26. 6. 2013

Battlestar Galactica : Season 3 - Bear McCreary

Kultovní televizní sci-fi projekt Battlestar Galactica se dočkal pěti řad a dokázal si na svou stranu získat velké množství fanoušků. První řada byla dokonce sledovanější než Enterprise a to byla vysílaná v mnohem horším čase. Taky se mi podařilo dát všech pět řád a nebýt vtíravého New Age poselství, tak bych se nebál dát i známku nejvyšší. Hledání 13. kolonie dokáže dojmout i strhnout ve skvělých soubojích na zemi i ve vzduchu. Trikově povedený seriál se nemá ani v tomhle za co stydět. Charaktery jsou propracované a každý si najde svého (ne)oblíbence. U mě ale tím největším lákadlem je skvělý soundtrack. Pro recenzi jsem si vybral třetí sezónu. Beru ji jako hudebně nejpodařenější, i když ne zase o tolik. ;)

Tak, jak se New Age tématika prolíná seriálem, i hudba se upíná tímto směrem. V zásadě se tu ale vyskytuje mnoho etnických vlivů a hudba jde úplně mimo jakékoliv srovnání s jinými sci-fi projekty, ať už v televizi nebo na plátně. Bear McCreary ze začátku pracoval jen s malým počtem hudebníků, ale od konce první sezóny začal nahrazovat elektroniku orchestrem, což bylo jen ku prospěchu věci.

Během let se stejně jako seriálová mytologie, tak i hudba silně vyvíjely. Každá postava dostala své téma, ať už jde o Adamuv motiv v "Admiral and Commander" nebo nový pro Kate v "Kat's Sacrifice". Tuhle skladbu považuji za jednu z nejlepších v celé sérii. Je emocemi a velkolepostí napěchovaná až po okraj. Doporučuji slyšet přímo v seriálu. Celkově jsou skladby z většiny tvořeny silným bicím v podobě perkusí a tympán. "Storming New Caprica" v tomhle exceluje. Krásně ji doplňuje takřka lidové irské pojetí.

Snažím se tomu něco vytknout, ale asi ani není co. I ta píseň "All Along the Watchtower" od Boba Dylena má něco do sebe. Melodie chytlavá a ty luxusní kytary... Rozhodně velkým plusem je, že svým pojetím dokáže soundtrack donutit k opětovnému poslechu celé nahrávky a ne jen jedné skladby. Motivy a skladby jsou svázané, tak jako jednotlivé díly. Jeden z nejlepších televizních soundtracků. Byla by chyba ho minout. Pestrobarevnost a použití nástrojů v nahrávkách nedá člověku spát. :) Přeji krásný poslech.

1. "A Distant Sadness" (from "Occupation") [2:50], featuring Raya Yarbrough, vocals
  2. "Precipice" (from "Precipice") [4:52]
  3. "Admiral and Commander" (from "Exodus, Parts 1 and 2") [3:16]