8. 11. 2014

Interstellar - filmová recenze

Interstellar byl od svého začátku jedním z nejsledovanějších filmů a to už v době, kdy se kolem něho motal Steven Spielberg, aby režii následně převzal už nějaký rok velebený Christopher Nolan. Scénář opět vypracoval se svým bratrem, přičemž se obklopili tím nejlepším z řad herců současnosti. Natěšenost byla nezměrná. Všeobecný hype filmu bohužel uškodil a namísto propracovaného vesmírného blockbusteru o záchraně lidí na Zemi jsme dostali nemastné neslané a především nefungující rodinné drama z farmy, kdy se postupně přesuneme do vesmíru. Lidstvo umírá, potravin ubývá, klasické státní zřízení už nefunguje a tak zbytky NASA přizvou ke spolupráci bývalého pilota, dnes farmáře, aby se opět oblékl do skafandru.



Už během mediální masáže kolem filmu mi mělo být jasné, že se snímek bude snažit zakrýt své nedostatky ve scénáři a na režisérské židli. Vše se soustředilo jen a jen na IMAX. Všude se psalo o tom, že sám velký Nolan volal do IMAX kin a vyprosil si 70 mm pás, protože právě Interstellar byl zaznamenán na IMAX kamery (přibližně hodina ze tří) pro co nejepičtější měřítko. V tomhle směru je mezigalaktické cestování ohromující. Trikově nelze co vytknout a nominaci na Oscara má snímek poměrně jistou, stejně jako u zvuku či střih zvuku. Samozřejmě, jedna věc je vytvořit planetu či vesmírné plavidlo a ta druhá něco organického.




Kamenem úrazu je tedy bídný scénář sledující několik postav v jiných časových pásmech. Co ten Casey Affleck nebo Matt Damon? Jejich linie je naprosto zbytečná a nic nepřináší, jen natahuje délku. Vlastně celá poslední třetina je tragická a podkopává jinak velice solidně rozjíždějící film. Za ten závěr bych někoho zakroutil krkem. V tomhle směru bych chtěl být asi nekritickým Nolanovým fanouškem…nebo vlastně ani ne. Je to zarážející poslouchat chválu od lidí, kteří na podobný happy end nadávali u Spielberga ve Válce světů. Banda pokrytců. Ale je to Nolan, takže kritika se nepřijímá.



Problém provází i herce, kteří odvádí taktéž solidní práci, ale krom perfektní Jessicy Chastain (Murph) jsem absolutně nikomu nevěřil, že je tím nebo oním. Nejde o to, že by hráli špatně, jen proti nim pracuje jejich veřejná známost. Kam se oko podívá, tak je hollywoodská hvězda. Michael Cain jako slavný fyzik? To opravdu ne. Nejvíce pozornosti přitahuje, v současnosti v solidním kurzu, herec Matthew McConaughey jako farmář/pilot Cooper. Ten se nemá za co stydět a asi jako jediný může myslet na nějakou tu nominaci. Cooperův vztah s Murph je klíčový pro celý film. A proč si myslím, že snímek nezíská Oscara v nejcennějších kategoriích? Protože je až příliš chladný. Nolanovi emoce prostě nejdou. Snímek je chladný jak psí čumák. Do toho je utahaný, se zbytečnými liniemi a divákovi vše předkládá polopatě, aby to pochopil každý. Nejsem fyzik a nebudu se pouštět do detailního rozebírání kvantové mechaniky, ale o filmu něco vím a zde Interstellar hoří především. Do toho si započítejte matného Zimmera, který přišel s jednou (do hlavy zařezávající) slušnou skladbou, kterou přesto opakuje každých deset minut (!), zbytek je vyplněn opět syntetickým šumem.




Abych to shrnul, tak Interstellar ve výsledku není tak špatný. Sráží ho stupidní závěrečná třetina. A pokud na film nepůjdete do IMAXU, tak přijdete i o jeho hlavní trumf. Schválně kolik lidí si snímek pustí na domácích nosičích a dokouká ho až do konce. I tak Interstellar považuji za to nejhorší, co Nolan natočil. Dohonily ho jeho ambice.

+ triková a technická stránka (epické měřítko), herecké výkony (Chastain), strhující akční scény, i když jich je pomálu,
- scénář, poslední třetina, nedostatky v logice,

5/10

10 komentářů:

Unknown řekl(a)...

Jsem rád, že našel konečně někdo sdílí mé pocity a naprosto totožně vypsal to, co na filmu přímo bije do očí. Je trochu škoda, že nekritická divácká obec tohle nevidí.

Unknown řekl(a)...

Nechci říci, že jsem zděšen, ale je neuvěřitelný, jak lidé přehlíží kvůli jménu Nolan a hypu to, co u jiných filmů kritizují. Mohu sám za sebe napsat, že jsem měl strach vydat kritickou recenzi, protože ze zkušenosti ze zahraničí vím, co Nolanovi (a nejen jeho) fanoušci dokáží. Cítím u něho Shyamalanův syndrom, jen ne v tak razantním měřítku. Interstellar = zklamání roku.

Unknown řekl(a)...

Takhle je to ale s každým očekávaným filmem. Nejdříve to byl Prometheus, potom Man of Steel a Noe, tento rok Interstellar. Každý rok se najde vyhypovaný film, který klame tělem, ale zaslepenost fanoušků to nevidí. Což je smutné.

Unknown řekl(a)...

Interstellar má s Promethem poměrně dost společného jen s tím rozdílem, že Prometheus je o něco zábavnější. Asi si nemají co vyčítat.Problém je, že Interstellar ze sebe dělá inteligentní dílo s přesahem, jenže svou idiocii schovává do chytrých kvanotvých slo a každých pět minut na nás valí srovnávání času na Zemi a u nich, vlastně se stejnou kadencí jako do nás Zimmer hustí jeden stejný motiv po tři hodiny. Teď mohu pro někoho spoilerovat :

Jak přišel Cooper na to, že jsme tu červí díru stejně jako 5D vytvořili my?

Jak přišla Murph na to, že ji to předal otec?

Co ta naprosto zbytečná linie s Cooperovým synem (Affleck)? Nemluvě o tom, jak byli u něj na farmě a chlápek na Murph volal, že ať pohne, že její brácha už jede...hraje u toho hrozně dramatická hudba a ono....nic. Natahování délky jako prase.

Damon a celá jeho scéna taky zbytečná. Opět natahování délky.

Připojení k rozbité stanici a její zastavení. WTF na druhou, i když to vypadá pěkně.

Nalezení Coopera v jiné galaxii, když proplouvá ve skafandru vesmírem a kyslík mu prý vyšel tak akorát, prostě aby ho Nolan poslal opět za jeho dcerou, které slíbil, že se vrátí. Omáčka. U toho jsem se v kině praštil rukou do hlavy, co to sleduji. Atd atd atd.

Když už je hloupý scénář, tak ať je aspoň zábavný film (Armageddon). Interstellar je založen jen IMAX hypu stejně jako na hypu Nolanových fans, kteří ho pokrytecky tlačí dopředu a mám pocit, že spousta recenzentů se bojí ten film recenzovat takový jaký je - hloupý a nudný. Klady jsem vypsal výše a dle mého je to čirý průměr.

Unknown řekl(a)...

Jsem zvědavý, jak se vypořádáš s Zimmerovo scórečkem k Interstellaru!:)

Unknown řekl(a)...

Uvidíme nebo spíše uvidíte. :)

Anonymní řekl(a)...

Mě celkem baví, jak si Vy všichni zkušení recenzenti myslíte, že film musí být založen na reálných a proveditelných věcech:-D Od toho je to film, aby se u něj dalo utéct od reality a daly se tam dělat věci, které jinak lidstvo nedokáže,-) Je mi líto, že jste takové studené psí čumáky a film s Vámi nic neudělal, co se emocí týče, asi máte vnímání posazené někde jinde,-)Film je pro mě naprosto dokonalý (a to se neřadím k žádné "mase" jak se zde snažíte pořád opakovat) naopak do shlédnutí filmu jsem žádného "Nolana" vůbec neznala. Hudba Hanse Zimmera dělá z toho filmu fantastický zážitek a kdo ten zážitek neměl, toho je mi upřímně líto, vážně to stojí za to, když se od všeho oprostíte a necháte se unášet,-)

Unknown řekl(a)...

Souhlasil bych s vaším komentářem pokud by si film nehrál na hard core sci-fi atakující příčky nejvyšší. Pokud vám ke štěstí stačí tak málo jako je tato hloupost, která nedává ani za mák v ničem smysl, tak je mi ... vlastně nic mi není. :) Dokážu vypnout, dokážu se zasmát kravinám, které se vážně neberou (Armageddon, Den nezávislosti apod.) a a jejich tvůrce to dává jasně najevo, ale ne zde. Chápu, že někomu prostě stačí pohybující se snímky a nic okolo neřeší. Nepřemýšlí, zda něco dává smysl či je správně usazená podkresová hudba. Právě Interstellar odkryl Zimmerovu slabinu ze všech filmů nejvíce a to samé platí u Nolana. Pokud bych měl brát váš způsob nahlížení na film, tak rovnou každému snímku mohu nasázet desítky. ;) A jen tak mezi námi, po první polovině jsem přemýšlel o podstatně vyšší známce. Musím na film pohlížet i z jiné stránky než jen z té, zda jsem si z něho cvrkl do trenek. Samozřejmě je důležité brát v úvahu i žánr.

Unknown řekl(a)...

Musím se připojit. Napříč celou Nolanovo filmografií si lze všimnout, že má problém z vystihnutím emocí a natočením kvalitní akce. Interstellar, jako jeho snad úplně první film bez ostychu divákům předhazuje veškeré své neduhy umocněné poněkud jednoduchým scénářem, jež si originalitou nezadává s Prometheem. Interstellar je chladný jako psí čumák, ikdyž se jednou za celkovou stopáž snaží diváka dojmout (Mattovo brečící scéna). Výsledek je promarněná šance. Ti co to nevidí, buď mají zatemněný úsudek, že nevidí tolik do očí bijících nelogičností nebo mají mozek v módu off a chtěli se jen bavit.

Unknown řekl(a)...

Ehm, tady je to slovo "bavit". Já si zábavný sci-fi představuji jinak a nejspíš ho dostanu až s novými Star Wars. Interstellar není chytrý a ani zábavný. Nolan se až příliš soustředil na IMAX kamery (což některým evidentně stačí) a fyziku černých děr, ale příběh je vyloženě nechtěná komedie. Murph měla být poslední generací na planetě (ehm!) a v dospělosti z vrtochu si prostě zapálí kukuřičné pole (nenapadala nemoc i jí, když byla dítě??) a je jedno, že poté budou tisíce lidí hladovět, možná miliony. Scénářk prostě chtěl dostat bráchu (Affleck) z baráku, tak Nolan vymyslel ten nejdementnější způsob.

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews