13. 9. 2013

Mortal Instruments: City of Bones - filmová recenze

Fantasy filmů není nikdy dost a těch kvalitních obzvlášť. Otázkou tedy je, zda nám režisér Harald Zwart (Karate Kid - 2010) přinesl aspoň něco koukatelného. Snímek vychází z první knihy série Mortal Instruments spisovatelky Cassandry Clare. Hlavní hrdinkou je patnáctiletá Clary Fray (Lily Collins), která si neustále maluje jeden symbol, jehož význam ani nezná. Když se svým kamarádem Simonem Lewisem (Robert Sheehan) zavítá na diskotéku plnou gothic-emařů uvidí vraždu jednoho z návštěvníku trojicí potetovaných lidí. Je jediná, kdo je vidí, čehož si sami všimnou a budou chtít zjistit, kdo Clary je a proč zrovna ona je může vidět. Během tohoto momentu se Clary změní život zjištěním, že je sama Lovcem stínů ve světě za oponou, stejně jako její matka. Ta se stala terčem únosů a během jejího hledání se Clary zahledí do Lovce Jace Waylanda (Jamie Campbell Bower). Jace ji zasvěcuje do historie Lovců a do svého světa, kde existují upíři, vlkodlaci nebo démoni.

To, čeho jsem se bál, se stalo skutečností. Tolik shazovaný a peskovaný Mortal Instruments vůbec není špatným filmem a obsahuje vyloženě i několik vynikajících scén. Proč tedy dostal tolik nařezáno od novinářů a kritiků? Protože jde o fackovacího panďuláka. Pročítal jsem si i zahraniční recenze a po shlédnutí kroutím hlavou ještě víc. Mortal Instruments je jedním z důkazů, jak funguje internet a jak moc je většina lidí ovcí, která se bojí vyčnívat. Ve Spojených státech byl film velkými deníky strhán, menší to převzaly a u nás platí to samé. Názor na film byl učiněn už dávno před jeho premiérou díky častému skloňování názvu "nové Stmívání". A považuji za děsně pokrytecké tento film hodnotit jako hloupý a dávat tomu naprosto minimální známky a přitom Transformers, Postradatelní nebo i Iron Man 3 jsou v mnoha směrech ještě blbější, jen to zakrývají mnohonásobně větším rozpočtem. Dá se říct, že takřka každý film Michaela Baye je blbější než Mortal Instruments. A takové filmy jsou hodnoceny vysoko nad průměrem. Proč? Protože jejich zaměření není primárně určeno přímo pro mladé a především pro dívčí publikum.

U takových Postradatelných je omlouváno kde co, ale ve své podstatě je to opravdu tak moc hloupý film, že když si odmyslím rozpočet, tak si to nezadá s Asylum produkcí, ke které je pomalu hodnocením přirovnáván Mortal Instruments. Mužské publikum není schopné přijmout filmy pro dívky a přitom ty pro sebe nadsazuje v hodnoceních, kdy mu ke štěstí stačí čtyři výbuchy na deset metrů čtverečních, utržené končetiny a hektolitry krve s úsměvem Chucka Norrise. Kdo čekal Kubricka nebo dalšího Občana Kanea, tak si spletl promítací sál. Já dostal to, co jsem přesně čekal - celkem fajn fantasy pro mladé, plus povedený smysl pro humor. Není to nic světoborného, ale neuráží mě to o nic víc než poslední Iron Man nebo Skyfall, který si hrál na inteligentní špionážní film, ale šlo jen o pozlátko protkané tolika dějovými kravinami, že jsem to přestal v polovině pobírat. No nic, teď tedy k samotnému filmu.

Herci jsou jako z MTV, všichni do jednoho krásní, občas s nějakou tou emo-gothic vychytávkou a někdy až s cyber punkovým nádechem, co předvedl hlavně druhý Matrix. Samozřejmě myslím především styl oblečení. Lily Collins, jako Clary, je fajn. Sice nepředvádí žádnou oskarovku, ale na zmíněný žánr to bohatě stačí. Rozhodně má víc hereckých poloh než Kristen Stewart ze Stmívání. Někde jsem četl, že se postava vůbec nevyrovnává s nastalou situací a hned přijme svou roli v rozděleném světě. Jenže to absolutně není pravda, když snad polovinu filmu právě tohle řeší a snaží se to pochopit včetně sebe. Buď autor textu spal a nebo si potřeboval na něčem zchladit žáhu. Trefou je Jamie Campbell Bower, který má sympatie, vypadá fajn (jsem hetero :), bojové scény zvládá dobře a především dokáže trousit povedené hlášky, u kterých jsem se nejednou zasmál. Ostatní už jen slušně sekundují, včetně Claryny matky v podání Leny Headey (Hra o trůny, Dredd).

Triková stránka, stejně jako výprava, jsou na dobré úrovni vzhledem k rozpočtu. Dokonce efekty vypadají mnohem lépe než v posledním Stmívání, které mělo jednou takový rozpočet. Chválím zpracování upírů, kdy jde o skutečné upíry s tesáky a averzí na slunce. Tak si říkám, zda není smutné právě tohle vychvalovat. Bohužel žijeme už v době, kdy je upír spíše metrosexuálním modelem. Pokud zmíním soundtrack, tak ten jsem si v samostatné recenzi opravdu pochvaloval jako velké překvapení a ve filmu je v několika částech opravdu silný. Atli hraje přesně kdy má, stejně jako nechává rozeznít sbory. Motiv Clary je slyšet hned v úvodu, stejně jako na albu. Nejvíce mě zaujala skladba "City of Bones" hrající na hřbitově, kdy se snaží Clary rozpomenou na svou minulost. Jediná škoda, že zvukové efekty soundtrack často potlačují. Tak zanikají jemné nuance a nástroje. Škoda, že nebyl více využit. U fantasy škoda dvojnásobná.

Tady už to bude horší, protože se kouknu na scénář. Zatímco druhý a třetí odstavec se věnoval názorům "novinářů", kdy šlo o čistě jejich subjektivní názory vydávané jako chyba filmu, tak zde jde o skutečné chyby. Samozřejmě myslím nedokončené některé linie. Tím dalším problémem je přepísknuta délka. Tyhle dvě věci spolu poměrně souvisí. Film má přes dvě hodiny a nedokázal nám zakončit hned několik linií (co se sakra stalo s Alecem??). Fanouškům a čtenářům předlohy je to asi jedno, jenže film by měl v tomhle fungovat nezávisle, bez nutnosti znát knihu. Ale je to těžký, protože stejným problémem trpěly i kinoverze Pána prstenů (kde vzal Sam elfské lano nebo Aragorn dýku apod.?). Tady měl Harald Zwart vystříhat několik zbytečných zamilovaných pohledů mezi ústřední dvojicí a více se věnovat dokončení příběhu, protože času měl evidentně dost (120 minut). Tímhle vším hrozně trpí tempo filmu. Chvíli je akce a poté zase delší dobu trvá vysvětlování pozadí. Chtělo to lepší rozložení. Asi si budu muset přečíst knihu.

Tady se dostávám k mytologii, která je na povedené úrovni. V nejmenované recenzi si autor stěžoval na nahuštěnost děje, postav, míst atd., ale to je opět subjektivní, protože mě osobně tohle zrovna zajímá. Neměl jsem absolutně problémy pochopit o co jde, kdo je kdo či co je co. :) Nevím, jak se autor recenze cítil u takového Pána prstenů. Sice to Peter zredukoval jak to šlo, ale stejně se s divákem moc nemazlil a pálil do něj nové a nové postavy, místa nebo dokonce názvy předmětů a to na mnohem větší ploše.

Mortal Instruments přesně splňuje pořekadlo "kdo chce psa bít, vždy si hůl najde". Není to dokonalé, ani skvělé, ale ani hrozné. Mortal je průměrný film a troufám si tvrdit, že ve svém žánru určeným pro dívky a mladé celkově, je dokonce výborný. Samozřejmě nemá přílišnou konkurenci. Předpojatost a předem daný názor mužských recenzentů se dal čekat a taky jsem ho čekal. Sám za sebe mohu říci, že jsem se nenudil, bavilo mě to, ale zbytečná roztahanost, kdy režisér nebyl ani schopný dovyprávět všechny linie, tomu zbytečně podráží nohy. Stejně doufám v pokračování, i když při pohledu na finanční výsledky nevím nevím. A nesmím zapomenout zmínit, že největším zlem filmu je nečekaně jeho cílové publikum. Dlouho mě tak v kině haranti nesrali jako při Mortal Instruments. A ještě když se sejde celá tlupa. Řezat, řezat a řezat.

Tržby v USA : 28 milionů dolarů
Tržby za víkend : 9,3 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 67 milionů dolarů
Rozpočet : 60 milionů dolarů
Premiéra : 21.8. 2013
Distributor : Sony
Délka : 120 minut
Žánr : fantasy, romantický, akční, drama

+ fajn herci, mytologie, triky v rámci rozpočtu, hudba

- délka, ignorace některých příběhových linek

6/10

24 komentářů:

kklepkaa řekl(a)...

Co vím, tak dvojka bude :)

Podle tržeb nevím nevím. A nikde jsem nezaznamenal plány na pokračování. ;)

kklepkaa řekl(a)...

Tak ve spoustě zemích se teprve začalo hrát. Někde jsem to na netu už zaznamenala :)

kklepkaa řekl(a)...

Tak snad máš pravdu. Vylepšit ty nedostatky a mohlo by jít skutečně o povedenou fantasy, která je ale stejně předurčena ke kritice už předem. ;)

kklepkaa řekl(a)...

To souhlasím :)

Šimon řekl(a)...

Konečně jsem našel recenzi, která vyjadřuje můj názor. Už jsem si myslel, že jsem jediný blbec, kterému se to celkem líbilo.
Mě osobně se zdají "k nepřežití" spíš ty filmy přelomové, inovativní, plné hlubokých myšlenek, atp. Jsem starší a život je plný těžkých situací a já je nepotřebuju řešit ještě i v kině. Tam se chodím bavit a to se tady povedlo na výbornou. Herci sympatičtí, dialogy většínou překvapivě neblbé a sem tam teenagerský (a povedený) vtípek, kterých je v podobných filmech překvapivě málo. A že může člověk najít níry ve scénáři a nelogičnosti v návaznosti scén? Abych citoval Dilberta: "Nezní to blbě?" - "Jenom když se nad tím zamyslíte, pane."
Děkuji za recenzi.

Já děkuji za názor a ještě k tomu pozitivní. ;) Tenhle film to odnesl už před premiérou. Předem se utvořily názory novinářů a pak je prodali lidem, kteří to jen citují bez vlastního názorů. Četl jsem snad všechny recenze u nás a dost v zahraničí a je to jako přes kopírák, přitom se to u jiných filmů přehlíží a okatě se hypují, i když jde o blbost a v dosti případech jsou to ještě horší filmy než právě MI. Někdy se prostě novináři/kritici snaží být za každou cenu vtipní a vyhlídnou si nějakého otloukánka.

Anonymní řekl(a)...

Alec je homosexual?

Anonymní: Tak to nevím. Nějak neřeším, kdo je jaký. ;)

Anonymní řekl(a)...

také jsem starší, ale film mě velmi bavil :) přesně jak napsal Šimon, já se chci u filmu pobavit, odreagovat, prostě vypnout od starostí a problémů a tohle bylo skvělé. Včera jsem dočetla druhý díl knihy, chystám se na třetí a těším se, až přijde pokračování do kin. A těm, co se jim film nelíbil a jen kritizují - naštěstí nejsme všichni stejní a každý máme svůj vkus. Ještě že tak :) Díky za recenzi, přesně takovou jsem potřebovala někde číst :)

Anonymní: Děkuji. ;) A snad nás tedy ještě potkají nějaké ty díly. Zatím je ticho po pěšině a díky tržbám se nelze divit.

Anonymní řekl(a)...

Ano, Alec je homosexuál. Jinak, dnes jsem četla, že je další díl již roztočený a letos ho budou dotáčet. Tak snad. Jinak skvělá recenze. :)

Tak snad máte pravdu. Rozhodně bych se za další díl nezlobil pokud se vyvaruje některých chyb. Je ale předem jasné, jak dopadne u většiny recenzentů. Ale nebudu předbíhat. ;)

Anonymní řekl(a)...

já taky ne :D

Anonymní řekl(a)...

Já si myslim....jak jsem četla některé recenze tak tahle nejvíce odpovídala mému vkusu.kritici se snaží udělat z par chybicek úplnou katastrofu.já četla knižní předlohu.... (Podle ktere to teda moc nebylo,ale za to to bylo i male překvapeni) ale film se mi líbil.Už sem se někde docetla ze se druhy díl točit bude :) . A všem kteří necetli Mortal instrumenty město z kosti,město z popela,město ze skla (další čili ještě v Česku nevitiskli) velmi doporučuji.velmi napínavé cteni ,zaručují úspěch (pokud ste fandové fantazi romantické literatury) :)

Tenhle dvojí metr štve i mě. Dávat tomuto filmu odpad je spíše urážka. Tři hvězdy z pěti jsou naprosto adekvátní výsledku. Prostě průměrný film, který je točen pro určité publikum a je potřeba to tak brát. Kdyby si tvůrci více vyhráli se scénářem, tak to mohlo dopadnou ještě lépe. Jsem ale rád, že naše recenze oslovila ty, kterým byl film určen. ;)

Anonymní řekl(a)...

souhlasím :))

Tak přidám svůj názor i já :-) Jsem velký knižní fanoušek této ságy. Film se mi velmi líbil. Někteří tvrdí, že název je Město z kostí, ale že z něj tam ukázáno nebylo. Každý název knihy mi přijde, že jen ukáže proč má tento název. Hodnocení, co si tak zpětně pročítám nejsou vůbec lichotivá, i když nechápu v podstatě proč. Herci byli vybráni úplně skvěle. Přijde mi spíš, jako kdyby doslova z té knihy vypadli. Lily je prostě typická Clary, Kevin zkrátka Alec jak dělaný včetně těch vražedných pohledů vůči Clary, Simon takový trošku ňoumík, ale přesto milý na pohled a obětavý, Magnus asi opravdu vypadl z knihy a Jamie?? Panebože, nejen, že je sympaťák, ale je úplně Jace jako vyšitý. Jaceův sarkasmus a hlášky byly jak vystřižené z knihy a vložené na plátno. Někteří přirovnávali hlášky a románek k Twilightu, pak něco z Harryho Pottera nebo tak.. Jsem snad jediná, kdo tam tu podobnost neviděl?? Popravdě, když jsem se koukala na MI, tak jsem si na ty ostatní filmy ani nevzpomněla. Dále je tam omílána délka a přeplácanost. Prostě když jsou všechny historky pravdivé a všechno od upírů, přes vlkodlaky, čaroděje, víly, démony a anděly existuje, tak co čekají, že tam asi bude. A délka?? Vzhledem k obsahu knihy by mi ani nevadilo, kdyby byl film delší :-D Ale i tak to mělo svižnost, dynamiku a skvělé efekty.

Velice, ale opravdu velice mě zaujaly interiéry Institutu, byly opravdu úžasně udělané, všechno bylo přizpůsobeno mytologii a světu lovců stínů a bylo to takové starobylé a hezké. Někdo se pozastavuje nad "emo-gothic" oblečením a tetováním, co měli herci. Prostě to tam tak patří. A jak se všichni pozastavují nad tou scénou ve skleníku? Proč proboha to musí kritizovat, když je to kniha o tom, jak se na pozadí nadpřirozeného světa lovců stínů dva zamilují, zjistí, že jsou vyjímeční a pak se milují, i když si myslí, že jsou bratr se sestrou (a jak skoro všem došlo, tak incestní láska asi není pro náctileté dobrým příkladem, tak to už z tohoto důvodu pravda nebude) a navzájem se zachraňují a přitom musí zastavit pár padouchů, kteří jsou jim z určitých rodinných důvodů známí a zachránit svět - samozřejmé, že na zamilování se do sebe měli v knize delší období, jak úsek ve filmu, kdyby se tomu zase někdo divil. Kdo čekal něco jiného, tak si asi spletl promítací sál. Ale ať to jen nevychvaluju do aleluja. Jak jsem již psala, jsem knižní fanda, ale prvně jsem si říkala, ž si to přečtu a pak si pustím film, no nevydržela jsem to a pustila jsem si to tak v půlce knihy. Některé změny mě potěšily, jako třeba s tím Bachem, jak ho zahrnuli do děje jako lovce stínů. Co mě zase velice zklamalo bylo, že ten Pohár smrti zachránili, i když ho měl získat Valentýn a taky že do filmu zahrnuli už něco i z druhé a možná i z třetí knihy a taky ještě že ukázali, jak pro ten pohár sahá JEN TAK do karty a zase ho vrací, přitom to bylo všechno způsobeno runami, na které má Clary "talent" .

Ale absolutně největší zklamání pro mě byl Valentýn samotný.. Nic proti Jonathanovi, je to úžasný herec a já ho mám velmi ráda. Ale co se týkalo Valentýnova vzhledu a především chováním, tak jsem se z toho nevzpamatovala hodně dlouho. Nejen že tu ve filmu Valentýn vypadá obyčejně, ale také chováním připomínal tak trochu psychopata. Přitom v knize, měl světle blond až bílé vlasy a černé oči jako uhel a tím pro mě byl vyjímečný a chováním byl navenek dosti kontrolovaný, i když to v něm třeba i vřelo, málokdy ukázal své emoce a šel si tvrdě za svým a hlavně věděl, jakou moc má vůči všem. Skvěle uměl manipulovat lidmi, lhát jim a vykládat jim to za (svou) pravdu, prostě moc přesvědčivý... Ufff už tu asi moc kecám, ale takto to vidím já. Už teď se těším na další film, který by měli začít točit na podzim a doufám, že ho nepokazí. Četla jsem všech 5 knih a už jen čekám na Město nebeského ohně, takže si na ten film dám rozhodně pozor. :-) A jsem hrozně ráda, že jsem tenkrát v knihkupectví našla tuhle knihu a koupila jsem si ji, i když jsem šla původně pro jinou, protože to byl bohatý zažitek z úplně "nového světa" za oponou :-) Snad mě za tu délku komentáře nebo názory nesežerete. :-) Prostě se mi to do jednoho příspěvku nevešlo :-(

Uf, vyčerpávající, ale přísahám, že jsem to četl celé. :) Děkuji za skvělé sepsání vlastních dojmů, které celkem chápu a rozumím jim. Jonathan je skvělý herec, momentálně se mi dost líbí v seriálu Dracula a jelikož jsem knihy (zatím) nečetl, tak nemohu posoudit na kolik se jeho charakter a vzhled liší. U vzhledu je mi to celkem jedno, ale u charakteru už moc ne pokud je takový, jak popisujete. Film mě v kině překvapil, nenudil jsem se a byl bych rád za pokračování, tak snad to vyjde. ;) Ale jinak smekám pomalu za Vaší recenzi. ;)

Děkuji za přečtení, opravdu si toho cením a doufám, že jsem všechno napsala, aby to bylo k pochopení. Znám se totiž. :-) Občas mi myšlenky plynou rychleji, jak prsty stíhají. :-) Ale ano Jonathan je skvělý herec a mám s ním ráda jak filmy, tak i seriály a právě Vámi zmiňovaný Dracula patří mezi mé nejoblíbenější. :-) Ale co se Valentýna týče, tak opravdu je v knihách takový, jak jsem psala. I když je trochu (možná trošku větší) sadista a má své metody, jak si získat jak pozornost, tak si i prosadit svou, tak svou pečlivě kontrolovanou a střeženou masku. Většinou si získává lidi svou autoritou a manipulací. Kdyby jste si chtěl přečíst MI, tak na ulozto najdete prozatím 5 dílů - 6. ještě nevyšel ani v Americe. Ale proč mě vlastně tak irituje Valentýnův vzhled?? Jak jsem říkala, díky tomu je jedinečný. A tak, jako Clary vypadá jako její máma za mlada, tak někdo vypadá právě jako Valentýn za mlada. A proto toho dotyčného podle vzhledu poznáte. Takto by byl jen dalším v davu. Já vím, je to asi malicherné, ale mě to nepředstavitelně štve. Jinak děkuji za pochvalu. Moc si toho cením, jelikož je to moje první taková mini recenze. Ale už jsem se nemohla dívat na ty všechny negativní komentáře, které v podstatě pořád popisují to stejné. Prostě jako kdyby to psalo stádo ovcí bez názoru a občas i bez mozku. Tak trochu jsem se při tom pročítání neudržela :-)

Napsal jsem Vám na google profil. ;) Spíše bych napsal "opisují" než "popisují". Tak snad tě má recenze potěšila. ;)