5. 9. 2013

Pýcha a předsudek (Pride and Prejudice - 2005) - filmová recenze

Vdavek chtivá matka, dětinský otec a mladá slečna, která si až příliš rychle vytváří úsudky o lidech. To vše zasazeno do anglického venkova 18. století.

Možná si ještě ze školy vzpomenete na spisovatelku Jane Austen a její nejznámější román Pýcha a předsudek (v originále: Pride & Prejudice) a pokud jste se dosud ke knize nedostali, tak toto filmové zpracování z roku 2005 věrně kopíruje myšlenku této klasiky.

Děj nás přivádí do období anglického venkova 18. století. Manželé Bennetovi mají 5 dcer a paní Bennetová by nebyla šťastnější, kdyby se jí dcery podařilo co nejvýhodněji provdat. Do karet jí hraje příjezd zámožného pana Bingleyho a jeho přítele pana Darcyho. Bingley velmi rychle najde zalíbení v nejstarší slečně Jane Bennetové. Bohužel je Bingley přesvědčen svou rodinou a svým přítelem, aby se vrátil zpět do Londýna. Mladší sestra Elizabeth neustále krouží kolem snobského Darcyho, ale brzy jí cestu zkříží okouzlující důstojník Wickham. Bohužel ani toto spojení nevyjde, jelikož Wickhama Darcy vyžene. Elizabeth si tak velmi rychle vytváří úsudek o panu Darcym, který ji nečekaně požádá o ruku a ona ho odmítá. Darcy jí pak dá dopis, ve kterém vše vysvětluje a Elizabeth je tak nucena svůj úsudek přehodnotit.

Do hlavních rolí byli obsazeni známí herci a to Keira Knightley (Piráti z Karibiku, Doktor Živago) a Matthew Macfayden (Bouřlivé výšiny, Hra o smrti). Jak Knightley, tak Macfayden se svých rolí zhostili velice věrohodně, takže kolikrát není potřeba slov a víte, jak se dotyčný cítí. V některých filmech mně osobně Knightley vadí, ale role v historických dramatech jí sedí perfektně. Macfayden není typický hezoun, ale má v sobě určité charisma a pohled pod kterým by roztála snad každá. S Knightley si sedli naprosto perfektně.

Ve filmu se ale objevují další zvučná jména a to Rosamund Pike (Dnes neumírej, Libertin), Judi Dench (Zlaté oko, Zamilovaný Shakespeare), Brenda Blethyn (Tichý hlas, Deník Anne Frankové) a Donald Sutherland (Obchodník se smrtí, Návrat do Cold Mountain). Blethyn skvěle zahrála matku děvčat. Až tak, že mít takovou doma, tak se jdu snad oběsit.

Koho bych možná castingu vytkla je herečka, která ztvárnila postavu nezbedné sestry Lydie – Jena Malone. To, že její zjev nelahodí oku, by člověk i skousl (akorát, že si člověk ťuká na čelo, jak se s tímhle zjevem mohl Wickham spustit), ale její přehrávání bylo občas do očí bijící. A nebo jsem špatně pochopila její herecký talent, kdy bravurně ztvárnila nevychovaného spratka, který vám prostě musí lézt na nervy.

Režii měl na starost, v té době nepříliš známý, Joe Wright. Naprosto věrohodně a nadčasově se mu podařilo natočit film o vztazích mezi lidmi 18. století. Naprosto oprávněně ho tento film katapultoval mezi uznávané režiséry. Jeho Pýcha a předsudek byla čtyřikrát nominována na Oscara, dále Zlatý globus, ceny BAFTA a další. Za zhlédnutí jistě také stojí jeho další filmy: Pokání a Anna Karenina, ve kterých si hlavní ženskou roli zahrála opět Knightley.

Je zde spousta momentů co stojí za zmínění… Skvěle zvládnutá scéna, kdy Liz sedí na houpačce a kolem ní je vidět, jak ubíhá čas, či možná kýčovitě vypadající scéna, kdy Liz stojí ve větru v úžasné přírodě, na skále a přemýšlí nad Darcym. A nakonec jedna z posledních scén, kdy Darcy opětovně žádá Liz o ruku… není nic krásnějšího a romantičtějšího než východ slunce. Určitě by se daly najít i další, ale myslím, že plně postačí tento výčet.

Na scénáři pracovala Deborah Moggach. Dialogy jsou napsané chytře a nad jejich významem se kolikrát zasmějete nebo vás přinutí k slzám.

Nádherné scény jsou doplněny něžnou Marianellyho hudbou, která dokresluje tu správnou atmosféru. Prostě miluji hru na klavír, a pokud si pouštím soundtrack a zavřu oči, vracím se do scény zalité sluncem.

Samozřejmě také musím vyzdvihnout kostýmy a práci stylistů. Na místa, kde se natáčelo, bych se ráda podívala a anglická příroda mě jedním slovem učarovala.Jako čtenáři předlohy mi ani nechyběly scény ze závěru knihy, kde autorka rozvedla svůj happy end. Film skončil na správném místě a konec alespoň nebyl tak přeslazený.
Těch 127 minut co film trvá, uteče ani nevíte jak. Za tu dobu se zasmějete nad paní Bennetovou a ostrým vtipem Elizabeth, bude vás mrzet nenaplněná láska Jane a budete zuřit (a ženy vzdychat) nad panem Darcym. Ale pokud jste četli knihy Austen, víte, že film skončí, tak jak má. Wright nám zcela nenásilně podává dílo Jane Austen na stříbrném podnose a byla by velká škoda po něm „nehrábnout“. Samozřejmě je film určen především ženám, takže je potřeba, aby se přes to mužská část přenesla.

Tržby v USA : 38 milionů dolarů
Tržby za víkend : 2,8 milionů dolarů
Tržby celosvětově : 121 milionů dolarů