29. 3. 2015

Bloodborne - Ryan Amon

Hidetaka Miyazaki je v herním světě ikonou, která jako jedna z mála nerezignovala na herní obtížnost určenou hráčům nikoli masám a dokáže nabídnout plnohodnotnou hard core zábavu, která hráči nedá odpočinku, ale zároveň se mu o to víc odmění pocitem, že něco dokázal. Po Demon’s Souls nebo Dark Souls se jeho další počin zařadil mezi nejočekávanější hry roku 2015. Děj je zasazen do města Yharnam, kam se vaše postava dostane v momentě, kdy udeří záhadná nemoc měnící lidi na různé bestie a démonická monstra. Vaším úkolem je všemu přijít na kloub a najít lék. Celé se to odehrává v goticko-viktoriánském stylu v brutálně krvavém kabátku. Hra z třetí osoby, která vám nedá ani metr zadarmo, se dočkala vřelého přijetí jak u kritiky, tak u fanoušků, jejichž hodnocení se ve většině pohybuje kolem devítky a výš. Miyazaki si tedy může opět zaškrtnout úspěch, stejně jako Sony, která hru zaštítila pro konzoli Playstation 4. Vedle pohlcující atmosféry se hra dočkala i správně démonického soundtracku, o který se postaralo hned několik skladatelů.

Tím nejznámějším skladatelem se překvapivě stává Ryan Amon, od něhož by posluchač mohl znát například Elysium. Je překvapením, že tento relativní nováček dokázal přijít s tímto temným, přesto melodicky epickým nářezem. Vedle něho na albu pracovalo dalších pět jmen - Tsukasa Saitoh, Cris Velasco, Juka Kitamura, Michael Wandmacher a Nobujoši Suzuki. Ale právě Amon stojí asi za největším množstvím podnětů stejně jako za hlavním tématem v "Omen" a v závěrečné titulní skladbě "Bloodborne" (mohli jste slyšet už v traileru). Úvodní "Omen" začíná asi nejtemnějším violoncellem, jaké jste kdy slyšeli. I když mi připomene The Order, tak je hráno ještě o stupnici hlouběji. Následně se o husí kůži postará ženský vokál. Celé to zabarvením připomíná Elfmana při práci na Burtnových filmech (Ospalá díra). Amon pokračuje i ve druhé skladbě "The Night Unfurls" stejně jako ženský vokál v prohloubení zlověstné atmosféry. Dá se říci, že takový gotický soundtrack (se zapojením křesťanské tématiky) tu opravdu chyběl a (nejen) Amonovi se to místo povedlo zaplnit. Třetí skladba je pomalejší, spíše si hraje s melancholií, ale jako snad každý track na albu i zde se posluchač dočká zpěvu.

Ve fantastické skladbě "The Hunter" dokázal zužitkovat své zkušenosti z trailerů. Vedle smyčců začal používat monstrózní dechové nástroje s následně se připojujícím bicím. Už nyní je jasné, že soundtrack má náběh na plný počet a dokázal tak splnit naděje do něj vložené. Pokud si myslíte, že změna skladatelů se nějak projeví na sestupné kvalitě, tak vás musím zklamat. Normálně si ani nevšimnete, že se tvorby ujal někdo jiný. Vše šlape s naprostým přehledem. Tsukasa Saitoh v "Cleric Beast" mi dá za pravdu. I Carl Orff by se pod tohle rád podepsal. Úvodní skřeky následně nahradí majestátní smíšený sbor s dominantními mužskými vokály. Člověk má pocit, že se vrátil z pekla.

Nechávám vás samotné objevovat krásy tohoto soundtracku. Jde o další umělecký kousek smazávající hranici mezi filmovou a herní produkcí. Temné, nervy drásající, se silně gotickou příchutí, taková je hudba k Bloodborne. Po celou svou délku neztrácí tempo a ani si nevšimnete změny skladatelů. Celé to působí jako jeden mohutný celek, který staví hlavně na monumentálních sborech (32 člennů ve sboru a 80 u nástrojů)). V závěru se tempo zpomalí, ale nečekejte nudu, spíše prohloubení emocionálního zážitku ("The First Hunter"). Bloodborne se hudebně pohybuje někde mezi Shorem (Pán prstenů) a Elfmanem (Ospalá díra). Bylo by fajn, aby se hudba dostala i mimo Playstation a vyšla na CD, kde by si získala ještě širší publikum, jenž si zaslouží všemi deseti. Tohle je druh hudby, na který každý fanoušek čekal. Doslova pohlcující temnota. Mistrovské dílo!

Zde menší ochutnávka z nahrávání.

Vydavatel: Sumthing Else Music Works
Datum vydání: 25. březen 2015