3. 6. 2013

Království nebeské (Kingdom of Heaven) - Harry Gregson Williams

V roce 2005 do kin dorazil historický velkofilm Králoství nebeské režiséra Ridleyho Scotta. Po Gladiátorovi se snažil vytvořit další strhující spektakl, ale “Království” se naopak dočkalo chladného přijetí jak od kritiky, tak i od veřejnosti. Z dnešního pohledu se jednoznačně jedná o nedoceněné geniální dílo řadící se k tomu nej, co kdy Scott natočil. Osobně jsem byl na filmu dvakrát v kině a vždy mě uchvátilo, řadil jsem ho po bok Pána Prstenů, nemluvě o rozšířené verzi, která tomu dodávala punc vyjímečného díla. Scott dokonce donutil hrát i Orlanda Blooma, i když nešlo o charismatického bijce typu Russella Crowea.

orlando-bloom-kingdom-of-heaven-400a050107

Po Gladiátorovi se čekalo, že o hudbu se opět postará Hans Zimmer, ale došlo na Harryho Gregson-Williamse, který spíše spolupracoval s Ridleyho bratrem, Tonym. Je možná dobře, že to takhle dopadlo, protože bychom jinak nedostali takhle výstavní kousek jakým je právě tenhle soundtrack. Výsledek divaci ze začátku nepřijali tak jako zmiňovaného Gladiátora, a to především díky absenci akce, která je jen sporadická. Za akční skladbu se dá považovat snad jen “Battle Of Kerak” a částečně “Crusaders”. V tomhle soundtrack vlastně kopíruje i samotný film, který byl spíše filozofický a tudíž masám nepříliš přístupný.

kingdom-of-heaven-8

Poslech hudby ke Království nebeskému je ale ohromující zážitek. Zatímco Zimmerova hudba ke Gladiátorovi byla militaristická, tak ta Gregson-Williamsova je více osobní. Je vybavena ohromující sborovou kolekcí zpívanou v latině (a arabštině), která udává tón středověké křižácké výpravě. Gregson-Williams vyvíjí mnoho etnických zvuků. To, co tomu ale dodává charakteristický zvuk, je netradiční použití elektrických houslí (Hugh Marsh), elektrického cella (Martin Tillman) a hlas vokálistky Lisbeth Scott. Někteří puristé mohou vidět použití elektrického řetězce jako nevhodný pro film ze středověku, ale zvuk vytváří drsný pocit, který dobře kontrastuje s andělskou krásou sborů.

Stručně řečeno, Harry Gregson-Williams vytvořil takovou menší operu. Tohle je jeho první historický film takového epického rozsahu a výsledek ukazuje jeho dovednosti jako skladatele. Hudba přesahuje samotný film a funguje jako soudržné album. Taková skladba jako “Path Of Heaven” dokládá oskarový potenciál, bohužel to Akademie trestuhodně přehlídla, stejně jako celý film, až si člověk musí pokládat otázku : “Proč?”. Díky kvalitě to rozhodně nebylo.

koh11

Království nebeské je jednoznačně nejlepší skladatelovo album a jedno z mých vůbec nejoblíbenějších. Těžko se popisují pocity při samotném poslechu, ale dlouho člověk neslyšel tak originální soundtrack s takovým dopadem na emoce. Při každém puštění mám chuť pustit si i samotný film. Tohle je prostě desítkové album, a to bez debat. Hlavní motiv “Crusaders” už z hlavy nikdy nedostanu, stejně jako závěr u “Sibylly”. K dostání je i kompletní nahrávka na 4 CD z rozšířené verze filmu, která jen podrthuje vyjímečnost tohoto díla.
  1. Burning The Past
  2. Crusaders
  3. Swordplay