6. 10. 2013

The Promise (Wu Ji - 2005) - Klaus Badelt

Už od Fausta víme, jak to dopadá, když uzavřete dohodu s ďáblem a v The Promise to není jiné. Mladá, hladovějící dívenka Qingcheng, se setká s bohyní Manshen, která ji řekne o možnosti nikdy nehladovět a stát se nejkrásnější ženou v zemi, ale za podmínky, že ji nikdy nepotká láska. Ten, kdo se do ni zamiluje, tak zemře. Jedinou možností je, že čas půjde pozpátku a mrtví obživnou. A právě v patřičný moment se do jejího života připlete otrok Kunlun. Dokáží jeho rychlé nohy změnit osud? Tyhle čínské fantasy opusy se dostaly do popředí zájmu díky Tygru a drakovi. Na jednu stranu můžeme být rádi a na druhou spíše ne. The Promise mělo slibný námět, který je udolán stupidním digitálem, díky němuž jsem snímek vypnul asi po patnácti minutách. Do toho si připočíst slabé herectví a úsměvné dialogy a na světě je průser obřích rozměru. Mám totiž pocit, že film byl ve své době nejdražší čínskou produkcí a rozhodně na sebe nevydělal. Je taky okaté, jak se snažil přizpůsobit západnímu publiku stejně jako takový Iron Man 3 nebo Pacific Rim tomu východnímu. Když se podíváte na jméno skladatele, tak Vám to hned dojde.

Německý skladatel Klaus Badelt hodně spolupracoval s Remote Control. Už v roce 1998 si ho všiml Hans Zimmer a přizval ho ke spolupráci do tehdejšího Media Ventures v Santa Monice. Badelt má na svém triku několik povedených soundtracků jako Stroj časů a jeden takřka kultovní v podobě Pirátů z Karibiků. Hudební aféru kolem tohoto filmu si nechám pro samostatný článek, který mám v plánu později. Na The Promise pracoval Badelt přes šest měsíců a snažil se o to, proč byl k celému projektu vlastně přizván - spojit východní nástroje a dát jim západní zvuk a melodii. Na první poslech se může zdát, že hudba přesně vystihuje tvorbu Remote Control, Hanse Zimmera a jeho spolupracovníků, ale při bližším a častějším poslechu se ukáže patřičná propracovanost, kterou v RC takřka nenajdete. Tohle zjednodušování původní komplexnosti filmové hudby se šíří skutečně jako mor a stává se z ní jen konzumní prvek na několik poslechů a poté odložení do kouta. Hudba v RC trpí dvěma zásadními problémy - využitím elektronických zvuků jako nástrojů a syntetických bicích. Zdaleka nejfatálnějším je nedostatek různorodých nástrojů.

Badelt pracoval s Čínským národním filharmonickým orchestrem, který vedl Li Xincao. Badelt se nesnaží napodobit Tan Duna z Tygra a draka, jde si více svým směrem, který připomíná spíše něco mezi Posledním samurajem (Hans Zimmer) a Gejšou (John Williams). Přesto se člověku ani jednou nevkrade do hlavy myšlenka o vykrádání, i když tu máme nástrojovou podobnost, což je samozřejmé vzhledem k ději a místu vzniku. Starají se o to ve většině sólové nástroje jako violoncello (Li Chuanyun) nebo flétna (Liu Huanan), stejně jako perkusní část. Překrásný je motiv ve "Freedom of the Wa". Úžasně dojemný exotický ženský vokál (Hang Yue)v harmonicky dokonalém provedení dokáže navnadit na zbytek alba. Soundtrack je pomalý, kolébající, malující nádherné obrazy a už jen proto vyčnívá nad klasickou tvorbu RC. V tomhle směru více tíhne ke Gejše. "Wuji - Main Theme" je titulní téma pro celý film a táhne se celým soundtrackem. Tady je za začátku hrané na flétnu s postupně se zapojujícím se orchestrem a cimbálem, který dostane širší prostor v "Love Theme".

Nástrojová bohatost, romantická podmanivost a správný cit pro vyprávění dělají ze soundtracku The Promise nutnost. Sběratelské předpoklady naplňuje nejen kvalitou, ale i těžkou sehnatelností. Na film se vykašlete a radši hned přejděte k hudbě, nebudete zklamáni. Nadstardní je bezpochyby i samotná délka dosahují takřka hodiny a čtvrt materiálu. Jsem pro, aby Badelt dostával více takových příležitostí a mohl se skutečně prosadit. Nejlépe by udělal, kdyby úplně opustil vody RC, i když tam už nyní nepracuje. Aspoň podle toho, co vím. Bylo by to jen ku prospěchu a nedocházelo by k dalším Pirátům z Karibiku. The Promise se se Strojem času řadí k mým nejoblíbenějším soundtrackům Klause Badelta.

Tržby v USA : 670 tisíc dolarů
Tržby za víkend : 273 tisíc dolarů
Tržby celosvětově : 31 milionů dolarů