosem až na půdu a dost lidí měla problém ho přijmout, včetně mě. O scénáři nemá smysl se moc bavit, režie funguje u Baye klasicky až při akci, a postavy jsou ploché jako prkno. Hrdinové jsou krásní a účesy drží za každých okolností. To, co ale film drží nad vodou, jsou efekty a s nimi spojená akce, a hudba. Zimmer je prostě jistota a na tomto soundtracku není znát ani nechuť, kterou ke skládání měl. Je vcelku známá věc, že se mu do hudby k samotnému filmu nechtělo. Možná to překvapí a někdo se bude divit, ale soundtrack k Pearl Harboru považuju za jeden z jeho nejlepších.

pic_1184713506_2

Klasické CD znělo příliš přeslazeně, ale u rozšířené verze je výsledek mnohem lepší. Vše působí kompaktněji díky přidaným skladbám a rozšíření těch původních. Nový prostor pro rozšíření samozřejmě dostaly akčnější kousky, které tolik chyběli na původním albu. Dá se říct, že tohle mělo vyjít jako původní album a nikoli ta osekaná verze zpočátku.

pearl-harbor-800-75

Povedené písně There You’ll Be od Faith Hill se dočkáme i tady, ale až ke konci, jinak je začátek stejný jako na předešlé verzi, kdy se o to postaral hlavní romantický motiv (nejen) v Tennessee, kde dominuje piano. Celkově první skladby odpovídají předchozím verzím. První změna je cítit až skladbou Danny and Evellyn. Sice neobsahuje nic úplně nového, ale tady nám “Expanded Score” začíná. Skutečný začátek je ale u akční First Strike, kde Zimmer povedeně navozuje přípravu úderu na Pearl Harbor. Pak už se jede v přidaných (a povedených) akčních pasážích jako třeba v The Sinking Of The Arizona nebo v Airborne. Taková skladba, jako je právě zmiňovaná šestiminutová Airborne na původním albu prostě chyběla.

Na konci se dočkáme i nově nahraných skladeb z trailerů na Pearl Harbor. Za zmínku stojí hlavně Domestic trailer. Hudba z něho mi sedne mnohem více, především díky hlubším emocím a bez patosu, ale to asi bude individuální.

pearl-full

Pokud si někdo z Vás bude chtít poslechnout soundtrack k Pearl Harboru, tak rozhodně tuto verzi. Řadí se k tomu nejlepšímu, co Zimmer vyprodukoval. Je maximálně melodický a vyvážený, jak o romantické pasáže, tak o ty akční. Album má plus i za to, že neobsahuje zvukové efekty, které jsou dnes v módě, ale působí většinou rušivě. Délka se nám rozrostla o nějakých dvacet minut, což rozhodně není málo.  Celková známka je vcelku dilema. Není to pro Zimmera nějaké zásadní dílo a ani pro filmovou hudbu, ale je sakra hodně povedené…Dám horší…devítku.
  1. Tennessee
  2. Brothers
  3. And Then I Kissed Him