Neill Blomkamp se do třetice vrhl na tématiku sociální
rovnosti s roboty v čele a opět dostal od kritiků za uši. U District
9 mu to většina snědla, ale v Elysiu se sociální rovností na Západě
neuspěl. Jedno se mu ale upřít nedá – rozpočty svých filmů drží dole, přesto
dokáže točit zatraceně působivě akční scény s vynikajícím vizuálem. V tom
nezklamal ani v Chappiem. V nepříliš vzdálené budoucnosti by roboti
měli nahradit policejní jednotky, ale jeden z robotů je zajat a
přeprogramován k tomu, aby cítil, čímž se stane asi nejvíce lidskou
postavou ve filmu. Blomkamp nyní sáhl po větším jméně na skladatelském poli a o
hudbu se postaral Hans Zimmer, respektive o část. Soundtrack se opět rozdělil
mezi jeho mladší klony ze studia. Zimmer je znám, že by rád skládal hudbu k Blade Runnerovi
2 a podle toho taky zní Chappie. Vangelis by měl určitě radost.
Chappie je první čistě syntetický soundtrack Hanse Zimmera
minimálně za poslední desetiletku. Nečekejte nějakou eleganci v komponování,
nebo snad emoce. Hudba se pohybuje na elektronicky zvukovém zabarvení
datovaném přibližně do roku 1990. Perkusně dunivé části nejspíše obstarala mladší krev a
ty pomalejší Zimmer. Často jsem si říkal, kde jsem tohle nebo tamto slyšel.
Některé skladby by se hravě ztratily v Temném rytíři (povstal). Zvuk jde
natolik daleko, že se dá označit až za taneční část (o mix se postaral Junkie XL). Pokud si někdo myslel, že
se Zimmer v Amazing Spider-Man 2 zbláznil, tak nyní se mu to potvrdí.
Tohle téma znova vzbuzovalo možnost vykreslit rozdíl mezi lidskou
(organicko-orchestrální) a umělou (syntetickou) stránkou, ale opět jsme ubíjeni
stoprocentní elektronikou suplující skoro třicet let staré zvukové aranžmá.
Vedle agresivních částí používá skladatel občas i dětské tóny jako z hrací
krabičky. Přesto se dá říci, že Zimmer úplně rezignoval na práci s motivy a
plně se vrhnul do vod „otočím volume do prava“ jako to předvedl naposledy v Interstellaru
(film). Práce s motivy, ale nikdy nebyla silná Zimmerova vlastnost. Díky konceptu se tedy celý soundtrack míjí účinkem a troufám si tvrdit,
že i většina jeho skalních fanoušků si CD opětovně pouštět nebude. Videoherní
styl ala osmdesátky většinu posluchačů do kolen opravdu nedostane.
K oněm málo plusům se dá přiřadit celkem solidní práce
s melodií, což mi bohužel ke spokojenosti nestačí. Zimmer se zoufale
potřebuje vrátit na nohama na zem. Ta umělost z jeho OST je doslova
smutná. Pokud si představujete nějaké vyloženě komerčně spotřební zboží v hudbě,
tak zde máte jednoho adepta. Robot s organickými prvky dostal čistě
elektronickou hudbu. Pokud vám vyhovuje neúměrné elektro bušení střídající se
minimalistickým klávesovým pojetím, kdy je třeba stále upravovat hlasitost
reprosoustavy, tak máte vítěze. Samozřejmě je věta lehce nadnesená, ale celkem
pravdivá. Nemá ani smysl se rozepisovat o jednotlivých skladbách, jde o
jednolitý celek bez hlavy a paty, bez hloubky a všeho, co by jen naznačovalo
emoci. Ne, tohle se mi opravdu nelíbilo.
Vydavatel: Varese Sarabande
Datum vydání: 10. březen 2015
Složil: Hans Zimmer, Andrew Kawczynski, Steve Mazzaro
Orchestr řídil:
Nahrál:
Formát: CD1. | It's a Dangerous City | 2:09 |
2. | The Only Way Out of This | 4:58 |
3. | Use Your Mind | 4:04 |
4. | A Machine That Thinks and Feels | 3:03 |
5. | Firmware Update | 3:52 |
6. | Welcome To the Real World | 3:52 |
7. | The Black Sheep | 4:28 |
8. | Indestructible Robot Gangster #1 | 3:11 |
9. | Breaking the Code | 4:49 |
10. | Rudest Bad Boy In Joburg | 2:41 |
11. | You Lied To Me | 4:06 |
12. | Mayhem Downtown | 3:57 |
13. | The Outside Is Temporary | 3:09 |
14. | Never Break a Promise | 7:43 |
15. | We Own This Sky | 4:19 |
16. | Illest Gangsta On the Block | 2:45 |
Celkový čas: 63:06
4/10
0 komentářů:
Okomentovat
Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)