28. 3. 2015

Ori and the Blind Forest - Gareth Coker

Není zvykem, aby studio jako Microsoft, produkovalo kvalitní nezávislé plošinovky, jejichž umělecký přínos je nezpochybnitelný. Jako příklad může sloužit podmanivá hra Ori and the Blind Forest, za jehož vývojem stojí Moon Studios. Dojemný příběh o ztraceném duchu Orim, jehož přijme za svou matku tvor ve stylu medvěda. Les, ve kterém žijí, je napaden zlem, Oriho „matka“ umírá a postavička je nucena vydat se na cestu, aby objevila, co za oním zlem stojí. Celá hra má v podstatě stejně jednoduchý děj jako vizuál, stejně odzkoušeně působí i hratelnost (pozor, hra není zrovna lehká), ale nenechte se zmást. Právě lety prověřené a fungující principy jsou tu spojeny do majestátního a dojemného celku, který v každém zanechá hlubokou stopu. Vše lahodí oku stejně jako srdci a právem je Ori hodnocen jako jedna z nejlepších her nejen na „nezávislé“ scéně. A úplně stejně se dá do nebes vychválit hudební doprovod, který se stane pro mnohé srdeční záležitostí.

O soundtrack se postaral britský skladatel Gareth Coker, jehož většina asi znát nebude a o to lepší zážitek z neočekávaného se nabízí. Věnuje se práci na menších filmech, jejichž kvalita je vesměs průměrná. Ori pro něho může znamenat tolik potřebný kariérní zlom. Mnoho zkušenějších a provařenějších jmen nemá na svém kontě tak úžasnou věc jako právě Coker s Orim. Zde dostal k dispozici mnoho jiných talentovaných muzikantů a každému z nich dal dostatečný prostor, což posluchače může jen těšit. Miluji fantazii, už samotné oznámení a předvedení hry ve mně vzbudilo velkou odezvu. Jsem tedy rád, že se konečně nedostavilo zklamání.

První a hlavní skladbou je "Ori, Lost In the Storm", kdy můžete slyšet vokál talentované zpěvačky Aeralie Brighton, jejíž hlasové podání hodně vychází z New Age tématiky kolem přírody - někomu může připomínat Avatara. Poeticky je skladba v celé své kráse dokonalá. Mistrovsky zvládnutá instrumentace nezklame ani na chvilku. Aeralie Brighton je jakýmsi duchovním průvodcem na albu, kdy se s jejím hlasem setkáme ještě několikrát, především v závěru, kdy se začne tempo jinak pomalejšího soundtracku zvyšovat. Podobný prostor dostává i Rachel Mellis na flétnu ve skladbách "Naru, Embracing the Light" nebo "Riding the Wind". Její zvukové polohy připomínají práci Hanse Zimmera, Johna Williamse či Johna Hornera na Japonské tématice.

Nemalým doplňkem na soundtracku je klavír, který se mnohdy stává stěžejním nástrojem. Tím se dostávám ke třetí skladbě, jenž přichází s prvním náznakem příchozí temnoty (Ori jde nasbírat plody, a když se vrátí, najde matku mrtvou – klavír 1:03). S tím přichází skladba "The Blinded Forest", která má zvuk osamělosti a smutku, kdy se Ori ponoří do objevování temného lesa. V tomto duchu se odehrává celý soundtrack. Překvapí jeho jemná plynulost, jemný mix a aranžmá, práce s motivy, stejně jako s emocemi, dynamikou a pestrostí. Není chvíle, kdy jsem se nudil a nebyl nadšen z objevování nových motivů a změn. V závěru vše graduje, zrychluje, ale zachovává si melodičnost a poetiku. Ori and the Blind Forest je hudebním překvapením roku. Skýtá vše – epičnost, sbory, intimitu, masivní zvuk, jehož podporuje plný orchestr. Doporučuji!

Vydavatel: Microsoft Studio Music
Datum vydání: 10. březen 2015
Složil: Gareth Coker