13. 4. 2014

The Amazing Spider-Man 2 (Deluxe Edition) - Hans Zimmer, (The Magnificent Six)

Patřím k málo lidem, kterým se první The Amazing Spider-Man líbil a dost možná i o chlup víc než Raimiho verze. Samozřejmě jsem měl problémy s druhou digitální polovinou, ale čert to vem. Byl jsem tedy zvědav, jak si Marc Webb poradí s pokračováním. První varování přišlo s oznámením skladatele, kterým není nikdo jiný než Hans Zimmer, pro kterého je to třetí práce na superhrdinském tématu. Druhé várování přišlo po trailerech s až příliš digitálně pastelkovým provedením, kdy ve stylu pokračování vše musí být ještě větší než minule. Chápu, že komiks má výraznější zabarvení, ale od filmu mě to celkem odrazuje. A to do takové míry, že kino nejspíš vynechám a vrhnu se do recenzování soundtracku, jenž (doslova) digitálně už vyšel. Na jedné straně ve mně cloumá nechuť z právě slyšeného (a ne jednou slyšeného) a na druhou jsem zachytil dost slušných nápadů. Jak se tedy věc má?

Jsem si poměrně jistý, že většina velkých profesionálních stránek zabývajících se recenzemi filmové hudby tento soundtracku bez potíží rozseká. Ačkoli mě nechává Zimmer od určitého roku chladným, tak se budu snažit pohlížet na album s co nejotevřenější myslí a vysvětlit čtenářům, proč se mi právě tento postup nelíbí a co naopak považuji za dobrý nápad. Otevřená mysl je potřeba hned po úvodním motivu pro Elektra, který hodně tlačí na pilu v krutě průmyslovém elektronickém zvuku. Vzhledem k tomu o čí téma jde, je tedy využití plně syntetické linky v pořádku. V „There He Is“ je využitá skvělým způsobem elektrická kytara, zabalena do dalšího syntetického hávu s poměrně chytlavou melodií, která postupně začne evokovat lezení po zdi, aby v „I’m Spider-Man" přešla do hlavního motivu určeného pro pavoučího muže. Kombinace zvukového pouličního prostředí, ve kterém Spider-Man žije, s fanfárami a elektronickou linkou, působí poměrně zajímavě. Na jedné straně to ladí k celkovému obrazu alba, ale zároveň se dost smazává rozdíl mezi odlišitelností charakterů, jako tomu bylo u Muže z oceli. Narozdíl od Supermana zde Zimmer využil několik berliček k plusu.

„My Enemy“ představuje asi nejzajímavější skladbu, se kterou Hans za delší dobu přišel. Zajímavé sladění až barokního dubstepu s poměrně hard-core elektronikou s občasným připomenutím klasiky. Tím nejzajímavějším prvkem je ale zpívající šepot reprezentující Elektrův vnitřní zmatek. I samotný text tomu napovídá. V kontrastu s tím je následující klavírní skladba „Ground Rule“ (podobně je hrané i milostné téma v „I’m Moving To England“) s motivem Spider-Mana. Ten je ke slyšení často, například v „So Much Anger“, kde je využito elektronické ostinato v pozadí a v popředí hraje hoboj a fagot. Vedle toho působí poměrně nervózně Goblinův motiv v „I’m Goblin“ se začínající jakoby sirénou. Bohužel, jak je zvykem, je právě elektronika obrovskou slabinou Hanse Zimmera. Snaží se být natolik jiný, že zabíjí veškerý potenciál. Zatímco Peterův/Spider-Manův motiv mohl mít doslova orchestrální velkolepost bez silného zastoupení synťáků, které mohly dostat (a taky dostaly) prostor například jen u Elektra. Takhle jde opět jen o samoúčelnost a usnadňování práce. Přijde mi, že se ve využívání elektroniky ztrácí stejně jako někteří režiséři ve využívání digitálních efektů.

"My Enemy" text z The Amazing Spider-Man 2

Can't Ignore It, Paranoia.
Something Something.
Mind Distracting, Agony Inside Of Me.
My Pulse Is Racing Mental Torture, Self Destroyer.

Can't Ignore It, Paranoia.
Something Something.
Mind Distracting, Agony Inside Of Me.

Can't Ignore It, Paranoia.
Something Something.
Mind Distracting, Agony Inside Of Me.

He lied to me
He shout(ed) at me(?)
He hates on me

He lied to me,
He shouted at me
He hates on me
He's using me
(Something that sounds like "puerility")
Elecrticity
I'm afraid of me(?)

He's dead to me
He lied to me
He shouted at me
He hates on me
He's using me
He's dead to me
(couldn't understand that part)
He is my enemy!

Vedle toho je potřeba zmínit, že se na tvorbě opět podílelo přibližně osm lidí (!) z řad Remote Control, přičemž menší orchestr odřídil Nick Glennie-Smith. Nedá se upřít, že The Amazing Spider-Man přináší poměrně zajímavý a originální zvuk, ale o kvalitě samotné to nic nevypovídá. V hlavě mi zůstaly jen dva nápady – šepot z „My Enemy“ a Spider-Manův motiv. Zbytek se mi i po několikátém poslechu z hlavy vypařil. A stejně se časem vrátím ke komplexnějšímu prvnímu dílu od Jamese Hornera, jehož práci Zimmer ignoruje. Díky tomu tomu to působí jako dva naprosto rozdílné světy. V tomhle se Sony vydala nejspíš ve stejném směru jako u Marvelu. Celkovou průměrnost podtrhují nezajímavé pop písně ztrácející se i na hudební stanici MTV. Nic proti Alici Keys nebo LIZ, ale tohle jde opravdu mimo mne. Je to taková dívčí vtírající se hudba. Za to akustická „Here“ od Pharrella působí nejzajímavěji. Nechci nikomu brát iluze, ale tohle je opravdu promarněná příležitost a po poslechu mám pocit, že to mohlo být mnohem, mnohem lepší. Už Kapitán Amerika: Winter Soldier Henryho Jackmana dopadl lépe, takže bych se poohlédl spíše tam.

Vydavatel: Columbia
Datum vydání: 22. dubna 2014
Složil: Hans Zimmer, (The Magnificent Six - Mike Einziger, Andrew Kawczynski, Johnny Marr, Steve Mazzaro, Pharrell Williams, Junkie XL), Dave Stewart