28. 12. 2014

The Theory of Everything (Teorie všeho) - Jóhann Jóhannsson

Životopisná dramata jsou velice vděčným tématem pro získání nějakého toho ocenění. Své by o tom mohl mluvit například Ron Howard. Letos nás vedle The Imitation Game zasáhne i film The Theory of Everything vyprávějící příběh o nejznámějším fyzikovi současnosti Stephenu Hawkingovi. Těžko říct, zda snímek někdy uvidím, protože se těmhle vypočítavým dramatům poměrně vyhýbám a nejsem ani přílišný fanoušek samotnéhoa  tolik propagovaného Hawkinga. V současnosti se snad točí film o kdekom, samozřejmě v upraveném podání… Zde světlou výjimku, vedle proklamovaného herectví Eddie Redmayneho, představuje skvělý soundtrack Jóhanna Jóhannssona, který dokázal prorazit mrazivým doprovodem ke Zmizení.

Pokud mi soundtrack něco připomíná, tak jde o podobnost komponování s Abelem Korzeinowskim (Romeo a Julie) nebo Daria Marianelliho (Pýcha a předsudek), což je myšleno pochopitelně jako klad. Klavírní parte hrají prim, jak jsme mohli slyšet v nedávném The Imitation Game. Přesto dokáže Jóhannsson nabídnou nadstavbu v podobě silného začlenění různorodých nástrojů do celkového vyznění (dechové nástroje, perkuse, zvonkohra, harfa apod.), přičemž nemá problém nabídnou silnou melodii. Výsledek ovládá klavír a smyčce v lehce minimalistické podobě, která vládne celému albu bez nějakého patosu.



Úvod obstarává skladba "Cambridge, 1963" v klavírním řetězci o 12 tónech, které připomínají Čistou duši. V postupném napojování dávají o sobě vědět smyčce v rychlejším tempu. Taková harfa je v dominantnější poloze použita hned ve druhé skladbě s názvem "Rowing". Klasické provedení v rytmickém podání si nezadá s Korzeinowskou prací. Sladění různorodých nástrojů v duchu valčíku je radost poslouchat pro klid své duše. Je škoda, že skladby nedostávají mnohdy větší šanci na rozvinutí a skončí dříve, než se člověk dokáže pořádně nadechnout. Zároveň není od věci podotknout zajímavou věc, že taková skladba "Collapsing Inwards" dává atmosférou silně vzpomenout na Zimmerův Interstellar. Jsem zvědav, zda Jóhannsson (zaslouženě) uspěje u Akademie. Teorie všeho představuje prozatímní vrchol talentovaného skladatele. Fanoušci romantických a melancholických děl zde určitě vedle nešáhnou.


Vydavatel: Back Lot Music
Datum vydání: 4. listopad 2014
Složil: Jóhann Jóhannson
Orchestr řídil: Anthony Weedan, Ben Foster
Nahrál:
Formát: CD

01. Cambridge, 1963 (1:41)
02. Rowing (1:42)
03. Domestic Pressures (2:37)
04. Chalkboard (1:05)
05. Cavendish Lab (2:31)
06. Collapsing Inwards (2:17)
07. A Game of Croquet (2:45)
08. The Origins of Time (2:21)
09. Viva Voce (1:36)
10. The Wedding (1:42)
11. The Dreams That Stuff Is Made Of (1:51)
12. A Spacetime Singularity (2:16)
13. The Stairs (1:07)
14. A Normal Family (1:41)
15. Forces of Attraction (2:03)
16. Rowing (Alternative Version) (0:37)
17. Camping (1:18)
18. Coma (1:03)
19. The Spelling Board (0:59)
20. The Voice Box (0:51)
21. A Brief History of Time (2:02)
22. Daisy, Daisy (2:21)
23. A Model of the Universe (2:52)
24. The Theory of Everything (1:08)
25. London, 1988 (2:52)
26. Epilogue (1:49)
27. The Whirling Ways of Stars That Pass (1:52)

Celkový čas: 48:59

9/10

2 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Díky za super článek. Na filmy tohoto typu chodím rád obzvláště kvůli soundtrackům. O to víc, když jde o klavírní melodie jako třeba soundtack od Ludovica Einaudi k Nedotknutelní.

https://otikovyfilmy.wordpress.com

Unknown řekl(a)...

Děkuji za chválu. Určitě vám časem doporučím mnoho jiných povedených OST založených na piánu. ;)

Okomentovat

Žádný spam a trolování. Děkuji jinak za hodnotné komentáře. ;)

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Affiliate Network Reviews