12. 9. 2013

E.T.: Mimozemšťan (E.T.: The Extra-Terrestrial - 1982) - John Williams

E.T.: Mimozemšťan je bezpochyby nejúspěšnějším rodinným filmem a dost možná nejlepším. Do Jurského parku šlo i o komerčně nejúspěšnější film historie. Zároveň šlo o jeden z nejosobnějších filmů režiséra Stevena Spielberga. Přitom je dějově velice jednoduchý, jenže v tom je právě jeho obrovská emocionální síla. Jde jen o to, že Elliot (první a poslední písmeno dají E.T.) se svými kamarády najdou malého mimozemšťana, kterému se snaží pomoci navrátit se domů. Dětem stojí v cestě jen zástup dospělých. Silné zaměření na svět dětí, laskavost a procítěnost udělaly z filmu legendu. Spielberg je pan vypravěč, kdy i jeho nejslabší filmy jsou nadprůměrné. Jako Lucasův kamarád ani on neodolal remasterování původního zdroje v roce 2002. Sice nešlo o tolik zásadní věci jako v případě starých Hvězdných válek, ale digitální odebrání zbraní dokázalo nenávratně vzít pocit skutečné hrozby a motivace pro závěr.

Stejně jako pro Spielberga je E.T. majstrštykem i pro Johna Williamse, který získal svého dalšího Oscara. Na albu začínáme celkem nečekaně v podezřele tajemné a pomalé atmosféře v "Main Titles", připomínající spíše Vetřelce než rodinný film. Skladba začíná jako táhnoucí se noční vítr nad stromy a působí celkem strašidelně. Hlavní motiv nás v postupných náznacích čeká "Far From Home / E.T. Alone", aby opět nastolil temnější příběhové pozadí. Pravda je, že mi to celkem připomíná prvního Indianu Jonese. Skladba obsahuje spoustu témat pro film, kdy některé fragmenty Williams využije pro Návrat Jediho v následujícím roce. Po třetí minutě se člověk dočká violoncella jako z Války světů (2005). Vedle temnější nebo akčnější stránky albu nabízí samozřejmě mnohem lyričtější polohy jako v případě skladby "The Beginning Of A Friendship", "Toys" nebo "I'm Keeping Him", kdy se dočkáme jemných smyčců a především harfy.

Williams rychle střídá nálady a emoce, ať přímo během jedné skladby nebo po nich. Vedle tajemství, akce či dojetí využívá i rozmar jako v "E.T. And Elliot Get Drunk" nebo zábavu v "The Magic Of Halloween". po těchto dvou skladbách budete hned vědět odkud čerpal pro takového Harryho Pottera. Právě zde se nám ukáže v plné parádě motiv E.T.: Mimozemšťana. Vždy, když ho slyším, tak mě z té krásy dojímá. Patnáct minut dlouhá "Escape / Chase / Saying Goodbye" už ve většině jen shrnuje původní motivy a dává jim plně vyniknout. Instrumentačně je E.T. nesmírně bohatý a Williams už po zbytek kariéry ve většině čerpal právě odsud. Není to tak, že by se vykrádal, spíše stanovil svůj kurs, kterého se dále držel a využíval určité složitější postupy. Jeho podbarvení filmového obrazu je skutečně brilantní.

E.T.: Mimozemšťan není jen jednoduchá pohádka, jak by se mohlo zdát. Spielberg do filmu dokázal vložit i několik základních myšlenek. Stačí se podívat na plakát filmů a poté na Michelangelovo ztvárnění stvoření Adama. Někteří kritici zase přirovnávají film k příběhům Petera Pana. Jde o jakési převyprávění jeho příběhu z pohledu chlapce. Paralela s Ježíšem se tu taky naskytne, kdy je E.T. ukřižován vědou, aby na konci byl vzkříšen. Producentka Kathleen Kennedy se vyjádřila tak, že film je primárně o toleranci, o překonávání rozdílů mezi námi. E.T. je vskutku úžasná filmařina, která dokáže brát dech i dojmout zároveň. Je to jeden z těch filmů, který bych rád v té době zažil a John Williams má na tom lví podíl. Úžasně dojemná a pestrá hudba. Klasika! P.S.: K dispozici jsem měl vydání k dvacátému výročí z roku 2002.

Tržby v USA : 435 milionů dolarů
Tržby z USA - inflace : 1,158 miliardy dolarů
Tržby za víkend : 12 milionů dolarů