17. 11. 2013

Plán útěku (Escape Plan) - Alex Heffes

Plán útěku se dá považovat za první skutečnou spolupráci dvou ikon akčního filmu především let osmdesátých Arnolda Schwarzeneggera a Sylvestera Stalloneho, pokud samozřejmě nepočítám týmovku Postradatelných. Oba herci to zkoušeli po Postradatelných samostatně, jeden v The Last Stand a druhý v Bullet to the Head, čímž si nejspíš dláždili cestu ke společné spolupráci. U fanoušku je odezva samozřejmě pozitivní, ale výsledky z kin ukazují, že vrchol mají oba za sebou a těch pár internetových geeků ani jednoho nespasí, což sólovky naznačily a Plán útěku potvrdil. Ve Spojených státech přišlo chladné přijetí a snímek zachraňoval hlavně asijský trh. Přitom synopse a trailery nevypadaly vůbec špatně. Ray Breslin (Stallone) se živí útěky z vězení, kam je úmyslně zavírán, aby našel případné skuliny a tím zdokonalil vězeňský systém. Teď se dostal do vězení, které je navrženo přesně podle něho, zjistí, že propustka ven se tentokrát nekoná a někdo na něj zároveň ušil boudu. Ve věznici neřádí jen psychopatický ředitel, ale Breslin najde i parťáka do nepohody Emila, kterého představuje Schwarzenegger. Oba se chtějí dostat pryč, musí spojit síly a vypracovat plán útěku.

Alex Heffes toho za sebou příliš nemá, ale dokázal několikrát překvapit, včetně několika ocenění. Po jeho State of Play jsem byl poměrně nadšen, takže jsem doufal v něco podobného i zde. Bohužel jsem nečekal až tolik podobného. Pokud hádáte, že to nejzajímavější na OST Escape Plan pochází právě ze State of Play, tak se nepletete. Přitom je celý soundtrack zahalen do elektronického hávu s orchestrálním doplňkem. Jedná se spíše o rytmické zvuky, které mi často připomenuli Jablonskyho držícího se při zemi. Hlavní motiv, pokud to tedy je hlavní motiv, je slyšitelný v "Enter the Tomb" s táhlým tempem. Ano, tohle pochází právě ze State of Play. Ani si melodii nemusíte přehrávat na jednotném nástroji, jako například klavíru, aby Vás to praštilo přes uši. To samé platí i o "Meeting Rottmeyer" jen v pomalejším provedení. Schválně si poslechněte skladbu "Steven and Cal" nebo "Conspiracy At the Highest Level" ze zmiňovaného filmu. I kdybych nebral v úvahu obšlehnutí hlavní linie, tak State of Play vede díky orchestrálně-strhujícím podání a větší práci s atmosférou. Heffes má v hlavě nejspíš jen tu jednu linku pro špionážní filmy a snaží se ji prodat jak se jen dá. Další náznaky melodie přicházejí třeba ve druhé polovině "The Favour Man", "Breaking Out of the Box", ale největší prostor získává melodie až v závěrečných dvou remixech.

Nechci, aby to vypadalo, že je album špatné. Neposlouchá se zle, je z většiny akční, jen ta kopírka a nulové emoce srážejí výsledek někam na průměr. Jde o další klasicky hybridní soundtrack plný kombinace orchestru, syntetiky a zvuku kytar, což je další spojující element se State of Play. Spíše se tedy poohlédněte po něm. Zpracováním mi přijde mnohem...lidštější a přívětivější než Escape Plan. Kdybych slyšel od Alexe jen tohle album, tak bych ho začal podezírat ze zaměstnání v Remote Control. Dynamikou a zpracováním to přesně pasuje na jejich tvorbu, takže komu to vyhovuje ten bude jako doma.

Tržby v USA : 25 milionů dolarů
Tržby za víkend : 10 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 114 milionů dolar