15. 10. 2013

Kapitán Phillips (Captain Phillips) - Henry Jackman

V roce 2009 unesli somálští piráti loď Maersk Alabama a Paul Greengrass se rozhodl zfilmovat celou událost a do hlavní role dosadil Toma Hankse jako kapitána zmíněné lodi. Trailer mě v kině slušně naladil a teď už jen počkat na nesmyslně posunutou premiéru u nás o více než měsíc. Distributor opět boduje. Na co se ve filmu tedy můžeme těšit? Tak především na skvělou práci s herci (šušká se o Oscarovi pro Hankse) a technickou brilantnost jakou od Greengrasse čekáme (zvuk, střih, kamera…) po Bourneově mýtu a ultimátu. V zahraničí se na film zatím pějí ódy, takže my si musíme s verdiktem ještě počkat. Nepočítám s tím, že by film dopadl jako nesmyslně vyhypovaná Gravitace.

Dnes vychází na disku soundtrack Henryho Jackmana, tak se na něj společně podíváme. Jackman pracuje v Remote Control, což už většině lidí napoví, co má čekat. Jde opět o hybridní soundtrack s dominantním elektrem, to nepřekvapí, když je Jackman spíše klávesista a práce se synťáky je mu vlastní. Je s podivem, že v některých částech, především v těch etnických, je album podobné Bourneovi. Napoví už první skladba "Choose Your Crew", která patří k tomu nejlepšímu na OST. Její etnicko-orientální zaměření, se slušným rytmem, je celkem návykové. To "Maersk Alabama" je postupně a pomalu gradující opět se slušným tempem ve stylu tikajících hodin. Právě tyhle dvě skladby charakterizují celé album. Nepochybuji, že ve filmu bude hudba ještě lepší. Kdo slyšel Powellovu hudbu v Bourneovi a poté na albu bude přesně vědět, co tím myslím.

V "This Is Not A Drill" se opět setkáváme s hlavním motivem už z první skladby s táhlým orientálním zvukem houslí (Ann Mariea Calhoun) a violoncellem (Tristan Schulze). Jak je v Remote Control zvykem, tak perkuse měl na starosti Satnam Ramgotra stejně jako to, že za hudbou stojí opět hromada lidí z této továrny. Celkově je album vyrovnané co do počtu akčních a napínavějších částí. Emoce jsem zaregistroval snad jen ve druhé polovině poslední skladby "Safe Now" s pomocí jemného orchestru a jednoduchých tónů piana, což je znova poznávacím znakem Remote Control. Na složitější hru a instrumentaci prostě zapomeňte. Vše je podřízeno konzumu. I tak je album poslouchatelnější než Bourne, ale uvidíme, zda právě on zase lépe nefungoval ve filmu, na který se opravdu těším.

1. Choose Your Crew (1:36)
  2. Maersk Alabama (2:42)
  3. This Is Not A Drill (5:42)